Marketplace börjar dropshippa – sortimentkick hos e-handlarna

Win-win när e-handlare får möjlighet att sälja hela vidaXL:s sortiment?

För ganska exakt ett år sedan meddelade vidaXL att det holländska företaget skulle sadla om till en marknadsplats och bedriva försäljning i totalt 29 länder, däribland Sverige. I samband med skiftet från traditionell e-handel till marknadsplats utökades sortimentet från cirka 13 000 till en miljon varor.

Nu presenterar miljardbolaget dock ytterligare en tvist i sortimentet. Med hjälp av ett nytt dropshippingprogram ska e-handlare som säljer hos vidaXL få tillgång till hela marknadsplatsens sortiment.

Annons

Kan välja vad som ska visas upp

Tjänsten blir tillgänglig i Europa, USA och Asien, och samtidigt som e-handlaren alltså får en betydligt större produktkatalog i sin webbshop, står vidaXL fortfarande för kundtjänst och returhantering. Det hela “sker enkelt genom okomplicerade plug-ins och dataflöden”, enligt ett pressmeddelande från vidaXL.

- Dropshippers kan länka sin egen webbshop till vidaXL:s katalog innan de väljer vilken del av sortimentet de vill visa upp i butiken. När en kund gör en beställning kan butiksägaren överföra beställningen till vidaXL, som kommer att hantera beställningen och se till att kunden snabbt får sin vara, förklarar vidaXL i sitt pressmeddelande.

"Finns självklart ett API"

VidaXL menar att den nya tjänsten gör företaget till en “utmärkt partner” för att expandera internationellt. Samtidigt som vida XL utökar sin kundbas kan webbutikerna utöka sina sortiment, vilket enligt vidaXL gör upplägget till winwin-situation för alla inblandade.

- För närvarande har vi en plug-in för Magento 1, 2 och Lightspeed. Men självklart finns även ett API. Innehållet görs tillgängligt via plug-ins eller dataflöden, säger Kijo Oudshoorn, CCO på vidaXL. 

MISSA INTE: Stor intervju med Kijo Oudshoorn. Publiceras på sajten inom kort!

Annons