Annons

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder Roger Hardy

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder

2016-03-11 14:05

Shoes.com, en av det svenska betalbolagets kunder i USA, ökade både i mobilen och på desktop efter att ha integrerat Klarnas kassalösning.

Nyligen meddelade Klarna att omsättningen landade runt 2,8 miljarder kronor under 2015. En ökning med 27 procent jämfört med ett år tidigare. Norden och de tysktalande länderna i Europa är fortfarande de starkaste marknaderna men det har så sakta börjat röra på sig även i USA.

Sedan lanseringen i USA har ett tiotal utvalda amerikanska e-handlare använt sig av Klarnas kassalösning, däribland Overstock och Shoes.com. I år ska en större utrullning ske och man kan nog locka till sig en del intressenter med de siffror som en av de befintliga kunderna nu visar upp.

Ovan nämnda Shoes.com valde att integrera Klarna Checkout veckan före Black Friday och under perioden oktober till december ökade konverteringen på mobiltelefoner med hela 59 procent, rapporterar Retail TouchPoints.

Annons
Annons

Mobilt växer kraftigt

Men det var inte bara i mobilen som man såg en ökning. När det kommer till surfplattor ökade konverteringen med 50 procent och desktop ökade under samma period med 27 procent. Förutom möjligheten att betala med faktura gjordes ytterligare några förändringar som kan ha bidragit till ökningen.

Integreringen av Klarna gjorde att Shoes.com kunde plocka bort ett antal fält i kassan, något som gjorde att det gick snabbare att checka ut. Samtidigt sparades uppgifterna från gamla kunder så att de slapp fylla i sina uppgifter vid nästa köp.

– Vi valde Klarna av två skäl. För att effektivisera kassaflödet för kunderna, framför allt på mobilen där vår kundbas har vuxit kraftigt under de senaste 12 månaderna. Och för att förbättra vår verifieringsprocess av kunderna, specifikt gällande deras betalmöjligheter, säger Roger Hardy, VD och grundare av Shoes.com.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

UPS satsningar i Europa börjas synas och i Jönköping har logistikföretaget nu mer än fördubblat sin paketsorteringsanläggning.

Annons
Annons
ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

Efter nästan ett år av tester är nu tjänsten finslipad och redo för världen.

Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Nordiska kunder går allt snabbare över till att shoppa mode via mobilen. Samtidigt spenderar vi mer än resten av Europa.

Modeprofilen Frida Fahrman lär ut om begagnat på Blocket

Lifestylebloggaren och e-handlaren Frida Fahrman inleder ett “långsiktigt samarbete” med Blocket.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

E-handlare kan snart följa kunderna vart än de går.

Bygghemmas ägare funderar på att sälja

Bygghemmas ägare funderar på att sälja

Snart kan det avgöras om det blir en börsnotering eller en försäljning för Bygghemma.

Anrik butikskedja återuppstår på nätet efter konkurs

Efter 88 år stängde BHS i augusti sina butiker men nu tar den brittiska kedjan nya tag på nätet.

Annons
Annons
Framgångsrik guldsmed på nätet öppnar en till e-handel

Framgångsrik guldsmed på nätet öppnar en till e-handel

Guldsmedsföretaget Guveau öppnar Jewelrybox.se för att nå ut på bredare front.

Outdoormärke tog risk på nätet - nu miljoninvestering

Stellar Equipment plockar in 15 miljoner kronor och tredubblar nu sina ordrar samt öppnar upp webbshoppen för fler länder.

Steg ett i att lära dig e-handel: Tre sätt att äta ägg

Steg ett i att lära dig e-handel: Tre sätt att äta ägg

Världens största betalplattform har öppnat en nätbutik.

1
Leverans till altanen succé i Danmark - Sverige får vänta

Leverans till altanen succé i Danmark - Sverige får vänta

PostNords nya tjänst “Flex Change” innebar att 2 000 bomkörningar kunde undvikas bara under den första dagen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem