Annons

Klagade på konkurrent - hamnade själv i blåsväder Bra Sommarmöbler - störst eller inte?

Klagade på konkurrent - hamnade själv i blåsväder

2017-09-04 10:22

Bra Sommarmöbler fälls för vilseledande reklam.

Efter att bland annat ha fått ordinarie priser att se ut som kampanjpriser fick e-handelsföretaget Trademax till sist finna sig i att granskas av Konsumentverket. Senare under våren valde Konsumentverket även att ta Trademax till domstol.

Störst på utemöbler?

Redan i februari kunde vi dock meddela att det inte bara var “vanliga” konsumenter som låg bakom kritiken mot Trademax. Bland de som hade hört av sig fanns nämligen också Bra Sommarmöbler, som hade tröttnat på vad de uppfattade som missvisande prissättning hos sin konkurrent. 

Men nu är det Bra Sommarmöbler själv som har hamnat i blåsväder för sin marknadsföring. Anledningen är att företaget på sin hemsida ska ha utgett sig för att vara “störst på utemöbler”, vilket resulterade i en anmälan till Reklamombudsmannen, RO.

- Enligt anmälaren är reklamen, med påståendena om att man är ”Störst på utemöbler”, ”Vi har Sveriges största sortiment av utemöbler, trädgårdsmöbler och balkongmöbler” och "[…] har Sveriges största sortiment att välja på" felaktig, vilseledande och ovederhäftig, återger RO i sitt beslut.

Tillbakavisar kritiken

Bra Sommarmöbler anser sig dock ha belägg för sitt uttalande, och säger sig till och med ha “flera anledningar” att kalla sig störst. Bland annat ska Bra Sommarmöbler arbeta med de största varumärkena i branschen, och har fullsortiment från samtliga leverantörer.

Annons
Annons

Dessutom har annonsören, alltså Bra Sommarmöbler, ett “brett kontaktnät som innebär att bolaget kan ta in produkter på beställning från merparten av branschens leverantörer oberoende av nationalitet”, och enligt egen uppgift ett lager med över 35 000 produkter.

- Annonsören menar att man med ovanstående uppgifter påvisat att konsumenter i Sverige har störst sortiment att välja på om konsumenten handlar hos annonsören och att reklamen varken är felaktig, vilseledande eller ovederhäftig, förklarar RO.

Oklart om sortimentet verkligen var störst

Reklamombudsmannen har dock valt att gå på anmälarens linje. Stiftelsen trycker extra mycket på att man inte får överdriva i sin marknadsföring eftersom det riskerar att vilseleda konsumenten.

- Reklamombudsmannen finner att påståendena ”Störst på utemöbler”, ”Vi har Sveriges största sortiment av utemöbler, trädgårdsmöbler och balkongmöbler” samt ”[…] samtidigt som du har Sveriges största sortiment att välja på”, tillsammans ger intryck av att annonsören har Sveriges största sortiment av utemöbler. Annonsörens uppgifter styrker inte att så är fallet. Reklamombudsmannen finner därför att reklamen är vilseledande, avslutar RO.

I skrivande stund har Bra Sommarmöbler kvar den kritiserade marknadsföringen på sin hemsida. 

- Ska jag vara ärlig så har jag inte läst uttalandet ännu, vi har varit iväg på inköpsresor sedan mitten av augusti och endast varit på plats någon dag på kontoret. Då har vi hanterat andra viktigare frågor än detta. Vi kommer justera texten senare under hösten, skriver Simon Forslund på Bra Sommarmöbler i ett mail till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.