Annons

Fyndiqs villkor uppskattas inte av alla

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

2017-08-18 09:30

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

I går berättade vi att en del av Fyndiqs handlare var trötta på hur de behandlades av marknadsplatsen. Trots att Fyndiq menar att de allra flesta av deras handlare har svarat väl på bland annat den nyligen införda 200 kronors-gränsen, men ett antal handlare som Ehandel.se har varit i kontakt med delar inte riktigt den positiva bilden.

De är bland annat missnöjda med att säljvillkoren enligt dem upprepade gånger har försämrats, och att kommunikationen mellan Fyndiq och handlarna lämnar mer att önska. Nu har turen kommit till Fyndiq att ge svar på tal.

- Vi har som ambition att ständigt förbättra oss vilket gör att vi välkomnar den konstruktiva löpande återkoppling vi får, inleder Magdalena Bonde, Chief Supply Officer på Fyndiq, i ett mail till Ehandel.se.

"Kommenterar inte enskilda ärenden"

Hon vill inte gå in på enskilda ärenden, men medger att det ibland uppstår problem i kontakten mellan Fyndiq, handlarna och kunderna.

- Vi har tusentals ordrar per dag vilket i sin tur självklart genererar en hel del kundtjänstärenden. Det kommer alltid finnas ärenden som sticker ut och som skapar frustration, både från kunden och handlares sida. Med det sagt så kommenterar vi inte enskilda ärenden i media, skriver hon.

Vad gäller kommunikationen - handlarna hävdar att information om viktiga förändringar ibland går ut med endast någon enstaka veckas varsel - så håller Magdalena Bonde att det inte är så det ska gå till.

- Vad gäller vår kommunikation har vi som policy att meddela större förändringar 30 dagar i förväg och tror att det ska vara en rimlig tid för våra handlare att göra nödvändiga anpassningar. Det är en policy som vi försöker hålla så långt det bara går. Vi skickar även kontinuerligt ut nyhetsbrev, samt har en ständigt uppdaterad handlar-wiki.

"Resultatet var enligt plan"

Under 2016 kunde Fyndiq konstatera att företagets lansering på den tyska marknaden inte riktigt hade gått som planerat, och när året lades till handlingarna stod det klart att Fyndiq hade landat på ett resultat på minus 31 miljoner kronor.

Annons
Annons

En del av Fyndiqs handlare menar att de, genom bland annat högre försäljningsavgifter, får ta smällen för Fyndiqs negativa siffror, vilket de menar är orättvist med tanke på att det var handlarna som hjälpte till att bygga upp Fyndiq en gång i tiden. Magdalena Bonde delar dock inte den bilden.

- När det kommer till vårt negativa resultat är det en naturlig del av vår tillväxtstrategi, precis som många andra tillväxtbolag, och resultatet var enligt plan, skriver hon.

Pågår förbättringsarbete

Ehandel.se har utan framgång även försökt att få svar på ifall, och i så fall varför, det är rimligt att Fyndiq behåller säljavgiften från handlarna även när kunden av någon anledning inte har betalat för varan. Magdalena Bonde hänvisar till det pågående förbättringsarbete som hon tidigare har berättat om.

- Vi har inte fler kommentarer om så pass detaljerade frågor. Vi arbetar som tidigare sagt med justeringar och förbättringar och kommenterar inte enskilda ämnen som det, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Del 1: "Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning"

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Går vidare till en hemlig tjänst.

Annons
Annons
Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Säger hejdå till Arlanda.

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons
E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta