Annons

Konsumentverket BF-varnar för lockvaror och prisfusk Hur mycket billigare blir det egentligen?

Konsumentverket BF-varnar för lockvaror och prisfusk

2017-11-20 15:28

Uppmanar konsumenterna att syna kampanjerna.

Även om vi har sett exempel på e-handlare som väljer att bojkotta Black Friday, planerar många just nu att slå till lite extra på kampanjsidan när Black Friday och Cyber Monday närmar sig.

Och kunderna, som har tagit kanske särskilt Black Friday till sina hjärtan, sitter många gånger redo att öppna plånboken. Intresset för att shoppa under dagen har blivit så pass stort att Konsumentverket nu går ut och varnar konsumenterna för att vara alltför godtrogna när de handlar hem sina nya varor.

LÄS ÄVEN: Flera e-handlare kritiseras för vilseledande köpvillkor

Rea måste vara nedsatt pris 

E-handlare som hade tänkt höja priserna för att sedan sänka dem igen under Black Friday, eller marknadsföra nyintagna varor med kreativa ordinariepriser, gör kanske klokt i att tänka om.

- Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

För att följa reglerna måste butikerna ha haft reavarorna i sortimentet under en längre tid, och tillgången på den nedsatta varan måste även vara så pass stor att butikerna bedömer att den motsvarar efterfrågan. Varning för att syssla med lockvaror, med andra ord.

Annons
Annons

"Duger inte att hänvisa till andras priser"

Niclas Ernebratt höjer även ett varningens finger för ordinarie-priser som inte riktigt är vad de utger sig för att vara. Han har granskat flera kampanjer där en vara har sagts vara nedsatt från ordinarie pris.

LÄS ÄVEN: KO om Trademax rea: "Ska vidtas rättsliga åtgärder"

Han uppmanar konsumenterna att verkligen ta reda på vad som gäller, och tipsar om att fråga butiken om prissättningar som verkar märkliga.

- Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås. Det finns inte något krav på att butiken skriver ut vad produkten har kostat tidigare. Om butiken däremot gör det är det viktigt att det pris som anges är det pris som butiken själv har tillämpat för den aktuella produkten. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor, säger han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

E-handlaren som började från scratch.

Annons
Annons
Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

"Plötsligt händer det".

Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta