Annons

Kina och Tmall en guldgruva för västerländska e-handlare Västerländska företag gräver guld i Kina

Kina och Tmall en guldgruva för västerländska e-handlare

2016-08-11 08:30

Den kinesiska medelklassen hungrar efter västerländska produkter, något som lockar allt fler exklusiva varumärken och e-handlare till Tmall.

Tyskland och Storbritannien har länge varit svenskarnas favoritländer när det ska e-handlas över gränserna. I sommar knep dock Kina förstaplatsen, om man ska tro PostNords rapporter, men det är inte bara västerländska kunder som shoppar från öst, det skickas även en hel del e-handelspaket åt andra hållet.

I Kina hungrar nämligen den snabbt växande medelklassen efter importerade varor. USA ligger inte helt oväntat i topp, och enligt en nyligen publicerad rapport från Paypal, shoppar 26 procent av de kinesiska nätkunderna från utländska sajter.

Kläder, elektronik, kosmetika samt dryck och mat är de mest populära produkterna och det här är något som allt fler västerländska företag och varumärken insett. Under de senaste åren har allt fler amerikanska och europeiska återförsäljare tagit klivet in i Kina, men att göra det på egen hand inte helt enkelt. Tur då att Alibaba finns till hands.

JD.com utmanar Alibaba

De utländska återförsäljarna har på kort tid poppat upp som svampar ur marken på Tmall, Alibabas marknadsplats som främst riktar sig till större företag och varumärken. Listan kan göras hur lång som helst och det finns även svenska aktörer som gjort slag i saken.

Annons
Annons

I slutet av 2015 rullade Polarn O. Pyret ut sina kläder i Kina med hjälp av Tmall och i mars 2016 gjorde den svenska modekedjan Monki, som redan hade fysiska butiker i Kina, detsamma. Att sälja på någon av Kinas e-marknadsplatser beskrivs nästan som ett måste för att nå ut i Kina, och med rätt produkter finns det stora möjligheter.

Alibaba har omkring 400 miljoner kunder i Kina och Tmall räknas som nummer ett för större e-handlare och varumärken. Konkurrenten JD.com har dock lyckats locka en hel del västerländska aktörer på sistone och vill mer än gärna ta upp kampen med Alibaba, som även driver Taobao. En marknadsplats som främst riktar sig till kinesiska e-handlare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Annons

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta