Lyxkalas på nätet när LVMH lanserar exklusiv marknadsplats

Luis Vuittons och Diors ägare ska samla över 150 exklusiva varumärken i en ny nätbutik.

De riktigt stora inom modeindustrin har traditionellt sett inte visat någon direkt framåtanda när det kommer till e-handel. Men när det väl lanseras en nätbutik som ska sälja produkter i den övre prisklassen brukar det ske med besked. Så även i det här fallet. Nu meddelar nämligen LVMH, som bland annat äger varumärkena Luis Vuitton, Fendi och Dior, att en helt ny exklusiv nätbutik är på väg att se dagens ljus.

Och en exklusiv butik behöver förstås ett exklusivt namn. Den här gången föll valet på 24 Sevres, efter adressen på Rue de Sevres i Paris där det klassiska varuhuset Le Bon Marche ligger.

Annons

E-handel för 2 miljarder euro sedan tidigare 

24 Sevres-butiken ska sälja över 150 exklusiva varumärken, varav omkring 20 ingår i LVMH:s egen grupp, rapporterar Reuters. En del av LVMH:s varumärken och företag - som till exempel skönhetsjätten Sephora - har redan egna nätbutiker, men kan enligt Reuters ändå komma att ingå i 24 Sevres sortiment.

Den exklusiva marknadsplatsen 24 Sevres är planerad att gå live den 6 juni i 70 länder världen över. Förra året sålde LVMH enligt Reuters för två miljarder euro på nätet, vilket motsvarar 5,3 procent av lyxjättens totala försäljning.

LÄS ÄVEN: E-handel med lyxprylar - omöjlig ekvation eller marknad med stora möjligheter?

Annons