Annons

Egman: Jessica Egman

Egman: "Förvånande att paketutlämningen inte är löst"

2017-08-11 15:12

Jessica Egman berättar om den första tiden som Ellos e-handelschef - och ger sin syn på hur svensk e-handel behöver utvecklas.

Flitiga läsare av Ehandel.se känner kanske igen Jessica Egman som något av en frontfigur för den snabbväxande e-handeln Jollyroom, där hon fram till i vintras hade titeln som marknadschef. I januari kom dock nyheter - Jessica Egman hade gått över till den anrika postorderjätten Ellos, där hon nu arbetar som e-handelschef.

"Allting som jag gillar!"

Nu berättar hon för Ehandel.se om sitt första år på det klassiska Boråsföretaget.

- Ellos är ett starkt varumärke med lång tradition och en härlig e-handelsplattform. Det är ett bolag med gamla anor som agerar väldigt nytänkande, något som är både spännande, utmanande och utvecklande. Allting som jag gillar! säger hon om sin nya tjänst.

Vad har du haft för dig där sedan du började?

- Under min första tid på bolaget fokuserade jag på att lära känna målgruppen, sortimentet och organisationen. Jag värdesätter e-handlare med en grym fingertoppskänsla på vad som krävs för att få till det gyllene snittet mellan kundens omedvetna behov och varumärkets utbud, och för det krävs mycket mätningar, siffror och analys. Mycket tid går därför, som sig bör, åt till analys, planläggning och struktur.

Ålders- och storleksbredd

Ellos har under de senaste åren genomfört flera förändringar och nysatsningar för att anpassa sin distanshandel till den digitala tidsåldern. Det har handlat om allt från att fasa ut den traditionella papperskatalogen till att rekrytera en forskare som ska hjälpa företaget att ligga steget före när nya handelstrender uppenbarar sig.

Men Jessica Egman tvekar inte kring vilka hon ser som Ellos största konkurrensfördelar:

- Kundgruppen, utbudet och variationen. Vi har ett sortiment som passar personer i olika åldrar och storlekar, från storlek 36 till storlek 60, utan att för den sakens skull slå av på modegraden.

Gillar inte åldersgränser

Jessica Egman berättar att Ellos kläder fotograferas på människor i olika storlekar, och att inga ändringar görs för att plaggen ska se bättre ut på modellen. 

Annons
Annons
- Det underlättar för både köpprocessen och returhanteringen, men framför allt så är det autentiskt. En digital produkt bör inte ge avslag på äktheten. Åldersspridningen och det autentiska anser jag vara stora fördelar, det ska vara en självklarhet att både jag och min mamma ska kunna handla på samma ställe. Jag gillar inte åldersgränser.

Från sin tid på Jollyroom har Jessica Egman en vana av att kunna ta snabba beslut och att alltid driva på för att företaget ska ligga i framkant av utvecklingen. Eller som hon själv beskriver det, “viktigast av allt är nog erfarenheten av rigorös planläggning och sifferstyrning som krävs för att undvika handhavandefel och att se till att information, mätningar och analyser till stor del står för underlag till beslut”.

Vilka är de största utmaningarna inom svensk e-handel just nu som du ser det?

- Att vi inom svensk e-handel ännu inte, på bred front, lyckats lösa logistikfrågan med utlämning av paket. Jag är en väldigt trogen internetshoppare och springer runt över hela staden för att hämta alla mina paket på olika ställen och vid olika tider. Ett irritationsmoment som inte bör förknippas med enkelheten av att kunna handla online.

"Vill uppnå perfekt tajming"

Ellos e-handelschef är också lite förvånad över att det enligt henne är få e-handlare som satsar på riktigt inspirerande produktlistsidor.

- Jag vill hamna så nära produkten som möjligt men på ett inspirerande sätt. Självklart finns det många som har lyckats väldigt bra, men än så länge finns det enligt min upplevelse mycket kvar att göra, säger hon.

Vad vill du göra framåt för att Ellos ska fortsätta att utvecklas i rätt riktning?

- Jag vill uppnå den perfekta tajmingen mellan kund, utbud, kanal och budskap. Att upprätta ett härligt konsumtionsband utan att behöva pusha kunden till köp. Det ska vara enkelt, smidigt, personligt och avskalat att handla på Ellos.

LÄS ÄVEN: Ellos HR-chef: "Omställning kräver ny kompetens"

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta