Pojkar skapar framtid och flickor skrattar – H&M i ny kritikstorm

H&M:s e-handelssortiment för barn i nytt blåsväder.

Knappt hann kritiken svalna efter H&M:s onlinehaveri med shorts för barn, innan det tydligen var dags igen. Återigen har modejättens barnavdelning hamnat i blickfånget - och även denna gång handlar det om hur plaggen för pojkar och flickor har utformats.

Dags för pojkar att förändra världen?

Det var när Anna Boussard letade efter kläder till sin sexåriga dotter i H&M:s e-handel som hon märkte att tröjorna för pojkar kom med budskap som “We create the future” och “Time to go and change the world”, medan flickornas varianter istället hade prytts med “Too chic for you” och “Life is better when you are laughing”.

Annons

- Första tanken var nog mest att jag blev trött i själen, och att vi borde ha kommit längre än så här år 2017, säger Anna Boussard till Aftonbladet.

Hon ifrågasätter även varför H&M över huvud taget delar upp sina barnkläder i separata pojk- och flickavdelningar, och överväger nu att bojkotta klädkedjan.

- Jag önskar att barnkläder, åtminstone de som riktar sig till förpubertala barn, inte ens behövde separata avdelningar. Så vitt jag vet är barn upp till 10 års ålder helt lika kroppsligt sett, säger hon.

"Speciell situation att finnas i 66 länder"

Anna Boussard framförde sin kritik till H&M i ett öppet brev på sin blogg, som sedan dess har fått en hel del uppmärksamhet på bland annat Facebook. 99 procent av inläggen har, enligt Anna Boussards utsago, varit positiva till kritiken hon har framfört. 

H&M, som under gårdagen för övrigt även fick kritik för att använda för smala modeller i marknadsföringen av sitt plussize-sortiment, menar i ett mail till nättidningen Baaam att “frågan är viktig och att företaget tar till sig av kritiken”.

- Med våra barnkollektioner vill vi erbjuda våra kunder ett brett sortiment och stor valfrihet. Vi skapar kollektioner genom att följa omvärldstrender och tendenser samt tittar på försäljningsstatistik som talar om för oss vad våra kunder gillar. Något som gör situationen för H&M lite speciell är att vi finns i 66 stycken länder. Det är många aspekter som spelar in i de beslut vi tar rörande de barnkläder vi säljer, och vi tar tacksamt emot konstruktiv feedback, skriver H&M:s presskontakt Petra Buchinger i mailet.

Annons