Konsumentverket BF-varnar för lockvaror och prisfusk

Uppmanar konsumenterna att syna kampanjerna.

Även om vi har sett exempel på e-handlare som väljer att bojkotta Black Friday, planerar många just nu att slå till lite extra på kampanjsidan när Black Friday och Cyber Monday närmar sig.

Och kunderna, som har tagit kanske särskilt Black Friday till sina hjärtan, sitter många gånger redo att öppna plånboken. Intresset för att shoppa under dagen har blivit så pass stort att Konsumentverket nu går ut och varnar konsumenterna för att vara alltför godtrogna när de handlar hem sina nya varor.

Annons

LÄS ÄVEN: Flera e-handlare kritiseras för vilseledande köpvillkor

Rea måste vara nedsatt pris 

E-handlare som hade tänkt höja priserna för att sedan sänka dem igen under Black Friday, eller marknadsföra nyintagna varor med kreativa ordinariepriser, gör kanske klokt i att tänka om.

- Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

För att följa reglerna måste butikerna ha haft reavarorna i sortimentet under en längre tid, och tillgången på den nedsatta varan måste även vara så pass stor att butikerna bedömer att den motsvarar efterfrågan. Varning för att syssla med lockvaror, med andra ord.

"Duger inte att hänvisa till andras priser"

Niclas Ernebratt höjer även ett varningens finger för ordinarie-priser som inte riktigt är vad de utger sig för att vara. Han har granskat flera kampanjer där en vara har sagts vara nedsatt från ordinarie pris.

LÄS ÄVEN: KO om Trademax rea: "Ska vidtas rättsliga åtgärder"

Han uppmanar konsumenterna att verkligen ta reda på vad som gäller, och tipsar om att fråga butiken om prissättningar som verkar märkliga.

- Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås. Det finns inte något krav på att butiken skriver ut vad produkten har kostat tidigare. Om butiken däremot gör det är det viktigt att det pris som anges är det pris som butiken själv har tillämpat för den aktuella produkten. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor, säger han.

Annons

Annons