EU-lagen:
Jörgen Bödmar

Dan Nilsson


En till Ehandel.se Bloggar webbplats

Myten om den avskalade kassan – är just det. En myt!

Alla konverteringsexperter talar sig varma om de avskalade kassorna utan menyer och navigering. Jag tycker själv det i teorin låter som en bra grej att rensa detta i kassan och minska risken för förvirring och distraktion, men jag ser också ett värde av igenkänning i kassan och möjlighet till omedelbar navigering till kategorier och produkter.

Så varför inte testa detta. Det är ju kul att testa saker ibland, speciellt sådana som uttalas som ”självklara”. Best practise kan användas som grund innan du har volymer och möjligheter att A/B-testa. Helt ärligt så testas det mest en massa skitdetaljer som inte spelar någon roll i det stora sammanhanget.

Min vän Anders säger det  bra här: ”try cutting your prices by 20% and see how that will rock your conversion rate”.

Så vad jämförde jag:

Innan med meny

Utmanaren utan meny

Utfallet blev….

Bäst resultat gav alltså kassan med menyn. Både på konverteringsgrad och snittorder.

Intressant tycker jag som trodde motsatsen, men inom e-handel finns det ingen helig gral. Testa saker eller strunta i dem. I det långa loppet tror jag båda presterar lika bra då testning tar extremt mycket tid och resurser om det ska göras bra. Istället för att testa borde du antagligen jobba med dina Adwords-annonser eller din SEO. Det borde åtminstone jag!

Jag är trött på bedragare, men mest trött på Polisen!

I förra veckan började vi sälja kapitalvaror som PS3, Xbox, iPads och lite annat smått och gott.

Snabbt trillade det såklrat in ordrar… med utländska kort. Vårt system varnar på olika parametrar och efter konstaterade bedrägerier så stanna vi bara ordrarna.

Inga konstigheter där, men jag är så förbannat trist på att jag inte kan göra något för att stoppa detta i det större perspektivet. Det är inte många bedragare i Sverige kvar om man skulle polisanmäla alla och få polisen att ta svinen, men det enda polisen är att lägga ner utredningarna trots att de har alla IP-adresser (ej anonyma).

Däremot om jag är ett filmbolag och har ett ip-nummer på någon som tankat ner min dåliga film med Adam Sandler så har jag rätt att få ut användarinformationen via operatören och kan stämma personen bakom den. Polisen hjälper såklart till! Rätta mig om jag har fel när jag tolkar Ipred-lagen så.

Men vad kan vi, som blir bestulna på våra varor och pengar göra? Inte ett jävla skit. Det är inte rätt, det behövs en ändring.

Jag funderar på att skicka paket till alla mina bedragare och tydligt märka dem. Kanske skicka stora röda paket där det står ”Jag är en våldtäktsman och en tjuv” på och sedan sitta utanför ICA och fota dem med mitt teleobjektiv och följa efter dem hem och polisanmäla… men det lär inte funka heller eller hur. Antagligen är det jag som åker i finkan för trakasserier då istället.

Samtidigt så får vi inte samarbeta mellan butikerna och upprätta register för att stoppa bedragarna tack vare PUL… men bedragarna sprider gärna butiksnamnen på de som har sämst bedrägeriskydd eller kanske är mest godtrogna.

Måste Sverige vara skurkarnas högborg? – Vad kan vi göra? Vad kan vi kräva!

Diskutera gärna vidare i min forumtråd

Hur jag blev lurad av iPhonebutiken.se

Jag har tidigare berättat om de kriminella personerna i Kalmar som lurade av mig iPhonebutiken.se med mycket tvivelaktiga metoder.

Nu har de gjort en film om detta där de erkänner stöld och bedrägeri. Resten av filmen är såklart lögn och jag är fortfarande Sveriges bästa e-handlare enligt SCB:s statistik för 2011.

Info om vår lagerflytt och en dokumentär om Sveriges Bästa E-handlare från TV4 (typ)

För två veckor sedan flyttade vi vårt lager. Det var jobbigt och vi underskattade såklart hur mycket tid det skulle ta, som man brukar.

Sveriges bästa e-handlare i e-handelsdokumentären no 1

Sen var det en konstig lokal tv4-kanal eller liknande som gjorde ett reportage om Sveriges bästa e-handlare (objektivt såklart och utnämnd av tv-kanalen själv) i samband med vår flytt. Vi får följa bakom kulisserna och lära oss massa tips och trick om e-handel av yours truly. Ni som har sett dokumentären Plötsligt i Vinslöv känner nog igen er…

Timelapse av vår flytt

Vi tappade dock ingen operationell tid i flytten eller hade några förseningar som kunderna märkte av. Här kommer först en skön timelapse-video från flytten som utspelar sig under 3 dygn med två flyttdagar och en vanlig packdag. Timelapsen visar bara ena lagerskeppet i lokalen så det som händer i det andra missar ni tyvärr, men det var inte så kul där heller.

Såhär omvärldsbevakar vi

Omvärldsbevakning är otroligt viktigt som e-handlare. Vi får väldigt mycket blogginlägg om butiken och våra produkter och vårt system hittar de flesta. Om vi tycker det passar går vi ofta in och svarar i kommentarerna och skriver något kul eller tackar för omnämnandet. Vi är personliga, vi är våra kunders vänner och det är inte bara någon säljtaktik vi har, det är vår livsfilosofi. Vi är mer än bara en webbutik, vi är människor som driver en webbutik och när vi går ifrån det så är det dagen jag slutar.

Såhär ser vår omvärldsbevakning ut

Det är inget fancy och det tar max en timme att koda, det vi gör är att vi läser av Google Blogsearch, Twingly och Frisim.se efter nyheter om RoligaPrylar.se och visar dem sedan i vår backend.

Såhär kan det gå…

Vi har en hel del jättelojala bloggare och kunder (vi betalar dock aldrig någon för att blogga om oss) som regelbundet tipsar om våra prylar. Det är superkul och något vi är väldigt tacksamma för, så när Emma på denna bloggen skrev ett inlägg om vår Stormtrooper Väckarklocka och att hon ville ha en sådan… så ja…. då händer detta

http://altheatrollet.blogg.se/2011/february/storm-troopern-ar-min-bara-min.html

Ehandelsbilen är död…

Besiktningsdag var på måndag, rosten hade vunnit, det fanns inget hopp. Inte ens skosnöret som höll uppe den ena tröskeln hade någon energi kvar i sig. Doften av sura kräftor var det enda som fanns kvar från den där gången någon glömde locket på en matlåda…


Bild: The glory days of ehandelsbilen

Det var dags att ta farväl, men vi är inte ledsna, vi är stolta över vad Ehandelsbilen gjort för oss sedan 2007. Den har alltid startat, den har alltid varit på gott humör och den har alltid gjort snygga handbromssvängar. Men livet är inte evigt och det gäller att ta vara på varje sekund, det har vi gjort med vår vän och därför känner vi att det är dags att skicka honom vidare till sin nya ägare…. en bilhandlare i Skånes avkrokar som tyckte att lite tuggummi skulle fixa det mesta av rosten (han skojade inte ens).

Man måste fortsätta leva, man måste fortsätta andas, för nästa dag är en ny dag och vem vet vad soluppgången för med sig. I vårt fall blev det något helt fantastiskt och mycket bättre….

Välkomna vår nya kompis till e-handelns underbara värld. Skylten är ärvd, oket kommer bäras med stolthet och Ehandelsbilens lillebror ska vara med oss länge. Han är en V50 flexifuel från 2006 med ynka 15900 mil på sitt samvete (Ehandelsbilen hade 27.000+).

Nu kör vi (pun intended)!

Jag gästbloggar hos Loopia om e-handel

Loopia bad mig gästblogga om e-handel och mina erfarenheter och eftersom de hostade alla mina butiker från 2003 till 2010 så kändes det väldigt kul.

I bloggen pratar jag mest om rädslor och oövervinnerliga murar man kan inbilla sig innan man startat med e-handel och också lösningar på de vanligaste.

Så läs det gärna hos Loopia, speciellt om du vill ha en kick att komma igång redan idag.

http://blogg.loopia.se/2011/02/14/sugen-pa-att-starta-webbutik-inspireras-av-dan/

Dag 29: Game over man… game over

Nu är julhandeln över för vår del. Idag onsdag kommer vi sälja för under 10.000 skulle jag gissa vilket är en rejäl dipp och inget kul att berätta om eller läsa om. Därför är detta min sista dagsrapport från 2010 års julhandel.

Jag återkommer dock senare med mer statistik och en summering av hela julen, men tills dess… tack för alla glada tillrop, all feedback och kul kommentarer under resans gång. Vi klarade det och vi är stolta, nu ska vi bara sova och äta är tanken. Som Herr Pihlström alltid säger på twitter… Go E-commerce! Vi har inte sett toppen på isberget än.

Fler rekord

Det går bra för alla projekt jag jobbar med nu. Contentor slog försäljningsrekord i december, Fyndiq tuffar på bra och allt annat är antingen oförändrat eller bättre än tidigare.

Faktum är att under november och december omsatte Retevo AB över 2,7 miljoner vilket nästan motsvarar hela förra bokslutet (08-09). Det är ganska trevligt. Senaste bokslutet Sep 09-Aug 10 är inte reviderat än men jag tror det hamnade på 4,4 miljoner eller liknande. Nästa år siktar vi på 7 miljoner minst och grunden är ju lagd nu med en grym höst för Roliga Prylar, så vem vet, det kanske går!

Tisdag den 21:e december

  • Ordrar:  95 st
  • Antal utleveranser:  214 st
  • Ordervärde: 29.504 kr (ex moms med frakt)
  • Konvertering:  3,2 %
  • Besök: 2960 st

Dag 28: 2 miljoner baby!

Vi klarade nu det sista av våra fyra mål i måndags vilket känns bra. Målen om du glömt dem var:

  • Omsätta 2 miljoner under nov+dec totalt
  • Utleverera över 500 ordrar en dag
  • Omsätta över 100.000 på en dag
  • Ha över 300 ordrar på en dag

Det känns bra och samtidigt blev måndagen en riktigt bra dag vilket var ännu mer oväntat. Faktiskt så oväntat att vi fick ta in extrapersonal och göra en ny packstation. Så totalt jobbade vi 1 plockare och 3 packare samtidigt. Tyvärr med lite ont om tejp och packmaterial så farten blev väl inte världens bästa eller paketen världens snyggaste, men sålänge inget gick isönder och det kom ut i tid är jag nöjd. Återvinning av emballage är dessutom miljövänligt :)

Vad händer nu?

Ja, nu kör vi fokus på kundtjänst och att fortsätta leverera ut de ordrar som droppar in. Vi kommer också aktivt följa alla försändelser som är på väg för att kunna förutse förseningar och meddela kunderna i förväg. På måndag börjar sen mellandagsrean där meningen är att frigöra yta och kapital från felköp och överköp av vissa produkter. I år tror jag faktiskt vi kan sälja riktigt mycket under mellandagsrean med tanke på hur mycket saker vi behöver bli av med.

Men det blir också lite lägre tempo och återhämtning. Alla är helt slutkörda och jag tror att de som inte jobbat på golvet under en julrush har missat mycket av känslan. Det är lite en extrem fysisk tävling där man kämpar och kämpar för att i slutet spurta in i mål och verkligen ge allt. Om du vill uppleva det själv kan du komma hit och praoa nästa år…

Måndag den 20:e december

  • Ordrar:  234 st
  • Antal utleveranser:  466 st
  • Ordervärde: 89.535 kr (ex moms med frakt)
  • Konvertering:  5,79 %
  • Besök: 4041 st

Dag 25,26,27: Oops en liten rekyl visst

Vårt nyhetsbrev igår fick en ganska oväntad effekt. Jag vet inte om vi tagit oss vatten över huvudet just nu, men jag hoppas inte det… men jag kan inte säga att jag inte är nervös just nu. Vi fick en enorm orderingång i söndags jämfört med budget. Detta var inte något jag räknat med, utan syftet var snarare att stävja inbromsningen lite, inte göra såhär. Men man ska väl inte klaga?

From i söndags blir nu alla ordrar som läggs automatiskt postpaket för att vi ska kunna följa och spåra dessa under de kommande två dagarna och försöka förhindra problem under vägen, samt kunna hjälpa kunder som inte fått sina ordrar. Kanske tappar vi konvertering, men det spelar egentligen ingen större roll nu. Det viktiga är att kunderna som beställda får prylarna innan jul, för då slipper vi mängder med ångerrätt och reklamationer och kundtjänstärenden.

Många kedjor blir det

Ett annat problem vi märkte idag är att en webbutik har många länkar och brister en så kan det dra ner hela flödet av paket. Idag hade vi till exempel slut på tejp och ganska ont om bra emballage. Lösningen var att återanvända lådor så mycket vi kunde och att panikköpa tejp på stan. Det låter kanske enkelt men när man ska få ut 350 ordrar på 3 personer innan 14.00 då Posten kommer och hämtar… ja då blir det inte lika enkelt längre. Men det löste sig, vi fick köra över de sista postpaketen själva till postcentret med vår stekiga Ehandelsbil.

Fredag den 17:e december

  • Ordrar:  157 st
  • Antal utleveranser:  0 st
  • Ordervärde:  57.772 kr (ex moms med frakt)
  • Konvertering:  4,73 %
  • Besök:  3315 st

Lördag den 18:e december

  • Ordrar:  161 st
  • Antal utleveranser:  0 st
  • Ordervärde: 58.860 kr (ex moms med frakt)
  • Konvertering: 4,5 %
  • Besök: 3559 st

Söndag den 19:e december

  • Ordrar:  235 st
  • Antal utleveranser:  118 st
  • Ordervärde: 87.029 kr (ex moms med frakt)
  • Konvertering:  5,0 %
  • Besök: 4645 st