Annons

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder Roger Hardy

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder

2016-03-11 14:05

Shoes.com, en av det svenska betalbolagets kunder i USA, ökade både i mobilen och på desktop efter att ha integrerat Klarnas kassalösning.

Nyligen meddelade Klarna att omsättningen landade runt 2,8 miljarder kronor under 2015. En ökning med 27 procent jämfört med ett år tidigare. Norden och de tysktalande länderna i Europa är fortfarande de starkaste marknaderna men det har så sakta börjat röra på sig även i USA.

Sedan lanseringen i USA har ett tiotal utvalda amerikanska e-handlare använt sig av Klarnas kassalösning, däribland Overstock och Shoes.com. I år ska en större utrullning ske och man kan nog locka till sig en del intressenter med de siffror som en av de befintliga kunderna nu visar upp.

Ovan nämnda Shoes.com valde att integrera Klarna Checkout veckan före Black Friday och under perioden oktober till december ökade konverteringen på mobiltelefoner med hela 59 procent, rapporterar Retail TouchPoints.

Annons
Annons

Mobilt växer kraftigt

Men det var inte bara i mobilen som man såg en ökning. När det kommer till surfplattor ökade konverteringen med 50 procent och desktop ökade under samma period med 27 procent. Förutom möjligheten att betala med faktura gjordes ytterligare några förändringar som kan ha bidragit till ökningen.

Integreringen av Klarna gjorde att Shoes.com kunde plocka bort ett antal fält i kassan, något som gjorde att det gick snabbare att checka ut. Samtidigt sparades uppgifterna från gamla kunder så att de slapp fylla i sina uppgifter vid nästa köp.

– Vi valde Klarna av två skäl. För att effektivisera kassaflödet för kunderna, framför allt på mobilen där vår kundbas har vuxit kraftigt under de senaste 12 månaderna. Och för att förbättra vår verifieringsprocess av kunderna, specifikt gällande deras betalmöjligheter, säger Roger Hardy, VD och grundare av Shoes.com.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem