Zlatans märke skrotas efter förlust på 200 miljoner

"Är överens om att avsluta samarbetet".

Trots aggressiv marknadsföring gick det inte som tänkt för Zlatan Ibrahimovics klädmärke A-Z. Redan i vintras tog storägaren Varnergruppen beslut om en nylansering hos Dressmann - som ingår i samma koncern - efter att affärerna inte lyckats möta förväntningarna.

LÄS ÄVEN: Zlatans e-handelsflopp - A-Z nylanseras hos Dressmann

Annons

Ett halvår senare, det vill säga nu i maj, bestämdes det att märket skulle göra comeback hos Stadium, där det från början lanserades under exklusiva former.

LÄS ÄVEN: Comeback för Zlatans märke

Har förlorat över 200 miljoner

Men nu verkar hoppet vara ute för fotbollsstjärnans modesatsning. Enligt Dagens industri har Varnergruppen bestämt sig för att lägga ner satsningen helt. Anledningen ska vara att märket helt enkelt inte har sålt tillräckligt bra, trots att en hel del pengar har lagts på att marknadsföra det.

- Petter Varner och Zlatan Ibrahimovic är överens om att avsluta samarbetet gällande A-Z. Trots en solid tillväxt i 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr, skriver Varnergruppen i en kommentar.

Enligt flera medier ska A-Z ha gjort förluster på 105 miljoner kronor under både 2016 och 2017, vilket alltså innebär att satsningen har kostat över 200 miljoner.

Annons