Annons

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder Roger Hardy

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder

2016-03-11 14:05

Shoes.com, en av det svenska betalbolagets kunder i USA, ökade både i mobilen och på desktop efter att ha integrerat Klarnas kassalösning.

Nyligen meddelade Klarna att omsättningen landade runt 2,8 miljarder kronor under 2015. En ökning med 27 procent jämfört med ett år tidigare. Norden och de tysktalande länderna i Europa är fortfarande de starkaste marknaderna men det har så sakta börjat röra på sig även i USA.

Sedan lanseringen i USA har ett tiotal utvalda amerikanska e-handlare använt sig av Klarnas kassalösning, däribland Overstock och Shoes.com. I år ska en större utrullning ske och man kan nog locka till sig en del intressenter med de siffror som en av de befintliga kunderna nu visar upp.

Ovan nämnda Shoes.com valde att integrera Klarna Checkout veckan före Black Friday och under perioden oktober till december ökade konverteringen på mobiltelefoner med hela 59 procent, rapporterar Retail TouchPoints.

Annons
Annons

Mobilt växer kraftigt

Men det var inte bara i mobilen som man såg en ökning. När det kommer till surfplattor ökade konverteringen med 50 procent och desktop ökade under samma period med 27 procent. Förutom möjligheten att betala med faktura gjordes ytterligare några förändringar som kan ha bidragit till ökningen.

Integreringen av Klarna gjorde att Shoes.com kunde plocka bort ett antal fält i kassan, något som gjorde att det gick snabbare att checka ut. Samtidigt sparades uppgifterna från gamla kunder så att de slapp fylla i sina uppgifter vid nästa köp.

– Vi valde Klarna av två skäl. För att effektivisera kassaflödet för kunderna, framför allt på mobilen där vår kundbas har vuxit kraftigt under de senaste 12 månaderna. Och för att förbättra vår verifieringsprocess av kunderna, specifikt gällande deras betalmöjligheter, säger Roger Hardy, VD och grundare av Shoes.com.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem