Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Finns det finansieringsmöjligheter annat än banklån?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103569
    Ricky
    Deltagare

    Hej

    Jag är både anställd och egen företagare än så länge. Dock är jag uppsagd och kommer fr.o.m. augusti att vara arbetslös. Jag tjänar tyvärr inga pengar i dagsläget på mitt företag och för att få vara berättigad till A-kassa måste jag frysa företaget…

    Om jag skulle vilja försöka satsa på mitt företag, finns det andra finansieringslösningar än vanligt banklån? “Starta Eget”-bidrag från Arbetsförmedlingen är man inte berättigad till så länge man har en “rimlig chans till vanlig anställning”. Finns det andra möjligheter?

    #181679
    Stefan72
    Deltagare

    inte många, crowdfunding möjligen. De andra typ almi kräver ju vad jag vet att du har halva investeringskostnaden själv. Men att få lån till löpande löner till dig själv blir nog svårt. Då håller ju inte affärsplanen ändå.

    #181681
    Ricky
    Deltagare

    Hmm, ALMI, just det…jag hittade nedan länk/dokument som är rätt intressant och givande. Postar den här om andra söker på samma fråga:

    http://www.almi.se/Dokument-mallar-och-verktyg/Finansiera-ditt-foretag/

    #181810
    Zornitsa
    Medlem

    hej vad roligt att du vill satsa på ditt företag!
    Ang olika investeringar så finns det inte så många att välja bland, det är banklån (blanco eller om du kan låna på din bostad), crowdfunding, ALMI (om de tror på din idé och om du kan satsa en del själv) eller lån från vänner och bekanta!
    Har du räknat på hur mycket du behöver för att kunna göra en satsning? Behöver du köpa varulager, hyra lokal? Det bästa är att låna så lite som möjligt men samtidigt så är det viktigt att man kan satsa rätt för att få utdelning. Om du även är anställd så har du antagligen en deklarerad inkomst vilket ökar dina chanser att få lån. Sen när du bara ska klara dig på ditt företag och om du inte går med vinst i början blir det i princip omöjligt att få lån!

    Lycka till!

    #182029
    myon
    Deltagare

    Har för mig att om du har drivit företag under tiden som du har arbetat heltid, kan du behålla företaget samtidigt som du kan få ersättning från a-kassan.
    Startar du företag när du redan får ersättning mister du ersättningen.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.