Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

För ungefär ett halvår sedan rapporterade Ehandel.se om att medieprofilen Isabella Löwengrip och iDeal of Swedens grundare Joachim Lindström och Filip Ummer hade slagit sig ihop för att genomföra ett nytt e-handelsprojekt. Nu är det klart att det nya varumärket heter Hermine Hold, och ska sälja håraccessoarer i premiumsegmentet.

LÄS ÄVEN: Proffsen slår sig ihop - ska nå miljarden med ny e-handel

Annons

"Bygger sin identitet via sociala medier"

Det nya varumärkets strategi bygger på att enbart skapa produkter som kunden redan eftersöker. Hermine Holds Instagramföljare tillfrågades om färgval samt vilka inspirationskällor de känner starkast för, redan under ett tidigt stadie i designprocessen. Detta ska vara en viktig del av varumärkets identitet och alla produktionsled ska utformas efter vad följarskaran gillar. 

- Med Hermine Hold kan vi erbjuda något som ännu inte existerar på marknaden. Ett starkt, kvinnligt varumärke nischat på håraccessoarer, som bygger sin identitet via sociala medier. Produkterna i kombination med dessa kanaler och den målgrupp vi redan kommunicerar med, är en 'perfect match’ sett till konkurrensen. Det är dessa insikter som gör det möjligt för oss att bli en aktör att räkna med, redan från start, säger Isabella Löwengrip i ett pressmeddelande.

Den nya tidens kunder

Affärsmodellen bygger på en tydlig "direct to consumer" -modell vars grund är datadrivna strategier. Grundarna vill alltså, med teknisk analys och insikt, nå den potentiella kunden vilket ska vara Hermine Holds väg till att hålla sig ständigt aktuell.

- Den nya tidens kunder kräver möjligheten att ge sin input till varumärken och att de lyssnar på den. Detta ser vi som en förutsättning för att kunna tillverka produkter som känns relevanta för vår faktiska kund. Datan bakom detta är ett fundament för moderna företag, där insikten om vad kunderna vill ha är förarbetet, inte en analys på redan gjorda köp. Vi kan ligga steget före genom att vända på en klassisk modell, där vi först tar reda på vår efterfrågan, och sedan agerar utefter den, säger Linus Kaasik, Nordic Tech House medgrundare, i pressmeddelandet.

Hittade en orörd marknad 

Trions samarbete och Hermine Holds födelse skedde under en workshop våren 2018, på startupfabriken Nordic Tech House. Då jobbade styrelsen på att hitta nya affärsmöjligheter sprungna ur Isabella Löwengrips digitala kanaler. Resultatet blev en plan på att bygga ett e-handelsanpassat varumärke utformat efter bloggens målgrupp, och valet att fokusera på håraccessoarer är resultatet av grundarnas research som ledde fram till fyndet av en marknad som näst intill var orörd.

Den 20 februari ska Hermine Hold lansera sin e-handel, med möjlighet till internationell frakt redan från start.

Annons