Robotar och smarta speglar i modejättens e-handelsbutik

Ny flaggskeppsbutik öppnad.

I modekedjan Zaras nya flaggskeppsbutik i London är det tekniken som står i fokus. Som vi tidigare har berättat har företaget valt bort personal, för att istället satsa fullt ut på olika e-handelslösningar.

LÄS ÄVEN: Öppnar sin första butik med bara e-handel

Annons

Den som vill handla i butiken, som öppnade för ett par dagar sedan, kan precis som i andra butiker titta på och prova kläder ur sortimentet. Men när köpet ska genomföras går man inte till butikskassan, utan till Zaras e-handel.

Till shoppinghjälp har kunden bland annat tillgång till provrum med högteknologiska speglar, i vilka det går att se till exempel hur ett plagg hade sett ut i andra färger eller som en del av en hel outfit. Kunderna har även tillgång till en slags pickup-robotar, som tjänstgör som både utlämningsställe och mottagare av returer.

Kan hantera totalt 2 400 paket samtidigt

Den nya flaggskeppsaffären har en butiksyta på 4 500 kvadratmeter, och det automatiska utlämningssystemet - som består av två robotar - kan hantera totalt 2 400 paket samtidigt. Kunden visar upp en QR-kod eller trycker in en digital kod, varpå en robotarm plockar upp rätt paket och levererar det via en lucka till mottagaren. Lösningen har tidigare testats av Zara i företagets hemland Spanien.

LÄS ÄVEN: H&M-konkurrenten testar ny lösning för Click & Collect

Zaras robotsystemet, som går under namnet CleverFlex, har tillverkats av det estländska företaget Cleveron. Samma företag har också konstruerat PackRobot, som också är ett slags Click & Collect-teknik. De används bland annat av Walmart, som dock kallar dem Pickup Tower.

Annons