Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Justera ingående balans efter tidigare fel?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104029
    widerfisk
    Medlem

    Hej alla glada.
    Sitter och harvar i bokföringen för en mindre verksamhet. För ett par år sen (2014) startades ett nytt företagskonto under årets gång. Antagligen har ju en initial överföring gjorts på något vänster så att det kom in pengar på det kontot, men, den måste ha missats i bokföringen. Det som har hänt sen verkar vara att bokföring har skett på detta konto med utgångspunkten 0, dvs vid boksluten har avstämning skett mot att saldot är 0. I verkligheten är dock inte saldot 0 utan typ 18 000 kr….

    Därför har jag nu en IB på 0 kr i bokföringsprogrammet, och en IB på det verkliga kontot på ca 18 000 kr. Kan jag justera det manuellt så att de överensstämmer? Eller gör jag mig skyldig till någon form av skattebrott då, och måste förklara varifrån jag fick 18000 kr?

    Revisor har gått igenom och gjort boksluten senaste åren, så jag litar på att bokföringen är i ordning i övrigt.

    #183330
    Stefan72
    Deltagare

    nå skattebrott blir det aldrig, det som felar är ju bara att det aldrig har kunnat göras nå kontoavstämningar? Det borde ju ha märkts hela vägen………..
    Har du ett bokföringsprogram så kan du ju ändra detta vid ingången av 2014 så borde det korrigera sig själv automatiskt. Dock kommer ju redan uttagna rapporter att fela.

    #183320
    widerfisk
    Medlem

    Tja, man kan ju konstatera att bokföringen överlag är minst sagt… rörig ;) Men tack för svar, bokför i fortnox så ska testa att ändra IB och se om den blir arg…

    #183321
    Ekraft
    Deltagare

    Om en revisor nu har satt sitt namn under det där så skulle jag kontakta vederbörande, visa vad som är galet, och anta att denne då kommer med en lösning på det hela utan att debitera vansinnigt mycket tid för det.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.