Annons

PostNord gör om varubreven igen - lanserar ny tjänst Nya nyheter om PostNords uppmärksammade varubrev

PostNord gör om varubreven igen - lanserar ny tjänst

2018-09-27 13:21

Börjar med att sänka straffavgiften.

När PostNord tidigare i år beslutade sig för att förändra måtten på varubreven, blev många e-handlare upprörda. De hade sedan tidigare redan fått vänja sig vid att tjänsten hade blivit dyrare att använda och nu kom alltså besked om att varubrevens nya mått gjorde att tjänsten inte kunde användas lika fritt som tidigare.

LÄS ÄVEN: E-handlare i uppror - ska stoppa PostNords nya varubrev

Kompletterar med ny tjänst

Och nu har kritiken av allt att döma fått gehör. PostNord skriver nämligen i ett pressmeddelande att avgiften för överskridande mått - det vill säga den avgift man som e-handlare får betala om man skickar för stora paket som varubrev - sänks från 38 till 5 kronor.

Enligt PostNord syftar förändringen till att "bättre tillmötesgå kundernas behov".

Annons
Annons
- Det har sedan förändringen blivit väldigt tydligt att det finns ett segment mellan Varubrev och MyPack Collect där vi behöver erbjuda en möjlighet till leverans utanför dörren i de fall paketen inte går ner i brevlådan, säger PostNords koncernchef Håkan Ericsson i ett pressmeddelande.

Ska förbättras nästa år

Den nya straffavgiften gäller från och med den 1 oktober, men fler nyheter angående varubreven ser ut att vänta lite längre fram.

- Vi har påbörjat arbetet med den nya varubrevstjänsten och återkommer med detaljer längre fram. Vår ambition är att lansera den förbättrade varubrevstjänsten i början av 2019, fortsätter Håkan Ericsson.

LÄS ÄVEN: De nya varubreven är här: "Inga problem har uppstått"

Exakt hur tjänsten Varubrev kommer att fungera framöver återstår att se. Det verkar bland annat handla om förändringar i hur de aktuella paketen ska levereras.

- Utvecklingen av Varubrevet ska inkludera ett nytt koncept för leverans utanför dörr, det vill säga leverans utan kvittens. Även spårbarhet och leveransavisering kommer att införas, skriver PostNord.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta