Kina stramar åt reglerna för gränsöverskridande e-handel

Nästa år kommer det att bli svårare för utländska företag som vill sälja produkter som kosmetika, kosttillskott och livsmedel i Kina.

Kina har under de senaste åren gjort det allt enklare för utländska e-handlare att sälja i landet. Bland annat via ett tiotal skattefria e-handelszoner som underlättar för utländska företag som vill sälja till kinesiska konsumenter.

Zonerna innebär även att konsumenter kan importera vissa varor som egentligen inte är tillåtna att sälja i Kina, som till exempel kosmetika som inte har testats på djur.

Annons

I april tog den kinesiska regeringen däremot ett steg i motsatt riktning då man införde nya momsregler för importerade varor som köpts på nätet. Med start nästa år kommer det bli ännu svårare för utländska företag och varumärken som vill sälja produkter som kosmetika, kosttillskott och livsmedel i landet.

Gäller inte alla e-handlare

Enligt Internet Retailer kommer det från och med maj 2017 att krävas certifiering för den typen av produkter som kräver ”omfattande tester” och som lagras i någon av de tio kinesiska frihandelszonerna.

Något som innebär stora kostnader och som kan vara väldigt tidskrävande då nödvändiga licenser kan kosta upp emot 76 000 dollar, och ta över ett år att få. De nya reglerna kommer däremot inte att påverka de som skickar enskilda varor direkt till konsument, och har sitt lager utanför Kina.

Gränsöverskridande e-handel är fortfarande nytt i Kina så det är inte helt oväntat att Kina gör en del förändringar längs vägen. Enligt analytiker testar sig den kinesiska regeringen fram och säger sig uppmuntra konsumtion från såväl inhemska som utländska aktörer.

Annons