Annons

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel Ny shoppingdag har gjort intåg i Sverige

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

2017-11-14 07:00

50 procent fler order än en vanlig lördag.

Varken 2015 eller 2016 blev några banbrytande år för Singles Day i Sverige. Vi kunde rapportera om enstaka e-handlare som hoppade på eventet, men orderökningen uteblev och de stora försäljningssuccéerna lyste med sin frånvaro.

Men i år verkar något ha hänt. Inom hemelektronikbranschen - som en gång i tiden var tidigt ute med att anamma Black Friday - har Elgiganten och Media Markt till exempel båda varit ute och kampanjat inför singlarnas dag i år. 

LÄS ÄVEN: Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

LÄS ÄVEN: Även Media Markt börjar fira Singles Day i år 

Lördag annars veckans sämsta dag

Men nu verkar något ha hänt. När vi i tar en titt i Ehandel.se Analytics för att ta reda på hur e-handlarnas försäljning såg ut i lördags kan vi för första gången se att Singles Day har påverkat svensk e-handel. Det vi ser är långt ifrån några Black Friday-siffror, men när vi jämför med en genomsnittlig lördag, som vanligtvis är veckans sämsta veckodag, hade lördagen den 11 november 50 procent fler order.

Annons
Annons

Mode ökade med 172 procent

Men trots att hemelektronikföretagen alltså har drivit på med flitiga kampanjer, och Elgiganten i dag rapporterade femdubblad försäljning i sin e-handel, så är det inte inom hemelektronik-kategorin som vi ser de stora ökningarna. Annat är det inom till exempel Kläder & Mode, som i lördags orderökade med 172 procent jämfört med Singles Day förra året, som då inföll på en fredag. 

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder kronor på 24 timmar

Chiquelle är ett av de modeföretag som satsade lite extra på Singles Day i år. Och det ska ha gett resultat. Enligt bolagets vd Pouya Boland fick företaget in sju gånger så många beställningar som under förra årets kampanj. 

- Det känns som att Singles Day har integrerats mer och mer i svensk e-handel, vilket ger oss ett bra tillfälle att få fart på försäljningen inför julen, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

E-handlare stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

"200 kvadratmeter av lyxig butiksupplevelse".

Annons
Annons
Fraktuppstickaren vill växa - tar in toppchef från PostNord

Fraktuppstickaren vill växa - tar in toppchef från PostNord

Ansvarig för e-handeln byter jobb.

IKEA:s e-handelsbutik växer:

IKEA:s e-handelsbutik växer: "Inte längre en popup"

"Möter kunder vi inte annars hade mött".

Shopping i Instagram Stories har kommit till Sverige

Shopping i Instagram Stories har kommit till Sverige

Har redan klickats på av 90 miljoner världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

Like eller dislike leder vägen med hjälp av AI.

Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras

Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras

Den 17 oktober blir det lagligt att röka på i Kanada.

Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

"Är tänkt att bli det som konceptet Bankomat blev för samordningen av uttagsautomater".

2
Annons
Annons
Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

"Arbetet har varit lyckosamt".

Framtidens bil kan bli ett utlämningsställe

Framtidens bil kan bli ett utlämningsställe

"Helt oberoende av fasta rutter eller tidtabeller".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta