Annons

Fyndiqs villkor uppskattas inte av alla

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

2017-08-18 09:30

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

I går berättade vi att en del av Fyndiqs handlare var trötta på hur de behandlades av marknadsplatsen. Trots att Fyndiq menar att de allra flesta av deras handlare har svarat väl på bland annat den nyligen införda 200 kronors-gränsen, men ett antal handlare som Ehandel.se har varit i kontakt med delar inte riktigt den positiva bilden.

De är bland annat missnöjda med att säljvillkoren enligt dem upprepade gånger har försämrats, och att kommunikationen mellan Fyndiq och handlarna lämnar mer att önska. Nu har turen kommit till Fyndiq att ge svar på tal.

- Vi har som ambition att ständigt förbättra oss vilket gör att vi välkomnar den konstruktiva löpande återkoppling vi får, inleder Magdalena Bonde, Chief Supply Officer på Fyndiq, i ett mail till Ehandel.se.

"Kommenterar inte enskilda ärenden"

Hon vill inte gå in på enskilda ärenden, men medger att det ibland uppstår problem i kontakten mellan Fyndiq, handlarna och kunderna.

- Vi har tusentals ordrar per dag vilket i sin tur självklart genererar en hel del kundtjänstärenden. Det kommer alltid finnas ärenden som sticker ut och som skapar frustration, både från kunden och handlares sida. Med det sagt så kommenterar vi inte enskilda ärenden i media, skriver hon.

Vad gäller kommunikationen - handlarna hävdar att information om viktiga förändringar ibland går ut med endast någon enstaka veckas varsel - så håller Magdalena Bonde att det inte är så det ska gå till.

- Vad gäller vår kommunikation har vi som policy att meddela större förändringar 30 dagar i förväg och tror att det ska vara en rimlig tid för våra handlare att göra nödvändiga anpassningar. Det är en policy som vi försöker hålla så långt det bara går. Vi skickar även kontinuerligt ut nyhetsbrev, samt har en ständigt uppdaterad handlar-wiki.

"Resultatet var enligt plan"

Under 2016 kunde Fyndiq konstatera att företagets lansering på den tyska marknaden inte riktigt hade gått som planerat, och när året lades till handlingarna stod det klart att Fyndiq hade landat på ett resultat på minus 31 miljoner kronor.

Annons
Annons

En del av Fyndiqs handlare menar att de, genom bland annat högre försäljningsavgifter, får ta smällen för Fyndiqs negativa siffror, vilket de menar är orättvist med tanke på att det var handlarna som hjälpte till att bygga upp Fyndiq en gång i tiden. Magdalena Bonde delar dock inte den bilden.

- När det kommer till vårt negativa resultat är det en naturlig del av vår tillväxtstrategi, precis som många andra tillväxtbolag, och resultatet var enligt plan, skriver hon.

Pågår förbättringsarbete

Ehandel.se har utan framgång även försökt att få svar på ifall, och i så fall varför, det är rimligt att Fyndiq behåller säljavgiften från handlarna även när kunden av någon anledning inte har betalat för varan. Magdalena Bonde hänvisar till det pågående förbättringsarbete som hon tidigare har berättat om.

- Vi har inte fler kommentarer om så pass detaljerade frågor. Vi arbetar som tidigare sagt med justeringar och förbättringar och kommenterar inte enskilda ämnen som det, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Del 1: "Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning"

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta