Annons

E-handlarna om julavgiften: Joel, Christian och Nicklas

E-handlarna om julavgiften: "Avtalsbrott", "Ren prishöjning"

2018-08-23 11:25

PostNords "kapacitetstillägg" får hård kritik.

Häromdagen stod det klart att PostNord kommer att införa ett så kallat kapacitetstillägg mitt i e-handlarnas bästa försäljningsperiod, från 15 november till 31 december. Tillägget gäller för paket till ombud och hemleverans, och ligger på fyra kronor per kolli.

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

Fyra kronor kanske inte låter så mycket för gemene man men stora e-handlare skickar hundratusentals paket bara under Black Friday, vilket kan komma att resultera i extra kostnader på uppemot miljonen - och då är inte resten av julhandeln inräknad.

Dåligt kommunicerat

Efter att nyheten var ett faktum gick bland annat Svensk Digital Handel ut och kritiserade tillägget. Branschorganisationens vd, Per Ljungberg, var mycket kritisk till hur nära inpå julhandeln som PostNord hade valt att släppa informationen om det nya kapacitetstillägget, samt mot avsaknaden av dialog med e-handlarna.

LÄS ÄVEN: Rasar mot PostNords höjda julpriser: "Vi är starkt kritiska"

Ehandel.se har även tagit del av information som visar på att alla e-handlare inte fått informationen om kapacitetstillägget samma dag, utan många har först fått läsa om det i media. PostNord ska tydligen ha haft problem med en printer, vilket gjort att flera e-handlare först fick informationen igår, när nyheten redan var gammal.

LÄS ÄVEN: Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

"Svårt att förstå beslutet"

Avsaknaden av dialog står även klart när Ehandel.se kontaktar flera stora och små e-handlare. Partykungens vd Joel Svensson, som tidigare har agerat affischnamn för PostNords tjänster, köper inte fraktbolagets argument för införandet av det nya tillägget.

Vad tänker ni om PostNords beslut? Är det förståeligt med tanke på chaufförsbristen och de dyrare fraktkostnaderna?

Annons
Annons
- Vi har själva svårt att förstå beslutet då det i vår verksamhet snarare är så att vi tjänar mer pengar under högsäsong, även om kostnaderna är större. Självklart blir det en större volym som ska hanteras men det blir också mindre overhead per order. Det gör att vi, och i det här fallet PostNord, snarare borde ha en bättre TB per hanterat paket. Jag köper inte argumentet att chaufförerna skulle bli märkbart dyrare i november. I vår värld hade det varit mer logiskt av PostNord att prissätta sina tjänster så att de håller samma pris året runt, säger Joel Svensson.

Hur påverkar beslutet er verksamhet?

- Det påverkar vår lönsamhet negativt och omkullkastar mer eller mindre hela den budget som vi har satt för helåret 2018. Vi får helt enkelt mindre pengar över till andra viktiga satsningar, som till exempel marknadsföring och utveckling. Det leder i sin tur till färre kunder och därmed även mindre intäkter för PostNord, förklarar Joel Svensson.

"PostNord har brutit sitt avtal"

Partykungen har, likt de flesta större e-handlare, speciella avtalade priser med PostNord och enligt Joel Svensson så har fraktbolaget nu svikit denna överenskommelse med e-handelsföretaget.

- Vi anser att PostNord har brutit sitt avtal med oss. Vi har tidigare fått en prislista som ska gälla under avtalstiden, men som nu alltså inte längre stämmer. Vi kommer därför att kontakta övriga speditörer för att ta in nya offerter och se över möjligheten att avbryta vårt samarbete med PostNord, till fördel för en ny speditör som kan stå för sina avtalade priser, året runt, säger Joel Svensson.

Nicklas Westerholm, som bland annat driver den mindre nätbutiken Presenteriet, tror inte heller på PostNords argument för tillägget och menar på att det snarare känns som “ett läge att mjölka kunderna på mer pengar”.

Hur påverkar beslutet er?

- Detta påverkar inte oss i någon större utsträckning. Vi kör bara en liten del genom PostNord numera, eftersom man inte kan lita på dem efter att de förstörde Varubrevet, säger Nicklas Westerholm.

LÄS ÄVEN: E-handlare talar ut om strypningen av varubreven

"Förstår att det tillkommer kostnader"

E-handeln CoolStuff, som omsätter över 200 miljoner kronor och har ett tajt samarbete med PostNord, ser kapacitetstillägget som en ren prishöjning.

- Vi vet vad en stark säsongsvariation innebär och förstår absolut att det tillkommer interna kostnader för PostNord under deras peak, så viss förståelse för differentierad prissättning finns. Dock innebär detta enbart en prishöjning så som det har kommunicerats. Det blir inte billigare under någon annan period när de interna kostnaderna är lägre. Därför får man se det som en ren prishöjning, säger Christian Omander, medgrundare av CoolStuff.

"En drastisk prishöjning"

För en nätbutik som CoolStuff ska det samtidigt innebära stora kostnader med fyra kronor extra per paket.

- Vi har halva årets omsättning under perioden som prishöjningen avser och skickar mycket med PostNord, så det innebär stora kostnadsökningar, säger Christian Omander.

Kommer ni att agera på något särskilt sätt, exempelvis välja en annan fraktleverantör?

- Priset påverkar självklart vårt val av leverantör, och en så här drastisk prishöjning märks definitivt i kalkylen. Men det är lite för tidigt att säga närmare vilka konsekvenser det får, avslutar Christian Omander.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta