Annons

Kinesiska varor skänks bort för 0 kronor på Fyndiq Superbilligt Dinesh Nayar, vd på Fyndiq

Kinesiska varor skänks bort för 0 kronor på Fyndiq Superbilligt

2018-03-21 08:09

"Ett sätt att slå sig in på marknaden", säger Dinesh Nayar.

Sedan den numera (ö)kända PostNord-avgiften infördes den första mars, så har vi även kunnat rapportera om hur Fyndiq i spåren av detta jobbat på att hitta luckor i systemet för att ge kunderna en möjlighet att gå runt avgiften.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slår till imorgon - så går Fyndiq runt den

Nyligen lanserades också mycket riktigt företagets nya app, Fyndiq Superbilligt. I den säljs saker direkt från kinesiska fabriker - till samma priser som på Wish. Men då produkterna skickas via ett EU-land, så slipper kunderna alltså betala 75 kronor i hanteringsavgift plus moms.

LÄS ÄVEN: Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Fraktavgiften enda kostnaden

Men för den som laddar ner appen Superbilligt blir det snabbt uppenbart att priserna många gånger är ännu billigare än på Wish. Detta då priset för en lång radda varor är satt till 0 kronor. Varorna skänks alltså bort. Det enda som kunden betalar är en fraktavgift, som bestäms av säljaren och som i de flesta fall tycks vara satt till någonstans mellan 15 och 22 kronor per vara. 

- Oftast handlar det om handlare som vill slå sig in på marknaden och etablera sig, precis som vilka handlare som helst. Men istället för att lägga pengar på marknadsföring så tar de av sin budget och sänker försäljningspriset. De vill bygga upp en business helt enkelt, säger Dinesh Nayar till Ehandel.se.

Han säger att Superbilligt är ett av Fyndiqs “nya ben”, som de ska stå på och att konceptet är en renodlad marknadsplats för kinesiska handlare, där de kan nå den svenska konsumentmarknaden. Säljarna betalar en avgift till Fyndiq för att få sälja hos dem, men sätter sedan själva sina egna priser och fraktkostnader helt fritt.

- Vi är ett svenskt bolag som vill kunna ge kunden ett genuint, bra alternativt till Kina-shopping, säger Dinesh Nayar. 

Blev Sveriges mest nedladdade app

Men att appen släpptes kort efter att PostNord infört sina avgifter, var dock mer en slump än något planerat från Fyndiqs sida.

- Det råkade sammanfalla! Vi har sökt data och undersökt bland våra kunder i ett års tid vad de skulle vilja ha och slutsatsen blev att vi skulle bygga en ny, global, plattform där vi kan nå kinesiska handlare. Sen kom hela PostNord-frågan upp mitt i alltihop.

Men att PostNord införde avgifterna bara några veckor innan appens lansering, har förstås inte missgynnat Fyndiq.

Annons
Annons
- Det var den mest nedladdade appen i Sverige förra veckan, alla kategorier. Så vi växer som bara den just nu, säger Dinesh Nayar.

Han vill inte gå in på exakt vad det innebär rent pengamässigt, men säger att både nedladdningen av appen och orderutvecklingen ökat med flera hundra procent.

Ingen moms eller hanteringsavgift

En stor stridsfråga och hela grunden till PostNords avgift, är problemet med att de som handlar från Kina inte betalar någon moms. Men då Fyndiq vill gå runt hanteringsavgiften på 75 kronor, så innebär det att inte heller den som handlar via Fyndiq Superbilligt betalar någon moms.

- Även om vi skulle försöka ta ut en moms själva, så finns det inget sätt för PostNord, som har monopol på brevflödena, att särskilja en fyndiq-order från alla andra försändelser, menar Dinesh. 

Att varorna fraktas via ett annat EU-land gör dock att de inte behöver hamna i det manuella lagret i Örebro, utan går direkt via PostNords vanliga flöde, precis som alla Kinapaket gjorde tidigare. Men Dinesh Nayar menar också att han vill att det på sikt ska gå att betala sin moms via den marknadsplats man handlar på, men att Fyndiq nu fokuserat på att få till stånd en kortsiktig lösning.

- I och med att PostNord och Tullverket säger att det är en kortsiktig lösning, så har vi också velat lösa det kortsiktigt, vilket vi gör genom att skicka via Holland, där man slipper momsen om varan är värd mindre än 22 euro. 

Många svenska handlare som säljer hos er verkar inte så glada över er marknadsföring av Superbilligt. De tycks mena att de tvingas konkurrera med prisnivåer som de inte har en chans att matcha och att situationen för deras del därmed blir orättvis. Vad säger du om det?

- Vår marknadsplats för svenska säljare har ett jättefint existensberättigande. Många gånger är det liknande produkter som säljs på båda marknadsplatserna, men mervärdet som de svenska handlarna ger är ju att de kan erbjuda en väldigt snabb leverans. Det är ett mervärde som absolut är aktuellt och viktigt för många kunder, eftersom leveranstiden från Kina är så pass mycket längre. Den svenska handlaren har redan tagit in produkten och har den i lager och kan leverera den inom 48 timmar. 

"Gynnar alla handlare"

Han menar att kunden därmed får en valmöjlighet.

- Ibland vill man ha produkten nu och ibland är priset den avgörande faktorn och man kan vänta. Varför ska man då inte kunna ha den möjligheten? Det är ju den valfriheten som gör att kunderna kommer tillbaka till oss gång på gång - vilket gynnar alla våra handlare, säger Dinesh Nayar.

Han menar dessutom att den som förnekar att det redan idag finns en konkurrens, har missat något.

- Om man tror att man är förskonad från konkurrens för att man upprättar handelshinder och importtullar, då lever man farligt. Konsumenterna har i alla tider hittat vägar runt sånt och de gör de nu också. Det är bara en tidsfråga innan man förlorar sina affärer till andra aktörer om man tänker så. Det känns inte som ett Sverige 2018 att vi ska börja bygga upp handelshinder igen. 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta