Annons

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel Ny shoppingdag har gjort intåg i Sverige

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

2017-11-14 07:00

50 procent fler order än en vanlig lördag.

Varken 2015 eller 2016 blev några banbrytande år för Singles Day i Sverige. Vi kunde rapportera om enstaka e-handlare som hoppade på eventet, men orderökningen uteblev och de stora försäljningssuccéerna lyste med sin frånvaro.

Men i år verkar något ha hänt. Inom hemelektronikbranschen - som en gång i tiden var tidigt ute med att anamma Black Friday - har Elgiganten och Media Markt till exempel båda varit ute och kampanjat inför singlarnas dag i år. 

LÄS ÄVEN: Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

LÄS ÄVEN: Även Media Markt börjar fira Singles Day i år 

Lördag annars veckans sämsta dag

Men nu verkar något ha hänt. När vi i tar en titt i Ehandel.se Analytics för att ta reda på hur e-handlarnas försäljning såg ut i lördags kan vi för första gången se att Singles Day har påverkat svensk e-handel. Det vi ser är långt ifrån några Black Friday-siffror, men när vi jämför med en genomsnittlig lördag, som vanligtvis är veckans sämsta veckodag, hade lördagen den 11 november 50 procent fler order.

Annons
Annons

Mode ökade med 172 procent

Men trots att hemelektronikföretagen alltså har drivit på med flitiga kampanjer, och Elgiganten i dag rapporterade femdubblad försäljning i sin e-handel, så är det inte inom hemelektronik-kategorin som vi ser de stora ökningarna. Annat är det inom till exempel Kläder & Mode, som i lördags orderökade med 172 procent jämfört med Singles Day förra året, som då inföll på en fredag. 

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder kronor på 24 timmar

Chiquelle är ett av de modeföretag som satsade lite extra på Singles Day i år. Och det ska ha gett resultat. Enligt bolagets vd Pouya Boland fick företaget in sju gånger så många beställningar som under förra årets kampanj. 

- Det känns som att Singles Day har integrerats mer och mer i svensk e-handel, vilket ger oss ett bra tillfälle att få fart på försäljningen inför julen, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

Annons
Annons
PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Nio av tio nätbutiker har tekniska fel

Nya siffror: Nio av tio nätbutiker har tekniska fel

De hundra mest populära nätbutikerna har många problem när det kommer till kortbetalningar.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Budbee ökade med 300% - börjar hämta upp returer

Budbee ökade med 300% - börjar hämta upp returer

Nytt leveransrekord i traditionellt svag månad.

KitchenTime startar nät-outlet

Ska sälja kända varumärken till "riktigt bra priser".

Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord

Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord

Och fler matkedjor för diskussioner om ersättningsnivåerna.

Annons
Annons
Matsmart i

Matsmart i "listigt" PR-drag - bäst på att nå ut

Alla bolag använder samma influencers.

<nobr>E-handelskullen</nobr> 2008 om decenniet som gått

Helgläsning: E-handelskullen 2008 om decenniet som gått

Näthandelns jubilarer vittnar om såväl förbättringar som nya utmaningar - och siar om framtiden.

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Andreas Koschnike utlovar superomnibutik.

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

1
Odd Molly slog rekord i <nobr>e-handeln</nobr> - står nu för 40%

Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

Monomak söker:

Kontorsassistent inkl orderpackning och kundkontakt


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta