Annons

Pojkar skapar framtid och flickor skrattar - H&M i ny kritikstorm Kollage: Anna Boussard Produktbilder: H&M Online Killtröjor och tjejtröjor hos Hennes & Mauritz

Pojkar skapar framtid och flickor skrattar - H&M i ny kritikstorm

2017-09-07 08:55

H&M:s e-handelssortiment för barn i nytt blåsväder.

Knappt hann kritiken svalna efter H&M:s onlinehaveri med shorts för barn, innan det tydligen var dags igen. Återigen har modejättens barnavdelning hamnat i blickfånget - och även denna gång handlar det om hur plaggen för pojkar och flickor har utformats.

Dags för pojkar att förändra världen?

Det var när Anna Boussard letade efter kläder till sin sexåriga dotter i H&M:s e-handel som hon märkte att tröjorna för pojkar kom med budskap som “We create the future” och “Time to go and change the world”, medan flickornas varianter istället hade prytts med “Too chic for you” och “Life is better when you are laughing”.

- Första tanken var nog mest att jag blev trött i själen, och att vi borde ha kommit längre än så här år 2017, säger Anna Boussard till Aftonbladet.

Hon ifrågasätter även varför H&M över huvud taget delar upp sina barnkläder i separata pojk- och flickavdelningar, och överväger nu att bojkotta klädkedjan.

Annons
Annons
- Jag önskar att barnkläder, åtminstone de som riktar sig till förpubertala barn, inte ens behövde separata avdelningar. Så vitt jag vet är barn upp till 10 års ålder helt lika kroppsligt sett, säger hon.

"Speciell situation att finnas i 66 länder"

Anna Boussard framförde sin kritik till H&M i ett öppet brev på sin blogg, som sedan dess har fått en hel del uppmärksamhet på bland annat Facebook. 99 procent av inläggen har, enligt Anna Boussards utsago, varit positiva till kritiken hon har framfört. 

H&M, som under gårdagen för övrigt även fick kritik för att använda för smala modeller i marknadsföringen av sitt plussize-sortiment, menar i ett mail till nättidningen Baaam att “frågan är viktig och att företaget tar till sig av kritiken”.

- Med våra barnkollektioner vill vi erbjuda våra kunder ett brett sortiment och stor valfrihet. Vi skapar kollektioner genom att följa omvärldstrender och tendenser samt tittar på försäljningsstatistik som talar om för oss vad våra kunder gillar. Något som gör situationen för H&M lite speciell är att vi finns i 66 stycken länder. Det är många aspekter som spelar in i de beslut vi tar rörande de barnkläder vi säljer, och vi tar tacksamt emot konstruktiv feedback, skriver H&M:s presskontakt Petra Buchinger i mailet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta