Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring av Payson försäljning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104014
    folke123
    Deltagare

    Hej,

    Jag använder Fortnox för bokföring (eller ska börja snarare)

    och jag undrar om det finns något snabbare sätt att bokföra än varje försäljning för sig?

    Kan jag bokföra en månadsförsäljning i en verifikation med PDF:en jag kan generera? Kan jag använda excelfilen jag kan få ut på något sätt?

    Undrar helt enkelt efter bokföringstekniska/tekniska lösningar för att slippa och manuellt lägga in varje verifikation i fortnox

    #183285
    Stefan72
    Deltagare

    det går bra att bokföra i klump men ju mer man säljer ju mer blir det ju så att man vill ha försäljningen i affärsystemet. Var har du bokföringen idag då? Var genereras kvitton/fakturor ifrån så att säga.

    #183287
    folke123
    Deltagare

    Hej,

    Det enda vi har är att det genereras en faktura i Payson/Klarna.

    Så det jag egentligen vill göra är ju att få in dem i bokföringssystemet så smidigt som möjligt

    #183288
    Stefan72
    Deltagare

    ok, ja då borde du ju kunna få ut en rapport per dag eller vecka eller vad det nu kan vara.
    Det ska ju dock poängteras att all försäljning ska bokföras dag för dag om man ska vara petig.

    #183290
    folke123
    Deltagare

    @Stefan72 89350 wrote:

    ok, ja då borde du ju kunna få ut en rapport per dag eller vecka eller vad det nu kan vara.
    Det ska ju dock poängteras att all försäljning ska bokföras dag för dag om man ska vara petig.

    Hur petig är skatteverket? och vad händer om jag bokför säg alla köp för en månad i en verifikation och skatteverket vill granska?

    #183291
    Ekraft
    Deltagare

    @folke123 89353 wrote:

    Hur petig är skatteverket? och vad händer om jag bokför säg alla köp för en månad i en verifikation och skatteverket vill granska?

    Troligen kommer Skatteverket då att anmärka på det och uppmana dig att bokföra enligt lagen framledes. Hittar de inget annat att gnälla på så stannar det där, men de kommer säkert tillbaka efter något år och ser att du börjat göra rätt.

    Rent formellt så kan detta vara ett brott mot bokföringslagen, även om jag inte tror att någon åklagare vill driva caset så länge allt är korrekt. Men skulle bolaget hamna på obestånd och det visar sig att du inte haft daglig bokföring, så kan du räkna med att bli dömd för det.

    #183298
    JohnL
    Deltagare

    För att automatisera och underlätta bokföringen kan jag tipsa om Fortnox som har en koppling till Payson, du hittar den här

    #183301
    folke123
    Deltagare

    Har sett att fortnox har en integration mot Payson, men den hjälper inte mig.

    Det kräver att jag då lägger in fakturor i fortnox, jag har inga fakturor där

    #183303
    Stefan72
    Deltagare

    då är det nog dags att tänka om. Ju mer man säljer ju bättre är det att ha försäljningen i ett affärssystem eller ha en webshop som stöder dagsrapporter för just bokföringen. Det viktiga är som sagt inte när pengarna kommer till kontot utan att det bokförs samma dag. Du genererar alltså kvitton/fakturor i webshop och får dagsrapporter som förs över direkt så bokföringen stämmer. Sen får man ju styra och ställa hur man bokar av dem när betalning sker.

    #183304
    Fractronics
    Deltagare

    @folke123 89349 wrote:

    Hej,
    Det enda vi har är att det genereras en faktura i Payson/Klarna.

    Men får kunden inget kvitto/kontantfaktura? På Paysons faktura står väl inte era företagsuppgifter alls, och om kunden betalar med kort vad får kunden för kvitto då?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.