Annons

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel Ny shoppingdag har gjort intåg i Sverige

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

2017-11-14 07:00

50 procent fler order än en vanlig lördag.

Varken 2015 eller 2016 blev några banbrytande år för Singles Day i Sverige. Vi kunde rapportera om enstaka e-handlare som hoppade på eventet, men orderökningen uteblev och de stora försäljningssuccéerna lyste med sin frånvaro.

Men i år verkar något ha hänt. Inom hemelektronikbranschen - som en gång i tiden var tidigt ute med att anamma Black Friday - har Elgiganten och Media Markt till exempel båda varit ute och kampanjat inför singlarnas dag i år. 

LÄS ÄVEN: Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

LÄS ÄVEN: Även Media Markt börjar fira Singles Day i år 

Lördag annars veckans sämsta dag

Men nu verkar något ha hänt. När vi i tar en titt i Ehandel.se Analytics för att ta reda på hur e-handlarnas försäljning såg ut i lördags kan vi för första gången se att Singles Day har påverkat svensk e-handel. Det vi ser är långt ifrån några Black Friday-siffror, men när vi jämför med en genomsnittlig lördag, som vanligtvis är veckans sämsta veckodag, hade lördagen den 11 november 50 procent fler order.

Annons
Annons

Mode ökade med 172 procent

Men trots att hemelektronikföretagen alltså har drivit på med flitiga kampanjer, och Elgiganten i dag rapporterade femdubblad försäljning i sin e-handel, så är det inte inom hemelektronik-kategorin som vi ser de stora ökningarna. Annat är det inom till exempel Kläder & Mode, som i lördags orderökade med 172 procent jämfört med Singles Day förra året, som då inföll på en fredag. 

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder kronor på 24 timmar

Chiquelle är ett av de modeföretag som satsade lite extra på Singles Day i år. Och det ska ha gett resultat. Enligt bolagets vd Pouya Boland fick företaget in sju gånger så många beställningar som under förra årets kampanj. 

- Det känns som att Singles Day har integrerats mer och mer i svensk e-handel, vilket ger oss ett bra tillfälle att få fart på försäljningen inför julen, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

2
Annons
Annons

Stadium låter kunderna beställa direkt från lagret i butik

Snabbare nätverk ska underlätta beställningar direkt i butik.

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Säger nej till köphysteri - satsar på

Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

"Underskatta aldrig en underdog".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Sålde för över 440 miljoner under det senaste kvartalet.

Annons
Annons
Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Och det är e-handeln som lockar.

Sveriges största <nobr>e-handelsdag</nobr> fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk <nobr>e-handelsreklam</nobr>

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.