Annons

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder Roger Hardy

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder

2016-03-11 14:05

Shoes.com, en av det svenska betalbolagets kunder i USA, ökade både i mobilen och på desktop efter att ha integrerat Klarnas kassalösning.

Nyligen meddelade Klarna att omsättningen landade runt 2,8 miljarder kronor under 2015. En ökning med 27 procent jämfört med ett år tidigare. Norden och de tysktalande länderna i Europa är fortfarande de starkaste marknaderna men det har så sakta börjat röra på sig även i USA.

Sedan lanseringen i USA har ett tiotal utvalda amerikanska e-handlare använt sig av Klarnas kassalösning, däribland Overstock och Shoes.com. I år ska en större utrullning ske och man kan nog locka till sig en del intressenter med de siffror som en av de befintliga kunderna nu visar upp.

Ovan nämnda Shoes.com valde att integrera Klarna Checkout veckan före Black Friday och under perioden oktober till december ökade konverteringen på mobiltelefoner med hela 59 procent, rapporterar Retail TouchPoints.

Annons
Annons

Mobilt växer kraftigt

Men det var inte bara i mobilen som man såg en ökning. När det kommer till surfplattor ökade konverteringen med 50 procent och desktop ökade under samma period med 27 procent. Förutom möjligheten att betala med faktura gjordes ytterligare några förändringar som kan ha bidragit till ökningen.

Integreringen av Klarna gjorde att Shoes.com kunde plocka bort ett antal fält i kassan, något som gjorde att det gick snabbare att checka ut. Samtidigt sparades uppgifterna från gamla kunder så att de slapp fylla i sina uppgifter vid nästa köp.

– Vi valde Klarna av två skäl. För att effektivisera kassaflödet för kunderna, framför allt på mobilen där vår kundbas har vuxit kraftigt under de senaste 12 månaderna. Och för att förbättra vår verifieringsprocess av kunderna, specifikt gällande deras betalmöjligheter, säger Roger Hardy, VD och grundare av Shoes.com.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

I dag: Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

E-handlarens ambition att möta kunderna verkar ha fallit väl ut.

Annons
Annons
Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Det är bara strax över två veckor kvar till den stora dagen B, som i Biljettsläpp för Emeet Göteborg.

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Med Fyndiq Refurb ska det bli enklare att bli av med demoexemplar, returnerade produkter, eller produkter som saknar originalförpackning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PTS tar fram cookie-hjälp:

PTS tar fram cookie-hjälp: "Vill öka medvetenheten"

Post- och telestyrelsen vill förbättra användandet av cookies genom allmänna råd snarare än genom beslut mot enskilda webbplatser.

 Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Svenskarna blir allt mer frekventa nätshoppare och i maj handlade nästan 70 procent av alla svenskar online.

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Skincity kompletterar sitt populära hudtest med så kallade pop up-tester som är anpassade efter olika säsonger.

Annons
Annons
Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

E-handlaren gick från en omsättning på 2,5 miljoner till 26,2 miljoner kronor på ett år men blöder fortfarande pengar.

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Brexit kan försvåra Amazons expansion i Storbritannien

Dyrare arbetskraft och sämre villkor för gränsöverskridande e-handel är några av de saker som kan sakta ner Amazons expansionsplaner i Storbritannien.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem