Rejält uppåt för Swedol – lade 5 miljoner på nätbutiken

Företaget tror att e-handeln kommer att bli en allt viktigare försäljningskanal i framtiden.

Från 888 miljoner i omsättning under första halvåret 2016 till över 1,4 miljarder i omsättning under samma period i år. Det är resultatet för järnhandelskedjan Swedol, som har 45 butiker samt en e-handel som startades 2014. Det framkommer av företagets halvårsrapport som släpptes klockan ett idag.

5 av 17 miljoner gick till e-handeln

I den konstateras även att företaget sedan årsskiftet satsat totalt 17 miljoner på “investeringar i anläggningstillgångar”.

Annons
Annons

Merparten av pengarna, 12 miljoner kronor, har gått till ombyggnad av butiker och införande av nytt butikskoncept. Resten, alltså fem miljoner, har dock gått till investeringar i e-handeln och IT, enligt rapporten.

Inför multikanalkoncept

Swedol-koncernens fokus är försäljning till andra företag, men e-handeln är även öppen för privatpersoner. Företaget är nu i färd med att införa vad de kallar för ett “multikanalkoncept”, vilket innefattar försäljning i både fysiska butiker och på nätet. Och e-handeln tror de har en stor tillväxtpotential.

- Försäljningen via e-handel är förhållandevis begränsad i dagsläget men förväntas bli en allt viktigare kundkanal för Swedols försäljning i framtiden, skriver företaget i rapporten.

Rörelseresultatet uppgick under första halvåret till 94,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 45 miljoner året innan.

LÄS MER: Hon lämnar Bring för toppjobb hos Swedol

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!