Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur lång tid tar det innan man kan leva på sin webbutik?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103687
    myran73
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag är en 42-årig tjej i Göteborg som gått in i väggen några ggr och är nu sjukskriven/arbetslös. Ska börja arbetsträna i september är det tänkt men AF vet att jag är sugen på att starta eget, så jag kan om jag vill, ansöka om starta eget-bidrag. Det är min dröm sen många år att starta webbhandel och vara min egen och det brinner jag verkligen för. Nu till min fråga. En av de anställda på AF blev eld och lågor när jag pratade om att starta eget och jag nämnde då min oro över att starta eget bidraget endast är 6 månader och att det är väl inget företag som går runt efter bara 6 månader. Johoodå sa han, nästan alla företag han varit med om att godkänna för starta eget bidrag hade kunnat leva på det efter 6 månader. Jag är fortfarande skeptisk, jag. Jag kan ju inte bara kasta mig ut och har inga sparade pengar alls som jag kan leva på så klarar jag det inte efter 6 månader så måste jag lägga ner det. Hur lång tid tog det för er att gå runt? Jag behöver inte tjäna några stora summor i början men jag behöver åtminstone få in så jag har ca 9 – 10 000 efter skatt att leva på.

    #182025
    Stefan72
    Deltagare

    det beror på hur solid din affärside är…….tolka mig rätt nu men om din dröm är att sälja tvålar som luktar gott så tror jag det är svårt…….
    Man ska nog vara ganska så slipad om man ska komma igång “direkt” bara sådär.
    Sen är det väl 2x 6 månader man kan få eller har de ändrat det?

    #182026
    Seinfeld
    Deltagare

    Jag har pysslat med egna företag sedan tonåren. Och det är drygt 40år så får ni själv räkna ut att jag är till åren kommen. Jag gav mig in i E-handel branschen för bara 3-4 år sedan och det finns ju dom som sysslat på med detta under väldigt lång tid och förbrukat ett antal webshoppar på vägen. Dock är min erfarenhet den att har man inte ett brinnande intresse för just webbhandel och kan sina produkter utan och innan samtidigt som man har ett antal tusenlappar över/mån är det svårt att bara sådär börja tjäna pengar så att man kan leva på det. Det finns exempel men de jag kan komma på har haft sina hundår innan det dragit iväg. Och ett antal kronor på vägen. Jag brinner verkligen för både min webbshop och för det vi säljer men vi har kapital att sätta in. Vi jobbar bägge två heltid och bor billigt på landet. För vår del är del är det mest pengar uppbundet i lager. Och den största kostnaden är SEO. Jag har varken tid eller kunnande att göra SEO själv. Det skulle ta allt för många timmar att lära sig. Men jag börjar fatta :-)
    Så mitt råd när du funderar på att bli en egen. Tag kontakt med någon form av näringslivskunnig människa på orten där du bor eller liknande. Banken brukar kunna erbjuda kontakten. Du måste verkligen göra upp en budget och göra en marknadsanalys av din affärsidé. 6 eller 12 månader räcker inte långt när det börjar bli motigt och du inte når upp i det organiska sökresultaten. Förarbetet är det viktigaste i det här läget. Och detta innan du börjar titta på vilken lösning på plattform och liknande.
    Jag vet hur tokigt det kan bli när resurserna sinar. Varit där-Gjort resan

    Och jag önskar dig verkligen ett stort lycka till för det är kul med webbhandel.

    #182028
    myon
    Deltagare

    @Stefan72 87677 wrote:

    …Sen är det väl 2x 6 månader man kan få eller har de ändrat det?

    Stödet kan fås i upp till 6 månader.
    Enda gången det går att förlänga är vid sjukdom eller försenade av myndighetsbeslut (t.ex. något tillstånd som har dragit ut på tiden mer än normal handläggningstid).

    Min erfarenhet är att de flesta driver sitt företag vidare efter 6 månader.
    Det som är intressant är hur länge som de sen driver det vidare.

    #182030
    Ricky
    Deltagare

    Hej hej

    Nu är jag kanske ett undantag här eftersom jag inte satsat “fullt ut” på min webbshop eftersom jag, än så länge, har en 100% anställning vid sidan om.

    Men enligt min ringa erfarenhet så känns 6 månader tajt som f*n, för att säga det rakt ut. Undantaget är väl om du har en produkt som alla vill ha, som alla letar efter men som ingen tillhandahåller.

    Annars är nämligen konkurrensen på nätet hård och det krävs mycket pengar till SEO och marknadsföring. Jag har drivit min affär sedan årsskiftet men jag kan inte se att det skulle gå runt inom det närmaste året…

    #182031
    myran73
    Deltagare

    Tack för era svar. Jo jag har funderat på att prata med Almi också och sedan vet jag att kommunen och även skatteverket brukar ha bra informationsträffar om att starta eget. Jag tillhör en rehab-arbetsförmedling för jag har en lätt funktionsnedsättning och vet inte om jag klarar det vanliga arbetslivet igen pga detta och utbrändhet bakom mig, däremot är jag säker på att jag kommer klara att driva eget under förutsättning att pengarna kommer in. Jag brinner 200% för att ha eget och då helst webbhandel såklart. Synd att man inte kan få aktivitetsstöd för att starta eget eller får behålla sjukpenningen ett tag under uppstarten. Jag har en sambo men han är långtidssjukskriven och jag vet inte om han kommer att kunna jobba igen så vi har liksom ingen ordentlig inkomst någon av oss, det är ju alltid lättare om en har ett välbetalt jobb.

    #182032
    Ricky
    Deltagare

    Ibland ger det ju också “extra motivation” om man verkligen måste leva på det.

    Gå på informationsträffar och sug åt dig så mycket information du kan. På de flesta större orter har de företagarcenter som har konsulter som ger gratis råd (har nyttjat detta själv).

    Se till att satsa på något som det verkligen finns en marknad för och ju fler konkurrenter du har på den marknaden, desto bättre måste du kunna svara på frågan: “Varför ska folk handla av mig istället för av dem?”

    #182033
    Yvonne
    Deltagare

    Jag känner rent spontant att du ska tänka noga innan du ger dej in i detta. Jag har både varit anställd och jobbar nu enbart med mitt företag. För mej tog det flera år innan jag kände att jag kunde enbart leva på företaget, men det beror såklart på vad man gör i företaget.
    Det är bra mycket mera stressande att driva eget företag eftersom man inte har samma grundtrygghet som anställd, även om det är väldigt roligt, och med en bakgrund som utbränd, skulle jag fundera på om det gick att få en deltidsanställning och sedan starta upp långsamt vid sidan av.

    Hoppas du hittar en lösning som passar dej.

    #182035
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har varit i branschen länge och sett många företag komma och gå och jag skulle säga att 75-80 % kan inte leva på sitt företag och de läggs ner efter några år. Många av dessa hankar sig fram med annan anställning länge men det lyfter aldrig.

    Sedan finns det en liten klick som det går superbra för och de kan leva på det efter ett år eller två. Men dessa jobbar då nästan all sin vakna tid under dessa år och som tidigare utbränd så är sådana mastodontarbetspass under en längre tid väldigt svårt att klara av eftersom du har en ökad sårbarhet med dig efter en sådan resa.

    Det finns ingen tid för balans i livet eller vila när man ska grunda ett företag. Det kan gå bra en period men du får nog räkna med att det är stor risk att trilla i det läkarna kallar “houngsfällan” dvs att man älskar sitt jobb så mycket att man jobbar jämt vilket till slut leder till utbrändhet igen. För att älska det man gör och brinna för det är ingen garanti för att man inte blir utbränd vad många än tror. Det är nästan tvärtom.

    Jag vet att jag låter som en gammal bitter kärring och det var säkerligen inte det här du ville höra men ska du som tidigare utbränd starta ett företag tror jag tyvärr att det är viktigt att du inte är beroende av inkomsten av det företaget för att överleva, för det är stress big time vi pratar om då, och det är många måsten som tillkommer som du inte har som anställd.

    Sedan skriver du också bara att du brinner för att sälja på nätet och det räcker tyvärr inte för att kunna leva på det. Du måste ha en bra affärsidé precis som med vilket företag som helst, och att “sälja på nätet” är ingen affärsidé. Det är en kanal för försäljning av något, det är allt. Det är vad du ska sälja och att det finns tillräckligt med kunder där ute som är beredda att betala för det som är det viktiga

    #182037
    FredrikGust
    Deltagare

    Att driva upp ett nytt företag från grunden är långt mer arbete än en heltid. Det är många gånger stressande och kan skapa mycket tankar kring hur man ska få in tillräckligt med pengar för att verksamheten ska snurra på tillräckligt bra för att det ska finnas pengar till alla utgifter, lön och allt som ska skickas till Skatteverket.

    Att få bestämma sina egna tider är ju något som låter väldigt vackert, men familjer till företagare har nog sällan upplevt den helt avslappnade företagaren med fem veckors semester och en arbetsdag på sex timmar.

    Internet och nätbutiken är bara en försäljningdkanal för att nå ut med det du ska sälja. Alla kan starta nätbutik idag och det finns ett enormt utbud att välja på för den enskilde konsumenten. Här gäller det att sticka ut och synas, vilket tar tid och kostar pengar.

    Ett komplett sortiment inom ett smalt område med en väl definierad målgrupp brukar vara ett lyckat koncept för att snabbt komma igång med försäljningen.

    Har genom åren sett flera som snabbt lyckats få fart på försäljningen just genom att hitta en nisch med hög efterfrågan och låg konkurrens.

    Har också sett oändligt många öppna nätbutik som inte nått ett genombrott trots åratal av hårt arbete.

    Företagre är också de som förändrar världen och som kan få sina visioner att förverkligas. Många har drivit företag, blivit anställda under småbarnsåren för att åter vara företagare för att man inte klarar av att inte sitta vi rodret själv och leva efter sina ideal.

    Har drivit företag i 25 år och skulle inte kunna sluta med det även om jag i perioder även varit anställd när det passat bättre och man vill slippa pressen med att pengarna alltid ska rulla in.

    Sex månader där man inte börjar med en rejäl påse pengar för att kickstarta företag och försäljning är en oerhört kort tid. Är idén tillräckligt bra kan det gå, men just försäljning av varor är något som kräver ett enormt fokus på försäljning till målgruppen. E-handel handlar inte om teknik, det handlar om försäljning till kunder du inte träffar personligen och kan interagera med.

    Ledsen att skriva det, men har man en historik av utbrändhet redan från början skulle jag nog inte rekommendera att starta företag där det finns ett beroende till bidrag. Skulle nog försöka komma tillbaka i arbetslivet några år och mjukstarta företagandet på sidan om utan risk för att försätta sig i ekonomisk knipa.

    Ledsen för ett lite negativt inlägg, har sett allt för många som startat med fel förustättningar med fel tajming. Önskar trådatartaren all lycka med företagande, kanske bara inte just som att rivstarta med bidrag.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.