Annons

Klagade på konkurrent - hamnade själv i blåsväder Bra Sommarmöbler - störst eller inte?

Klagade på konkurrent - hamnade själv i blåsväder

2017-09-04 10:22

Bra Sommarmöbler fälls för vilseledande reklam.

Efter att bland annat ha fått ordinarie priser att se ut som kampanjpriser fick e-handelsföretaget Trademax till sist finna sig i att granskas av Konsumentverket. Senare under våren valde Konsumentverket även att ta Trademax till domstol.

Störst på utemöbler?

Redan i februari kunde vi dock meddela att det inte bara var “vanliga” konsumenter som låg bakom kritiken mot Trademax. Bland de som hade hört av sig fanns nämligen också Bra Sommarmöbler, som hade tröttnat på vad de uppfattade som missvisande prissättning hos sin konkurrent. 

Men nu är det Bra Sommarmöbler själv som har hamnat i blåsväder för sin marknadsföring. Anledningen är att företaget på sin hemsida ska ha utgett sig för att vara “störst på utemöbler”, vilket resulterade i en anmälan till Reklamombudsmannen, RO.

- Enligt anmälaren är reklamen, med påståendena om att man är ”Störst på utemöbler”, ”Vi har Sveriges största sortiment av utemöbler, trädgårdsmöbler och balkongmöbler” och "[…] har Sveriges största sortiment att välja på" felaktig, vilseledande och ovederhäftig, återger RO i sitt beslut.

Tillbakavisar kritiken

Bra Sommarmöbler anser sig dock ha belägg för sitt uttalande, och säger sig till och med ha “flera anledningar” att kalla sig störst. Bland annat ska Bra Sommarmöbler arbeta med de största varumärkena i branschen, och har fullsortiment från samtliga leverantörer.

Annons
Annons

Dessutom har annonsören, alltså Bra Sommarmöbler, ett “brett kontaktnät som innebär att bolaget kan ta in produkter på beställning från merparten av branschens leverantörer oberoende av nationalitet”, och enligt egen uppgift ett lager med över 35 000 produkter.

- Annonsören menar att man med ovanstående uppgifter påvisat att konsumenter i Sverige har störst sortiment att välja på om konsumenten handlar hos annonsören och att reklamen varken är felaktig, vilseledande eller ovederhäftig, förklarar RO.

Oklart om sortimentet verkligen var störst

Reklamombudsmannen har dock valt att gå på anmälarens linje. Stiftelsen trycker extra mycket på att man inte får överdriva i sin marknadsföring eftersom det riskerar att vilseleda konsumenten.

- Reklamombudsmannen finner att påståendena ”Störst på utemöbler”, ”Vi har Sveriges största sortiment av utemöbler, trädgårdsmöbler och balkongmöbler” samt ”[…] samtidigt som du har Sveriges största sortiment att välja på”, tillsammans ger intryck av att annonsören har Sveriges största sortiment av utemöbler. Annonsörens uppgifter styrker inte att så är fallet. Reklamombudsmannen finner därför att reklamen är vilseledande, avslutar RO.

I skrivande stund har Bra Sommarmöbler kvar den kritiserade marknadsföringen på sin hemsida. 

- Ska jag vara ärlig så har jag inte läst uttalandet ännu, vi har varit iväg på inköpsresor sedan mitten av augusti och endast varit på plats någon dag på kontoret. Då har vi hanterat andra viktigare frågor än detta. Vi kommer justera texten senare under hösten, skriver Simon Forslund på Bra Sommarmöbler i ett mail till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Lanserar konkurrent till Tretti.se.

Annons
Annons
Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Omsatte 618 miljoner kronor förra året.

Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

Elektronikbranschen har fått nog av att konkurrera på olika villkor.

1
Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Stärker upp med säljchef och rådgivare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

"Ett sätt för oss att stärka vårt erbjudande både i butik och på nätet".

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Blir företagets nya CRM Manager.

Annons
Annons
Nytt coworking space planerar <nobr>e-handelspark</nobr> i Jönköping

Nytt coworking space planerar e-handelspark i Jönköping

"Spännande koncept för e-handelsbolag".

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

"Rent strikt är det fel".

3
NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

Omsatte 400 miljoner förra året.

1
Han får ansvaret för miljardbolagets <nobr>e-handel</nobr>

Han får ansvaret för miljardbolagets e-handel

Internrekryterar ny VP.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager

Hatstore söker:

Fotograf/Art Director

Caliroots söker:

E Commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta