Joel Falck om KitchenTimes stora omställning till lönsamhet

Nytt lager, nya kategorier och fler uppköp i kikaren hos den snabbväxande e-handlaren.

Ett kvitto som ska bevisa för KitchenTimes grundare att de har kommit en “god bit på vägen”. Så beskriver Joel Falck, medgrundare och VD, varför det är dags för hans företag att sikta på lönsamhet. Sedan starten för några år sedan har KitchenTime vuxit stadigt och redan för ett och ett halvt år sedan var omsättningen uppe i nära 42 miljoner kronor. Men att växa kostar pengar och företagets resultatssiffror har varit röda flera år i rad.

- Men någon gång behöver man ju välja. Det handlar väl egentligen mycket om att vi vill bevisa för oss själva att vi kan göra lönsamheten, och det skapar också nya möjligheter. Det är ingen sprint utan ett maraton som vi gör, och med lönsamhet kan vi växa mer uthålligt, säger Joel Falck.

Annons

Hur långt är ni från lönsamhet just nu?

- Det är månader bort egentligen.

Så 2017 blir ett lönsamt år?

- Nej, 2017 kommer vi fortfarande att göra förlust. Den stora omställningen blir nästa år, men vi jobbar med det redan nu för att kunna plana ut kostnadsmässigt.

"Hade gjort annorlunda i dag"

Med omkring 70 000 produkter - vilket kan jämföras med IKEA:s 10 000 - i sitt sortiment konkurrerar KitchenTime framför allt med ett stort urval och ett brett utbud. Joel Falck berättar att hans företag koncentrerar sig på sitt snarare än att snegla för mycket på konkurrenter, men att kampen om kunderna har tätnat.

- Konkurrensen är ju större nu jämfört med för tre år sedan när vi började. Samtidigt så har vi kommit i en position nu där vi är mer redo att tacklas med konkurrensen. Och det handlar ju om att olika bolag är bra på olika saker. Vi fokuserar på det som vi är bra på och det är teknik och logistik.

Finns det något ni har som ingen annan har?

- Ja, det breda utbudet. Oavsett om man ska köpa en soffa eller en stekpanna så har vi många varianter att välja mellan.

Annons

Men ett stort sortiment har också sina utmaningar. För Ehandel.se berättar Joel Falck att han skulle gjort helt annorlunda om han skulle börja med e-handel i dag.

- I dag tror jag att det är mycket svårare att konkurrera med bredd i sortiment för det kräver mycket kapital och lång uthållighet, samtidigt som konkurrensen är betydligt större nu. Så i dag hade jag startat väldigt nischat med att äga min egen produkt och mitt eget varumärke, för att sen jobba med marknadsplatser eller andra försäljningskanaler.

Storsatsning på robotlager

Men hos KitchenTime är det även i framtiden bredd som ska råda. Enligt Joel Falck tittar företaget “definitivt på kategoribreddning” till exempel genom fler förvärv.

- Just nu jobbar vi med köksprodukter, möbler och inredning men det finns klart andra intressanta vertikaler också inom hemmet. Genom logistiken vi bygger upp nu blir vi konkurrenskraftiga även internationellt.

I sommar flyttar KitchenTime in i sina nya lokaler i Eskilstuna där företagets nya AutoStore-lager - en investering på 30 miljoner - ska ligga vägg i vägg med Sportamores. Joel Falck och KitchenTimes medgrundare Anton Malmberg har för närvarande fullt upp med att se till att allt från teknik till ny personal är på plats till den stora premiären.

Hur känns det att det snart är inflyttning?

- Det känns bra. Peppar peppar, så ska allt fungera, men det är klart att det är många detaljer som måste klaffa. Så det är fullt fokus just nu.

I samband med att det nya lagret tas i bruk tar KitchenTime alltså in ny personal och implementerar ny teknik. Men flytten till Eskilstuna innebär också att KitchenTime nu kommer att hantera sitt lager i egen regi, till skillnad från tidigare då den delen av verksamheten var utlagd hos en tredjepartslogistiker. 

Vilken är er största utmaning just nu?

- Den är väl just kombinationen. Att vi gör allt på en gång, avslutar Joel Falck.

LÄS ÄVEN: Anton på KitchenTime: "Lagret löser vårt moment 22"

Intervjun med Joel Falck gjordes på Nordic E-Commerce Summit i Stockholm den 10 maj i år.

Annons