Annons

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder Roger Hardy

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder

2016-03-11 14:05

Shoes.com, en av det svenska betalbolagets kunder i USA, ökade både i mobilen och på desktop efter att ha integrerat Klarnas kassalösning.

Nyligen meddelade Klarna att omsättningen landade runt 2,8 miljarder kronor under 2015. En ökning med 27 procent jämfört med ett år tidigare. Norden och de tysktalande länderna i Europa är fortfarande de starkaste marknaderna men det har så sakta börjat röra på sig även i USA.

Sedan lanseringen i USA har ett tiotal utvalda amerikanska e-handlare använt sig av Klarnas kassalösning, däribland Overstock och Shoes.com. I år ska en större utrullning ske och man kan nog locka till sig en del intressenter med de siffror som en av de befintliga kunderna nu visar upp.

Ovan nämnda Shoes.com valde att integrera Klarna Checkout veckan före Black Friday och under perioden oktober till december ökade konverteringen på mobiltelefoner med hela 59 procent, rapporterar Retail TouchPoints.

Annons
Annons

Mobilt växer kraftigt

Men det var inte bara i mobilen som man såg en ökning. När det kommer till surfplattor ökade konverteringen med 50 procent och desktop ökade under samma period med 27 procent. Förutom möjligheten att betala med faktura gjordes ytterligare några förändringar som kan ha bidragit till ökningen.

Integreringen av Klarna gjorde att Shoes.com kunde plocka bort ett antal fält i kassan, något som gjorde att det gick snabbare att checka ut. Samtidigt sparades uppgifterna från gamla kunder så att de slapp fylla i sina uppgifter vid nästa köp.

– Vi valde Klarna av två skäl. För att effektivisera kassaflödet för kunderna, framför allt på mobilen där vår kundbas har vuxit kraftigt under de senaste 12 månaderna. Och för att förbättra vår verifieringsprocess av kunderna, specifikt gällande deras betalmöjligheter, säger Roger Hardy, VD och grundare av Shoes.com.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem