USA kan hamna sist när det kommer till drönarleveranser

E-handlare planerar över 100 reguljära drönarlinjer innan årets slut.

USA är ganska skeptiska till flygande drönare och regelverket ser inte ut att öppnas upp inom den närmaste tiden, först 2020 kan det bli aktuellt. I Europa är det inte heller fritt fram att flyga runt med drönare men flera pilotprojekt är igång och i Storbritannien har Amazon byggt en hel drönarcentral för att leverera på landsbygden.

Bolag som vill experimentera med leveransdrönare drar sig alltså snarare till Europa än USA just nu. Kina ligger dock en bra bit före båda.

Annons

Både flygande och markbundna

JD.com, som är Kinas näst största e-handlare, experimenterar både med flygande drönare och Starship-kloner som rullar på marken. Experimenterandet verkar dock snabbt leda till kommersiella tjänster.

Precis som Amazons drönarcentral i Cambridge så satsar JD.com på att använda drönare på landsbygden. De flygande drönarna verkar alltså vara bäst lämpade utanför storstäderna, där förmodligen markbundna Starship-varianter kan vara mer passande.

- Drönarprogrammet ämnar att ta e-handelns fördelar till konsumenter på landsbygden. En grupp som idag är förbisedd av e-handelsbranschen, skriver JD.com.

I Kina har dock JD.com kommit en bra bit längre än sina västerländska konkurrenter på just drönarfronten. E-handlaren ska ha fem olika sorters drönare, anpassade för olika sorters leveranser.

100 rutter innan 2018

I dagsläget ska JD.com erbjuda drönarleveranser via 20 stycken fasta rutter på den kinesiska landsbygden. Sajten Recode rapporterar nu att detta kommer att utökas till 100 stycken rutter innan detta året är slut.

Det går ruskigt snabbt framåt för drönarprogrammet som gjorde sin första testflygning i juni 2016. I slutet av förra året hade företaget genomfört tusentals flygningar.

Amazon har också flera varianter av drönare men verkar främst använda den senaste modellen. JD.com har däremot flera modeller under användning.

8 till 15 paket om gången

De fem stycken olika modellerna kan lyfta mellan 5 och 15 kilo och flyga uppemot 5 mil. Den som ska kunna lyfta 15 kilo är dock bensindriven kan tilläggas, resten går på batteri och kan nå hastigheter på uppemot 100km/h.

Annons

I varje by som JD.com levererar till så har e-handlaren en representant som tar emot drönaren och sedan distribuerar paketen. Varje drönare levererar mellan 8 och 15 paket. Detta är ett annorlunda arbetssätt än Amazon som, vad vi sett hittills, oftast flyger ut ett paket till en kund.

- Vi har inte för avsikt att leverera direkt till folks hus, kommenterade JD.com förra året.

Det verkar som att JD.com är den första e-handlaren som nu gått förbi teststadiet och reguljärt levererar med drönare. Anledningen är förstås ett snällare regelverk och förmodligen det faktum att e-handlaren jobbar med fasta rutter i luften och sedan lokal distribution. Amazons drönare som levererar till enstaka kunder och via en mängd olika rutter måste förmodligen vara lite smartare.

Nedanför kan ni se en leverans av JD.com:s drönare som genomfördes i slutet av förra året:

Annons