Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra import och tull (kontantmetoden)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103923
    Kaffetest
    Deltagare

    Hej och god fortsättning!

    Jag undrar hur jag ska bokföra import från Kina och förtullning för min enskilda firma enligt kontantmetoden.

    Transaktionerna ser ut enligt nedan:
    Förskottsbetalning (innan produktion): 10 000 kr
    Betalning efter produktion: 30 000 kr
    Frakt- och tullavgifter: 5 000 kr

    Stort tack på förhand! :)

    #183019
    MrPong
    Deltagare

    Någon som har ett svar? Jag förstår hur jag ska bokföra övriga affärshändelser i min verksamhet, men just importen går jag bet på…

    #183022
    Stefan72
    Deltagare

    Hur man i detalj gör vet jag inte men man ska ju komma ihåg att kontantmetoden har sina begränsningar av naturliga skäl och kanske inte är det lämpligaste valet om man har mycket import och “konstiga” transaktioner.

    #183023
    MrPong
    Deltagare

    @Stefan72 88958 wrote:

    Hur man i detalj gör vet jag inte men man ska ju komma ihåg att kontantmetoden har sina begränsningar av naturliga skäl och kanske inte är det lämpligaste valet om man har mycket import och “konstiga” transaktioner.

    Tack för svar! Det känns dock som att det borde gå att få till, men jag får vänta på fler svar.

    #183025
    Stefan72
    Deltagare

    har du bara fakturor på det så bokför du dem när du betalar dem. Att det är en delbetalning spelar ju ingen roll. Du får bokföra den fakturan i två delar bara.

    #183026
    Fractronics
    Deltagare

    Vad är det mer specifikt som blir ett problem?

    Antingen är man lat och bara bokför även förskottet som inköp av varor.
    Men det riktiga är nog att att sätta det under
    K 1930 “Bankkonto”
    D 1480 “Förskott för varor och tjänster”
    Sedan när varorna kommer
    K 1480 “Förskott för varor och tjänster”
    D 4011 “Varuinköp”

    Transaktion nummer två borde väl bli ett vanligt varuinköp. Frakt och tull borde väl bokföras på tex konto 5720 “Tull- och speditionskostnader”.

    Sedan ska ju (trots att den inte betalas in längre) importmomsen bokföras på rätt konton beräknad med underlag från tullverket så att din momsdeklaration blir korrekt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.