Kronans e-handel växte med 69 procent – storsatsar på AI

Artificiell Intelligens ska ta e-handeln till nästa nivå.

Apotekskedjan Kronans Apotek lanserade e-handel 2015 och har sedan dess sakta men säkert byggt upp sin digitala närvaro med bland annat en tillhörande mobilapp. Nyligen fick Kronans Apotek en ny VD i Anders Torell som bekräftade att det digitala är viktigt för företaget.

LÄS ÄVEN: Han blir apotekskedjans nya vd

Annons

Bättre shoppingupplevelse med AI

I dag berättar Kronans Apotek att deras e-handel vuxit med 69 procent under förra året. De ger tyvärr inga konkreta siffror men konstaterar att målet är att nå samma tillväxtsiffra i år.

- Vår ambition är att nå samma procentuella utveckling på nätet i år. För att göra det behöver vi vara innovativa, ta in ny teknik och göra vår marknadsföring smartare. Eftersom AI blir alltmer sofistikerat för varje dag som går vill vi utnyttja den kraften för att förbättra både vår prestation och våra kunders shoppingupplevelse, säger Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.

AI fångar upp nya kunder

Kronans Apotek ska alltså utnyttja artificiell intelligens för att växa den digitala affären ytterligare. Företaget berättar att de i år “på allvar” har introducerat AI som en del av marknadsföringsmixen. Det ska mer konkret handla om dynamiska annonser och “AI-optimering” med syftet att hitta nya kunder.

- Sedan årsskiftet har satsningarna bland annat resulterat i en förbättrad konvertering och 33 procent av konverteringarna från dynamiska annonser kommer från nya kunder. Kunder som inte besökt företagets e-handel tidigare, meddelar Kronans Apotek.

Annons