Annons

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder Roger Hardy

Stark konverteringsökning bland Klarnas USA-kunder

2016-03-11 14:05

Shoes.com, en av det svenska betalbolagets kunder i USA, ökade både i mobilen och på desktop efter att ha integrerat Klarnas kassalösning.

Nyligen meddelade Klarna att omsättningen landade runt 2,8 miljarder kronor under 2015. En ökning med 27 procent jämfört med ett år tidigare. Norden och de tysktalande länderna i Europa är fortfarande de starkaste marknaderna men det har så sakta börjat röra på sig även i USA.

Sedan lanseringen i USA har ett tiotal utvalda amerikanska e-handlare använt sig av Klarnas kassalösning, däribland Overstock och Shoes.com. I år ska en större utrullning ske och man kan nog locka till sig en del intressenter med de siffror som en av de befintliga kunderna nu visar upp.

Ovan nämnda Shoes.com valde att integrera Klarna Checkout veckan före Black Friday och under perioden oktober till december ökade konverteringen på mobiltelefoner med hela 59 procent, rapporterar Retail TouchPoints.

Annons
Annons

Mobilt växer kraftigt

Men det var inte bara i mobilen som man såg en ökning. När det kommer till surfplattor ökade konverteringen med 50 procent och desktop ökade under samma period med 27 procent. Förutom möjligheten att betala med faktura gjordes ytterligare några förändringar som kan ha bidragit till ökningen.

Integreringen av Klarna gjorde att Shoes.com kunde plocka bort ett antal fält i kassan, något som gjorde att det gick snabbare att checka ut. Samtidigt sparades uppgifterna från gamla kunder så att de slapp fylla i sina uppgifter vid nästa köp.

– Vi valde Klarna av två skäl. För att effektivisera kassaflödet för kunderna, framför allt på mobilen där vår kundbas har vuxit kraftigt under de senaste 12 månaderna. Och för att förbättra vår verifieringsprocess av kunderna, specifikt gällande deras betalmöjligheter, säger Roger Hardy, VD och grundare av Shoes.com.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem