Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Företagsstart inom e-handel

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103924
    faen
    Deltagare

    Hej!

    Det är så att sidohobbyn börjar växa sig för stor och jag har beslutat att satsa mer seriöst på hobbyn och starta en enskild firma. Detta har skapat ett antal frågor som jag skulle vilja få input på.

    Jag kan börja med att beskriva verksamheten:

    Affärsidé: Jag säljer och köper begangnade varor inom olika spel via internet.

    Jag sköter försäljning/byten primärt på tre följande sätt:
    1. Sälja föremål för pengar
    2. Byta föremål mot ett annat föremål samt en pengabetalning
    3. Byta föremål mot ett annat föremål

    Jag sköter inköp på följande sätt:
    1. Köper föremål för pengar

    Det kan hända att jag gör upp emot flera affärer per dag och en affär kan innebära att jag säljer/köper mer än ett föremål åt gången. Vid inköp är detta mer regel än undantag.

    Betalningsmetod: Jag använder swish som betalmetod i dagsläget.

    Jag har alltså valt enskild firma som företagsform. Då till mina frågor angående hur jag ska hantera moms, f-skatt, bokföring etc.

    Moms: vad jag har förstått passar “vinstmarginalbeskattning” bra när man handlar med begangnade varor. Jag tror att metoden “förenklad vinstmarginalbeskattning” borde fungera bra då det som sagt händer att jag säljer många föremål i samma affär. Hur fungerar
    “vinstmarginalbeskattning” med bokförningsmetoden “kontantmetoden”?

    “När du gör inköp för din verksamhet är momsen i de flesta fall inte någon kostnad, eftersom du med vissa undantag har rätt att göra avdrag för momsen” citat tillväxtverket startaföretag broschyr. Hur fungerar etta vid inköp från privatpersoner?

    F-Skatt/FA-skatt: Vad jag förstått betalar jag in skatten preliminärt månaden innan baserat på vad jag tror jag kommer tjäna sedan “rättas” detta till i deklarationen när jag redovisar vad jag faktiskt tjänade?

    Jag är osäker på om jag ska ansöka om F-skatt elle FA-skatt då jag eventuellt kommer arbeta under sommaren.

    Bokföring: Vad jag förstår behöver jag ett bokförningsprogam, vilket bokförningsprogram lämpar sig bäst till min verksamhet? Kommer jag kunna göra de tre försäljningsmetoderna jag beskrev i affärsidén? Vad jag har läst verkar “kontantmetoden” vara den simplaste metoden för bokföring.

    Vad jag har förstått så kommer jag upprätta ett “förenklat årsbokslut” då min omsättning kommer vara under 3 miljoner kronor.

    Är det något jag har missat eller som ni rekommenderar jag bör titta på innan jag startar verksamheten?

    Mvh

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.