Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vilken valutakurs ska jag använda?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103738
    RomDoll
    Deltagare

    Hej!

    Jag gjorde nyligen ett köp från USA i USD och när jag bokför inköpet ska jag ju räkna om köpsumman till kronor enligt valutakursen per datumet för affärshändelsen. Så långt är jag med, problemet är bara att jag inte är säker vilket datum jag ska ta valutakursen ifrån i detta fall.

    Om vi säger att jag slutförde mitt köp den 2:a dagen i månaden enligt svensk tid drogs köpsumman jag betalade i samband med köpet från mitt bankkonto dagen därpå, den 3:e. På grund av tidsskillnaden registrerades dock köpet den 1:a hos företaget i USA och det är det datumet som står på mitt kvitto, så jag har tre olika datum att välja mellan. Jag bokför enligt kontantmetoden och bör alltså bokföra händelsen den dag pengarna lämnat mitt företag, dvs. den 3:e, så bör jag då även använda valutakursen från den 3:e när jag räknar om varuvärdet till kronor eller kursen från den 2:a då jag faktiskt genomförde köpet (i svensk tid räknat)? Skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut detta, blev lite extra krångligt denna gång med alla olika datum.

    #182231
    Stefan72
    Deltagare

    Har du betalat via bank och har kvittot på den faktiska summan så bokför du den summan dagen pengarna dras från kontot. Betalar du med kort som du kanske får faktura på och inte vet den faktiska summan förrän du fått fakturan så passar ju egentligen inte kontantmetoden nå bra. Då kör man faktureringsmetoden och tar dagens kurs som du är inne på och sen bokför man kortfakturan och kursdifferens den dagen pengarna dras.

    Enstaka transaktioner är det ju ingen som gräver i men det bästa är ju att vara konsekvent och kontantmetoden brukar man behöva överge rätt snart ändå.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.