Annons

Rejält uppåt för Swedol - lade 5 miljoner på nätbutiken Swedol ökade omsättningen rejält under första halvåret

Rejält uppåt för Swedol - lade 5 miljoner på nätbutiken

2017-07-28 13:30

Företaget tror att e-handeln kommer att bli en allt viktigare försäljningskanal i framtiden.

Från 888 miljoner i omsättning under första halvåret 2016 till över 1,4 miljarder i omsättning under samma period i år. Det är resultatet för järnhandelskedjan Swedol, som har 45 butiker samt en e-handel som startades 2014. Det framkommer av företagets halvårsrapport som släpptes klockan ett idag.

5 av 17 miljoner gick till e-handeln

I den konstateras även att företaget sedan årsskiftet satsat totalt 17 miljoner på “investeringar i anläggningstillgångar”.

Merparten av pengarna, 12 miljoner kronor, har gått till ombyggnad av butiker och införande av nytt butikskoncept. Resten, alltså fem miljoner, har dock gått till investeringar i e-handeln och IT, enligt rapporten.

Inför multikanalkoncept

Swedol-koncernens fokus är försäljning till andra företag, men e-handeln är även öppen för privatpersoner. Företaget är nu i färd med att införa vad de kallar för ett “multikanalkoncept”, vilket innefattar försäljning i både fysiska butiker och på nätet. Och e-handeln tror de har en stor tillväxtpotential.

Annons
Annons
- Försäljningen via e-handel är förhållandevis begränsad i dagsläget men förväntas bli en allt viktigare kundkanal för Swedols försäljning i framtiden, skriver företaget i rapporten.

Rörelseresultatet uppgick under första halvåret till 94,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 45 miljoner året innan.

LÄS MER: Hon lämnar Bring för toppjobb hos Swedol

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta