Annons

Kina och Tmall en guldgruva för västerländska e-handlare Västerländska företag gräver guld i Kina

Kina och Tmall en guldgruva för västerländska e-handlare

2016-08-11 08:30

Den kinesiska medelklassen hungrar efter västerländska produkter, något som lockar allt fler exklusiva varumärken och e-handlare till Tmall.

Tyskland och Storbritannien har länge varit svenskarnas favoritländer när det ska e-handlas över gränserna. I sommar knep dock Kina förstaplatsen, om man ska tro PostNords rapporter, men det är inte bara västerländska kunder som shoppar från öst, det skickas även en hel del e-handelspaket åt andra hållet.

I Kina hungrar nämligen den snabbt växande medelklassen efter importerade varor. USA ligger inte helt oväntat i topp, och enligt en nyligen publicerad rapport från Paypal, shoppar 26 procent av de kinesiska nätkunderna från utländska sajter.

Kläder, elektronik, kosmetika samt dryck och mat är de mest populära produkterna och det här är något som allt fler västerländska företag och varumärken insett. Under de senaste åren har allt fler amerikanska och europeiska återförsäljare tagit klivet in i Kina, men att göra det på egen hand inte helt enkelt. Tur då att Alibaba finns till hands.

JD.com utmanar Alibaba

De utländska återförsäljarna har på kort tid poppat upp som svampar ur marken på Tmall, Alibabas marknadsplats som främst riktar sig till större företag och varumärken. Listan kan göras hur lång som helst och det finns även svenska aktörer som gjort slag i saken.

Annons
Annons

I slutet av 2015 rullade Polarn O. Pyret ut sina kläder i Kina med hjälp av Tmall och i mars 2016 gjorde den svenska modekedjan Monki, som redan hade fysiska butiker i Kina, detsamma. Att sälja på någon av Kinas e-marknadsplatser beskrivs nästan som ett måste för att nå ut i Kina, och med rätt produkter finns det stora möjligheter.

Alibaba har omkring 400 miljoner kunder i Kina och Tmall räknas som nummer ett för större e-handlare och varumärken. Konkurrenten JD.com har dock lyckats locka en hel del västerländska aktörer på sistone och vill mer än gärna ta upp kampen med Alibaba, som även driver Taobao. En marknadsplats som främst riktar sig till kinesiska e-handlare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta