Julkalendrar i e-handeln – säljknep eller miljöhot?

E-handlarna avslöjar vad som döljer sig bakom luckorna.

Även om man har hunnit nå vuxen ålder kan det finnas ett nöje i att få en överaskning om dagen i väntan på tomtens stora ankomst. Åtminstone om man ska tro de e-handlare som i år har satsat på julkalendrar där ett nytt erbjudande döljer sig bakom varje lucka. Och att man som lucköppnare förväntas handla något och inte bara få en present, verkar inte spela någon som helst roll.

För när Ehandel.se tar kontakt med ett antal e-handlare för att fråga hur kalendrarna har tagits emot bland Sveriges förväntansfulla julfirare, möts vi av positiva besked.

Annons

"Lika spännande som en valvaka"

Skincity har i år, precis som tidigare år, satsat både på en fysisk julkalender och en onlinekalender med ett nytt erbjudande varje dag.

- Vi släpper dagens erbjudande ett par minuter efter midnatt och kan faktiskt se att det är många som verkar sitta upp och vänta på att klockan ska slå tolv för att de ska kunna fynda. Vi märker i sociala medier att förväntningarna byggs upp långt innan. Vi har så många lojala kunder och de vet att december är en månad full av oemotståndliga erbjudanden hos Skincity, rapporterar företagets marknadschef Isabel Rodrigo i ett mejl till Ehandel.se.

- Och då ska vi inte tala om vår fysiska julkalender som vi släppte i slutet av oktober. En följare på Instagram sa att väntan på att julkalendern skulle släppas var lika spännande som en valvaka, fortsätter hon.

LÄS ÄVEN: Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys fysiska julkalender ska ha sålt slut på ett par timmar, och det mest populära erbjudandet i onlinekalendern har företaget sparat till julafton. Vad som dyker upp den 24:e kan vi alltså inte avslöja.

Pläd sålde slut direkt

Men även hos Kicks och Åhléns uppges intresset för årets julkalendrar ha varit rekordstort i år.

- Det som sålt extra bra hittills är våra gåvoset och klassiska storsäljare, skriver Gina Azaric, nordisk marknadsdirektör på Kicks, till Ehandel.se.

- Vår Ritualsbox och skinnhandskar, samt Klippanpläden sålde i princip slut direkt, tillägger Monica Hultgren-Andersson, presskontakt på Åhléns.

Annons

LÄS ÄVEN: Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Clas Ohlson beskriver sin julkalender som en succé, och berättar att så gott som alla erbjudanden har mötts av ett stort intresse.

- Vi har fått jättebra respons på samtliga erbjudanden, men de som sticker ut lite extra är ljusslingor, konstnärsmaterial, pappstjärnor och adventsljusstakar för att nämna några. Även radiostyrd helikopter, fjärrströmbrytarset och vår gasbrännare från Coline har varit lite extra populära, skriver Sema Schmidt, marknadschef för Clas Ohlson i Sverige.

Går kanske från varumärken till produkter

KitchenTime har i år satsat på att varje kalenderlucka ska innehålla rabatter på utvalda varumärken.

- Det har varit uppskattat hos våra kunder, men det har framför allt varit ett roligt sätt att lyfta olika varumärken och produkter under julklappstider. Några extra populära varumärken i vår kalender i år har varit Global och Skeppshult. Produkter från båda varumärkena är väldigt populära att ge bort i present, skriver vd:n Joel Falck till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Kitchentime tredubblade under BF - ökade med 240%

Strategin med rabatter på utvalda varumärken är dock något som eventuellt kommer att revideras till nästa år:

- Vi ska göra en utvärdering när vi kommit hela vägen i mål med julhandeln, men kanske är det så att vi nästa år provar att fokusera på enskilda produkter istället för varumärken.

Finns det några nackdelar med att som e-handlare ha en julkalender?

- Det innebär en del administration och det är klart att det kan finnas en effekt av att kunderna väljer att avvakta med sin beställning och sedan missar dagen då erbjudandet döljer sig bakom luckan, skriver Joel Falck.

- Det kan vara en utmaning att hitta en bredd i erbjudandena som attraherar en större grupp kunder, svarar Sema Schmidt.

Lägre snittordervärde en nackdel

På Kicks och Åhléns säger man sig inte se några nackdelar med att erbjuda en julkalender, men Isabel Rodrigo på Skincity håller med KitchenTime och Clas Ohlson om att det finns utmaningar med upplägget.

- Nackdelen som vi ser med julkalendern är så klart att det blir många ordrar som ligger under ordinarie snittordervärde. Det är en nackdel på flera sätt, det både driver kostnader och belastar miljön. Många av våra kunder handlar flera gånger under december och det är klart att det vore bra att kunna parkera ordrar och skicka dem samlat när kunden så önskar, avslutar hon.

Annons