Plus size-modeller var för små – 10 000 bojkottar H&M

Men själva menar H&M att modellerna har storlekar i spannet 44-58.

Ännu en storm har nått H&M. Efter korta barnshorts för tjejer och barntröjor med olika budskap för flickor och pojkar, är det nu H&M:s plus size-bilder som har hamnat i blåsväder, som fått spriding bland annat efter att de publicerades i e-handeln.

En som upprördes var Amanda Oxell, som även startat Facebookgruppen Annonsrådet, som enligt Oxell är en reklamgranskande gräsrotsrörelse med 11 000 medlemmar, som strävar efter ett bättre klimat i sociala medier. För att åstadkomma det använder de sig av Facebooks egna algoritmer, i syfte att plocka ned kampanjer eller innehåll som är sexitiskt eller könsdiskriminerande.

Annons

"De väljer att pressa storlekarna nedåt"

Amanda Oxell tyckte att de plus size-modeller som H&M använde sig av inte alls var särskilt “plus size”, utan tvärt om normalviktiga. För att få klädjätten att backa startade hon ett uppror i sociala medier, med uppmaningen att bojkotta H&M. Det initiativet har nu fått över 10 000 personer att ansluta sig till bojkotten. 

- Det här är så viktigt av många anledningar. Men framför allt för att H&M genom att kalla dessa modeller för plus size sätter en egen storleksskala, där de väljer att pressa storlekarna nedåt. Att kalla "normalviktiga" unga tjejer och vuxna kvinnor för plus size, upprätthåller och förstärker de skeva kroppsideal som modeindustrin matar oss med, skriver Amanda Oxell till Ehandel.se.

Vill att bilderna inte kallas plus size

En video om bojkotten har också börjat spridas och Amanda Roxell menar att bojkotten är viktig eftersom H&M försöker pressa ner storlekarna. Ett event har också bildats för ändamålet.

- Genom att gå med i eventet väljer du att bojkotta H&M till dess att de ser över sitt plus size-koncept och tar bort benämningen “plus size” på de bilder vi starkt kritiserar! skriver Amanda Oxell på sin Facebooksida.

Ifrågasätter begreppet plus size

Amanda Oxell ifrågasätter istället hela begreppet plus size, och tycker att H&M borde ha samma princip på damavdelningen som H&M enligt henne har på herravdelningen.

- "Plus size"-begreppet i sig är helt onödigt. Varför inte bara använda storlekar, som de gör på herravdelningen? På herravdelningen existerar inte plus size-begreppet, där går kläderna per automatik upp till XXL på ordinarie kollektion, medan på damavdelningen stannar det mesta på L. Det är alltså okej för män att vara större. Men när det handlar om kvinnor som är större, då ska det minsann lyftas fram i en egen kollektion med ett negativt klingande namn. En kollektion som dessutom inte har de ordinarie plaggen utan mest håller sig till svart, grått och trist. Som om att större kvinnor inte skulle vilja klä sig snyggt och moderiktigt? fortsätter hon.

“Alla modeller har storlek 44-58”

Från H&M:s sida menar man dock att de modeller man använt för att marknadsföra kläder i större storlekar, alla själva har just den kategorin storlekar.

- Inom de olika damkoncepten har vi ett storleksspann som sträcker sig mellan storlek 32 och 58. För H&M+-sortimentet jobbar vi med många olika modeller för att visa upp en variation och inspirera våra kunder till vårt senaste mode. Alla de modeller vi anlitar befinner sig inom storleksspannet för konceptet, alltså storlek 44-58. Vi utvärderar löpande vårt sortiment som en del i att lyssna till våra kunders efterfrågan och vår målsättning är såklart att ha så nöjda kunder som möjligt, skriver Petra Buchinger, presskontakt på H&M Sverige, till Ehandel.se.

Annons

"Vi kommer att hålla ut"

Men Amanda Oxell tror att tiden då det är klädkedjorna som bestämmer vad folk ska ha på sig är förbi.

- Det är viktigt att även större bolag som H&M inser att konsumentmakten blir allt starkare i och med digitaliseringen. Istället för att H&M talar om för konsumenterna hur de ska se på sina kroppar, kommer konsumenterna tala om för H&M vad de tycker. Nu går det inte att gömma sig bakom "det här är vad kunderna vill ha" längre. Och det är den här bojkotten en tydlig indikation på. När det kommer till bojkotten så handlar det om att hålla ut och fortsätta växa till dess att H&M faktiskt tar dialogen med oss. Och vi kommer att hålla ut, avslutar hon.

Annons