Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Fortnox – bokföra egen insättning?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103473
    stoh
    Deltagare

    Supporten på Fortnox tycks inte vara den bästa…

    Behöver hjälp med hur man bokför en egen insättning i Fortnox.
    Jag har köpt varor online på eget visa-kort och behöver nu alltså bokföra det i Fortnox som betalning med egen insättning. Jag vet hur jag bokför detta manuellt, dvs mot konto 2018 osv, men inte hur det skall göras exakt i Fortnox för att det ska bli rätt i bokföringen.

    Någon som kan tipsa?
    Räcker det att skapa ett eget betalsätt “Egen insättning” mot konto 2018?
    Bokför enligt faktureringsmetoden.

    #181367
    Dancar
    Deltagare

    Vet inte om jag uppfattat din fråga rätt men jag tror du ska göra som nedan (om enskild firma).

    Gå in under “Bokföring” –> Skapa ny –>

    Exempel vid inköp av kontorsmaterial:

    2018 – 100:- – Kredit
    6110 – 80:- – Debet
    2641 – 20:- – Debet

    Jag tror knäckfrågan för dig var vilket motkonto du ska ha till 2018 och det ska helt enkelt vara det konto som passar till de inköp du har gjort. Ska du bara föra in pengar I bolaget utan att ha köpt något så hade du haft typ 1930 I debet (kassa/företagskonto) som motkonto då pengarna helt enkelt blivit likvider för företaget.

    Vi du skapa ett nytt konto att bokföra mot (ex. om du vill vara med specifik) så går du till Register –> Kontoplan –> Skapa ny. Detta gör du naturligtvis innan du skapar verifikatet ovan.

    #182271
    FortnoxJenny
    Deltagare

    @stoh 86760 wrote:

    Supporten på Fortnox tycks inte vara den bästa…

    Behöver hjälp med hur man bokför en egen insättning i Fortnox.
    Jag har köpt varor online på eget visa-kort och behöver nu alltså bokföra det i Fortnox som betalning med egen insättning. Jag vet hur jag bokför detta manuellt, dvs mot konto 2018 osv, men inte hur det skall göras exakt i Fortnox för att det ska bli rätt i bokföringen.

    Någon som kan tipsa?
    Räcker det att skapa ett eget betalsätt “Egen insättning” mot konto 2018?
    Bokför enligt faktureringsmetoden.

    Hejsan!
    Ber om ursäkt för sent svar.
    Vår supportavdelning får inte rådgöra bokföringstekniskt utan får endast ge programmässig support som handlar om funktionerna i våra program. Vi råder alltid våra kunder som behöver hjälp med bokföringen att kontakta sin revisor eller redovisningskonsult för att få bästa hjälpen.

    Önskar dig en trevlig dag.
    Hälsningar
    Jenny- Fortnox Eftermarknadsavdelning

    #182273
    Stefan72
    Deltagare

    är det inte enklare att ha ett kort på firman? Brukar ju typ ingå i företagspaketet med konto. Då behöver man inte krångla med märkliga överföringar mellan privat och firma.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.