Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Marginal efter vinstskatt

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104150
    Doxster
    Deltagare

    Hej,

    Jag sitter och skissar lite och försöker jobba fram potentiella priser. Skulle vilja ha tag i en formel som ger mig min vinstmarginal efter skatt i procent.

    T ex: Jag köper in en produkt för 5000:-, säljer för 7500:-, betalar min vinstskatt = får fram min vinstmarginal i %.

    Går det räkna på det här viset?

    #183690
    SkalHuset.se
    Deltagare

    Hej,

    Jag har läst ditt inlägg ett par gånger, och är inte helt säker på vad du är ute efter. Vill du få fram din marginal per produkt? Eller vad du kommer tjäna per produkt?

    Här är två trådar som kanske kan hjälpa till:

    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/3118-marginaler-brutovinster.html
    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/4155-raekna-ut-marginal.html

    Hur mycket du sedan betalar i skatt avgörs ju i slutändan av hur bolaget går.

    #183696
    Doxster
    Deltagare

    @SkalHuset.se 89894 wrote:

    Hej,

    Jag har läst ditt inlägg ett par gånger, och är inte helt säker på vad du är ute efter. Vill du få fram din marginal per produkt? Eller vad du kommer tjäna per produkt?

    Här är två trådar som kanske kan hjälpa till:

    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/3118-marginaler-brutovinster.html
    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/4155-raekna-ut-marginal.html

    Hur mycket du sedan betalar i skatt avgörs ju i slutändan av hur bolaget går.

    Hej!

    Jag var nog inte så tydlig, det var sent på kvällen och den här biten är verkligen inte min starka sida.

    Jag skulle vilja ha fram min vinstmarginal per produkt. Anledningen är att det är mitt första företag jag är på väg att dra igång och jag skulle vilja vara så förberedd som möjligt och inte stå i slutet av året och märka att jag har räknat helt galet. Därför ville jag ha med skatten i uträkningen.

    Jag har förstått att det blir lite galet att ha med skatten eftersom att den inte är helt sanningsenlig med tanke på avdragen man gör.

    Jag har använt mig av formeln: Inköpspris / 0.8 * 1,25 för att få fram utpris inkmoms med en marginal om 20%. Är detta det vettigaste sättet att räkna på?

    Tack för hjälpen!

    #183700
    allstars
    Deltagare

    Det finns olika sätt att räkna TB på (täckningsbidrag)
    TB1 = Intäkt per produkt minus produktionskostnad per produkt
    TB2 = Intäkt per produkt minus produktionskostnad per produkt SAMT minus övriga kostnader delat i antal producerade produkter.

    Jag tycker inte att du ska ha med skatten i uträkningen, skatt har inte med produkterna att göra egentligen. Räkna hellre baklänges; Hur mycket vill jag ha i lön; vad måste vinsten då bli, vilket pris tar jag ut per produkt och hur många enheter måste jag då sälja för att få ut beräknad vinst?!

    Tänk samtidigt på att ha en vettig prissättning. Är den för hög kommer få att köpa, är den för låg, blir det svårare att nå din budget; dumt att höja priset i efterhand.

    #183703
    Stefan72
    Deltagare

    En marginal på 20% är troligen ingenting som kommer att hjälpa dig långt om du inte har affärsiden klar och det kommer att spruta ut produkter på en redan etablerad marknad. Tänk på att du ska fylla på lagret också när det sinar på vissa saker. Plus trettielva andra utgifter. Sen på allt detta ska du ha ev vinst också.

    #183765
    Doxster
    Deltagare

    @allstars 89907 wrote:

    Det finns olika sätt att räkna TB på (täckningsbidrag)
    TB1 = Intäkt per produkt minus produktionskostnad per produkt
    TB2 = Intäkt per produkt minus produktionskostnad per produkt SAMT minus övriga kostnader delat i antal producerade produkter.

    Jag tycker inte att du ska ha med skatten i uträkningen, skatt har inte med produkterna att göra egentligen. Räkna hellre baklänges; Hur mycket vill jag ha i lön; vad måste vinsten då bli, vilket pris tar jag ut per produkt och hur många enheter måste jag då sälja för att få ut beräknad vinst?!

    Tänk samtidigt på att ha en vettig prissättning. Är den för hög kommer få att köpa, är den för låg, blir det svårare att nå din budget; dumt att höja priset i efterhand.

    Ursäkta sent svar. Tack för tipsen, det här med lön tycker jag är svårt. Men jag har inte heller som mål att leva på detta. Det är mer en hobby som kanske kan driva sig själv eller eventuellt generera pengar.

    Det hade varit fantastiskt om jag hade kunnat leva på det men jag är rätt övertygad om att det är en för nichad marknad.

    @Stefan72 89910 wrote:

    En marginal på 20% är troligen ingenting som kommer att hjälpa dig långt om du inte har affärsiden klar och det kommer att spruta ut produkter på en redan etablerad marknad. Tänk på att du ska fylla på lagret också när det sinar på vissa saker. Plus trettielva andra utgifter. Sen på allt detta ska du ha ev vinst också.

    Nej jag vet, 20% är inget fantastiskt i sig. Det är på hårdvaran, på råvaran som ska användas kommer jag ha 45-50% marginal och hoppas på att räkna hem en vettig snittmarginal.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.