Prisjakt om Googles fix: ”De har fundamentalt misslyckas med att lösa problemet”

Jämförelsetjänsterna är inte sålda på sökjättens lösning.

Få har nog missat EU:s rekordbot som de delade ut till sökjätten Google. Runt 24 miljarder kronor ska sökföretaget betala för att ha missbrukat sin ställning på marknaden, och lyft sina egna tjänster före konkurrenters.

I förra veckan kom Googles svar på EU:s krav och sökföretagets lösning är att flytta ut sin e-handelstjänst Google Shopping till ett separat bolag. I samma veva gjorde man ändringar i sin tjänst. Andra jämförelsetjänster som Pricerunner och Prisjakt ska nu kunna buda för att även de synas i Google Shopping, med bildannonser.

Annons

Googles lösning är alltså att det ska bli ett budförfarande för att få synas som en bildannons via Google Shopping. Svenska jämförelsetjänster är dock långt ifrån sålda på detta upplägg. Till Dagens industri säger Pricerunners VD, Nicklas Storåkers, bland annat:

- I realiteten förändrar Google ingenting utan erbjuder oss andra prisjämförelsesajter att bli en underleverantör av data till Googles egna prisjämförelsetjänst.

"Sämre för landets konsumenter"

Konkurrenten Prisjakt håller med Pricerunner om att Googles ändringar inte är en lösning på problemet.

- Googles förslag är närmare en problematisering än en lösning då de fundamentalt misslyckas med att lösa problemet med den snedvridna konkurrensen. Med det nya förslaget så skulle tjänster som Prisjakt hjälpa till att legitimera och stödja en jämförelseprodukt som pushas ut på Internets bästa yta - toppen på Googles sökresultat - och som är sämre för landets konsumenter, kommenterar Emil Hansson, VD på Prisjakt, och tillägger:

- Dessutom skapas en budgivningssituation mellan e-handlare och jämförelsetjänster som knappast gynnar någon annan än Google. Att man bryter loss Shopping till ett separat bolag ändrar inte det faktum att alla intäkter i slutändan hamnar i Googles ficka.

Redan i förra veckan blev det dock möjligt för aktörer som Prisjakt och Pricerunner att börja köpa annonser i sökresultatet för Google Shopping. Googles egna annonser kommer att markeras som “Av Google” i blått och ett klick på dessa tar dig in i Googles Shopping-tjänst.

"Det är en kreativ lösning"

AdWords-experten Karl Lindberg, på byrån AdRelevance, förklarar hur dessa länkar sedan kommer att kosta:

- Kommunikationen från Google är att ”på sikt kommer klick på länkarna till jämförelsesidorna att debiteras. Respektive jämförelsesajt kommer betala för de klicken.” Även Google själva, eftersom de kommer tävla på lika villkor.

Annons

Karl Lindberg tycker Googles lösning är intressant men erkänner att det nog inte var det som de andra jämförelsesajterna hade hoppats på:

- Det är en kreativ lösning från Google och troligtvis inte den som prisjämförelsesajterna hade hoppats mest på. De hade nog hoppats på att Google skulle vara tvingade att visa prisjämförelsesajterna högre i den organiska träfflistan och på så sätt få ökad trafik utan att betala för den, säger Karl Lindberg.

"Kan inte vara en acceptabel lösning"

Prisjakt är dock tydliga med sin ståndpunkt och de tror att den nya utvecklingen är dålig för alla inblandade, utom Google:

- Förslaget är, åtminstone på lång sikt, ofördelaktigt för e-handlare, jämförelsetjänster och konsumenter. Men fördelaktigt för Google, som får hjälp med att bygga en bättre produkt och öka sina intäkter. Det här kan inte vara en acceptabel lösning för kommissionärerna i Bryssel som vill värna konsumenternas bästa, säger Emil Hansson.

Annons