Annons

Mat.se vill hjälpa kunderna att handla hållbart Måns Danielson, VD på Mat.se

Helgläsning: Mat.se vill hjälpa kunderna att handla hållbart

2016-01-30 10:00

Ehandel.se besökte Måns Danielson på Mat.se för ett samtal om flexibilitet, hur man underlättar för kunderna och vikten av att bidra till ett hållbart samhälle.

Trenden att handla ekologiskt, Krav-märkt och hållbart har de senaste åren vuxit sig allt större, och enligt siffror från Ekoweb går skiftet till ekologiska livsmedelsprodukter snabbare på nätet än i den fysiska handeln.

Hos Mat.se står nu 16 procent av försäljningen för ekologiskt eller Krav-märkt. Det är en siffra som är mer än dubbelt så hög som den för livsmedelshandeln i Sverige i stort. 16 procent är också andelen frukt och grönt i Mat.se:s försäljning, vilket också är en jämförelsevis hög siffra.


Mat.se fyller på lagret med färska varor varje natt, men en del andra varor kan finnas i lager längre tid 

- Det handlar nog mycket om att vi till stor del har en kundgrupp som är intresserad av att handla hållbart och ekologiskt, men också om att det är lätt att hitta och att jämföra priser på vår sajt, säger Måns Danielson, VD på Mat.se.

Enligt honom har Mat.se främst två huvudfokusområden. Det ena är att göra det enkelt för kunden att handla "bättre", det vill säga att göra bra val och att spara pengar, och det andra är att bidra till ett mer hållbart samhälle.

Varför är det så viktigt?

- Vi tycker att det är en grundprincip, allt man gör ska vara hållbart. Vi märker att e-handel och dagligvaruhandel kan effektivisera hela den processen så att den blir mycket mer hållbar än vad den är i dag. I dagsläget står livsmedelsbranschen för mer än 25 procent av vår klimatpåverkan.


De anställda plockar kundernas order med hjälp av en surfplatta

Och synen på hållbarhet genomsyrar mycket av det Mat.se gör. Butiken säljer till exempel bara ekologiska bananer och det ska vara lätt för kunden att välja ekologiska varor. Enligt Måns Danielson har företaget i princip inget svinn alls, men maten som trots allt ändå blir över skänks till välgörenhet istället för att kastas bort. Kunder som beställer kylda och frysta varor får dem levererade i en särskild påse som ska vara möjlig för naturen att bryta ner.


Den nya kylpåsen som öppnar för nya leveransmetoder (Foto: mat.se)

Mat.se satsar också stort på att hjälpa kunden att planera sina inköp. På sajten finns nu 3 000 recept som kunderna kan få inspiration från, och med verktyget Min Matkasse kan kunden få hjälp att planera middagarna för en vecka i taget. Allt för att göra det enklare för kunden, som i sin tur sparar pengar och slänger mindre.

- Jag tror inte jättemycket på modellen med abonnemang av färdiga middagskassar. Konceptet ja, men inte att man ska abonnera. Kunder vill ha olika mycket valfrihet och jag tror att tjänster som Min Matkasse kommer att ta över från de traditionella veckokassarna med färdiga middagslösningar, kommenterar Måns Danielson.


Så lite plast som möjligt är att föredra om man vill handla hållbart 

Den kommande tiden ska Mat.se ha flera nyheter på gång för kunder som vill göra det lättare att handla Krav-märkt och ekologiskt. Måns Danielson är dock hemlighetsfull om lanseringarna som komma skall.

- Problemet är att om man inte vet hur något påverkar, då tar man fel beslut även om man vill göra rätt. Vet man hur ens matkasse påverkar miljön, då kan man halvera miljöpåverkan utan att kunden tycker att det är jobbigt, säger Måns Danielson, och hänvisar till studier.

Är det många som efterfrågar hjälp med att handla hållbart?

Annons
Annons
- Ekologiskt mer än hållbart. Det har pratats om ekologiskt på ett annat sätt än det hållbara, vilket är lite konstigt för jag tycker att det hänger ihop. I nuläget är ekologiskt tyvärr inte alltid hållbart.


Alla matkassar förvaras i boxar på väg hem till kunden (Foto: mat.se)

Nyligen började Mat.se att leverera mat till västra Skåne, och finns alltså nu i landets alla tre storstadsregioner. I Göteborg och Stockholm går det att beställa matvaror för leverans i baklucka på bil, och det är en service som förmodligen ska utökas även till Skåne inom kort.

- Ja, absolut, det blir nog ganska snart. Utvecklingen där är bra. Det funkar som förväntat, verkligen. Det är mycket i framför allt Malmö, Lund och Helsingborg, samt söder om Malmö.

Hur många av era kunder väljer leverans till bilen?

- Kanske 2-3 procent men det fortsätter att ticka på, vilket är roligt. Och jag tror att vi kommer att se fler liknande lösningar framöver.


Mat.se säger sig knappt ha något svinn, men det som blir över skänks bort till välgörenhet

I dag kan Mat.se:s kunder beställa fram till midnatt. Sedan beställer Mat.se hem varor till sina lager, innan kundernas order packas mellan 8.00 och 15.00 för att sedan levereras till mellan 15.00 och 22.00. Alla kunder får välja en slot på en timme då de vill få sin leverans.

Finns det inte en utmaning i att allt ska klaffa så exakt?

- Det fungerar faktiskt väldigt bra. Att vi plockar fel eller att det är ett kvalitetsfel på någon vara, det händer fyra gånger på 10 000 plock, och vi jobbar hela tiden på att minska det ytterligare. Vi hade snöoväder i Göteborg för en tid sedan och då blev morgonrutterna lite försenade, men leveranserna gick faktiskt förhållandevis bra ändå. Flödet funkar förvånansvärt bra.

Mat.se har ännu inte avslöjat årsomsättningen för 2015, men prognosen låg på ungefär 200 miljoner. Måns Danielson berättar att företaget mellan januari 2013 och november 2015 ökade sin försäljning från 4 till 20 miljoner i månaden. På sikt uppskattar han att företaget kommer att behöva omsätta 600 miljoner kronor på sina tre lager för att det hela ska utgöra en varaktig satsning med god vinst.


Mat.se växer kraftigt och levererar nu till områdena kring Göteborg och Stockholm, samt till västra delen av Skåne

När är ni där?

- Det har vi inte sagt till någon. Men fortsätter vi i den här takten är det ju bara att räkna fram. Men det kan gå fortare också, säger Måns Danielson.

Klart är att Mat.se, precis som resten av onlinematbranschen, ser ut att ha framtiden för sig.

- Själva trenden i branschen är att få mer hjälp när du beställer och att varorna levereras snabbt och flexibelt. Det tror jag är de stora trenderna.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem