Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms tredjeparts handel

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103905
    Steffe61
    Deltagare

    Hej!

    Vi har fått ett erbjudande om att samarbeta med ”dealföretaget” Groupon som finns i olika länder i Europa. Groupon skall köpa våra produkter som de i sin tur säljer till privatpersoner i t.ex Tyskland.
    Vi packar och skickar produkten till privatpersonen när denne betalt till Groupon. Vi i vår tur fakturerar och får betalt av Groupon – då det är B2B så faktureras ingen moms och Groupon redovisar och betalar momsen i de land de sålt i. Groupon är givetvis momsregistrerade.
    Kan vi bli skyldiga eller kan SM anse att vi blir skyldiga för moms då det är vi som transporterar/skickar produkten till slutkund fast Groupon betalar moms i Tyskland?

    Mvh,

    Stefan

    #182963
    VATadviser
    Deltagare

    Hej det du beskriver är en trepartshandel. Fast inte för dig.

    Kraven för en sådan är:

    1. Tre olika företag i tre olika EU länder.
    2. Varan går från första part till tredje part direkt.
    3. De inblandade har sina momsnummer i tre olika EU länder.

    Detta gäller enbart varuhandel. Och som man kan utläsa av ovan gäller det enbart vid B2B.

    Så det du beskriver ovan (om din Groupon motpart hänvisar till ett momsnr i ett annat eu land är en trepartshandel) Dock inte för dig utan för Groupon som är “mellanman” i detta fallet.

    För dig gäller det att du har en kund med ett momsnr i ett annat EU land.
    Samt att du skickar varan till ett annat EU land. Har du bägge dessa faktorer klara så skall du fakturera utan moms.

    Du skall (måste) då uppge din kunds momsnr samt skriva “intracommunity supply of goods, reverse charge” på fakturan.

    Om du fakturerar Svenska Groupon skall du fakturera med Svensk moms.

    Eftersom jag känner till lite om dealföretagen så måste jag även tillägga att detta nog enbart fungerar om Groupon verkligen är den som säljer varan juridiskt. Så att det inte bara är så att de “förmedlar” affären och pengarna å din räkning.

    Antagligen skall du fakturera på det sätt jag beskriver ovan i alla fall men för att du skall få ett riktigt svar bör vi i så fall titta på det i en egen tråd.

    Mvh
    Stefan

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.