Pop-up sålde bara via skärmar – ökade e-handeln med 43%

"Är väldigt imponerade".

En fysisk butik som det endast går att e-handla i? Ja, det låter kanske lite annorlunda, men det var precis vad som öppnade i Nordstan i Göteborg tidigare i höstas.

LÄS ÄVEN: Endast e-handel i ny fysisk butik

Annons

Via projektet The Fitting Room skulle kunderna få en fysisk arena där de kunde handla hela sortimentet av kläder och skor från märkena Wacay respektive Sneaky Steve. Personal fanns på plats i butiken för att hjälpa till under köpet, men hela transaktionen skedde via företagens nätbutiker som kunderna kunde nå via interaktiva skärmar som fanns utplacerade i butiken.

The Fitting Room hade öppet från den 11 oktober till den 11 november, och nu har företagen bakom konceptet - Touchtech och Vertiseit - sammanfattat hur det gick.

- Resultatet från The Fitting Room är ett bevis på att kombinationen av fysik och digital handel är både lönsammare och grönare. Vi ser fram emot att dela med oss av alla insikter och lärdomar för att skapa trygghet i det omfattande förändringsarbete som våra kunder befinner sig i, konstaterar Deniz Chaban och Johan Lind, vd och grundare för Touchtech respektive Vertiseit.

"En större andel har sålts till fullpris"

Enligt ett pressmeddelande ska både Wacay och Sneaky Steve ha ökat sin onlineförsäljning i samband med popup-projektet och andelen returer ska ha minskat till en närmast obefintlig nivå, eftersom kunderna kunde prova sina kläder i butiken.

- Vi är väldigt imponerade med utfallet av The Fitting Room som ökade vår totala e-handelsförsäljning med 43 procent. Eftersom vi själva ansvarat för utbud och lager har en större andel sålts till fullpris, vilket skapat utrymme för bättre marginal för alla parter, säger Måns Månsson, vd och grundare på Sneaky Steve, i en kommentar.

För Wacays del ska testet med The Fitting Room ha gett värdefull information inför en kommande internationell expansion.

- När vi entrar en ny marknad vill vi komma före med upplevelsen av Wacay och vår syn på kläder och klädhandel. The Fitting Room har gett oss nya insikter och verktyg inför vår kommande etablering på den engelska marknaden, säger Jonas Eriksson, vd och grundare på Wacay.

Annons
Annons