Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bra redovisningskonsult i Gävle?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104406
    kaiserkarl
    Deltagare

    Som rubriken lyder, är jag intresserad om någon känner till någon vettig? Har ju självklart kollat en del, och vilka som finnes ser jag ju så att säga, men vilka är bra? och helst billiga då också…

    Förstår att det kan straffa sig att stirra sig blind på pris, men att PWC och gänget är bra, det utgår jag ifrån, dom jag vill åt är dom lite mindre, där dom kanske ser mig bättre och har mer tid, för mina tusen frågor jag säkert kommer ha!

    Grejen är den att jag tänker lära mig bokföring, lite via dom så att säga, tänker mig att jag får koll under resans gång! För ekonomi intresserar mig noll, men är ju inte dummare än jag förstår att god koll är A och O!

    Sedan då jag kommer köra ensam, TROR jag att det är klokt att leja bort sådant man tycker är sviiintråkigt och sitta och svära över det, när jag kan foka på det jag är bra på istället! Tror detta skulle bli en gigantisk energitjuv annars!

    Tacksam för svar! Alla är så fina här! vill rikta ett speciellt tack till Nolingo som gav ett ypperligt fint svar till mitt första inlägg, för några månader sedan!

    BONUSFRÅGA: När jag gjorde budget, så tyckte jag (som så många andra säkert tyckte) att förutse försäljning, var det absolut svåraste! Jag räknade lågt såklart, men när jag väl kör igång så har jag ingen aning om jag kan förvänta mig 200:- i förs. per månad första månaderna eller 30000:- Kan bli intressant! ungefär hur mycket omsatte ni era första månader?

    #184376
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag tänkte exakt som du (och 99% andra som tycker man ska leja bort det som är tråkigt). Idag lejer jag inte bort något som jag tycker är tråkigt. Tycker jag det är tråkigt så betyder det att jag kan det för dåligt och då läser jag på, tränar mer och ger mig inte tills jag älskar det.

    Att ha någon som kontrollerar sin redovisning och hjälper en med dom lite “tyngre” bokföringssakerna är en sak alla borde göra då det faktiskt oftast finns pengar i detta som man själv missar. Men mitt tips till dig är att lära dig bokföring själv. Gå någon online kurs och välj tex SpeedLedger som bokföringsprogram, det blir inte enklare än så (deras support är helt fantastisk). Jag har kört dom i 6 månader, ska dock byta nu efter nyår men det hade jag inte kunnat göra om jag inte haft koll på bokföring (som jag numera tycker är riktigt jäkla roligt!)

    @kaiserkarl 90934 wrote:

    Som rubriken lyder, är jag intresserad om någon känner till någon vettig? Har ju självklart kollat en del, och vilka som finnes ser jag ju så att säga, men vilka är bra? och helst billiga då också…

    Förstår att det kan straffa sig att stirra sig blind på pris, men att PWC och gänget är bra, det utgår jag ifrån, dom jag vill åt är dom lite mindre, där dom kanske ser mig bättre och har mer tid, för mina tusen frågor jag säkert kommer ha!

    Grejen är den att jag tänker lära mig bokföring, lite via dom så att säga, tänker mig att jag får koll under resans gång! För ekonomi intresserar mig noll, men är ju inte dummare än jag förstår att god koll är A och O!

    Sedan då jag kommer köra ensam, TROR jag att det är klokt att leja bort sådant man tycker är sviiintråkigt och sitta och svära över det, när jag kan foka på det jag är bra på istället! Tror detta skulle bli en gigantisk energitjuv annars!

    Tacksam för svar! Alla är så fina här! vill rikta ett speciellt tack till Nolingo som gav ett ypperligt fint svar till mitt första inlägg, för några månader sedan!

    BONUSFRÅGA: När jag gjorde budget, så tyckte jag (som så många andra säkert tyckte) att förutse försäljning, var det absolut svåraste! Jag räknade lågt såklart, men när jag väl kör igång så har jag ingen aning om jag kan förvänta mig 200:- i förs. per månad första månaderna eller 30000:- Kan bli intressant! ungefär hur mycket omsatte ni era första månader?

    #184380
    kaiserkarl
    Deltagare

    @Jimmy Öström 90936 wrote:

    Jag tänkte exakt som du (och 99% andra som tycker man ska leja bort det som är tråkigt). Idag lejer jag inte bort något som jag tycker är tråkigt. Tycker jag det är tråkigt så betyder det att jag kan det för dåligt och då läser jag på, tränar mer och ger mig inte tills jag älskar det.

    Att ha någon som kontrollerar sin redovisning och hjälper en med dom lite “tyngre” bokföringssakerna är en sak alla borde göra då det faktiskt oftast finns pengar i detta som man själv missar. Men mitt tips till dig är att lära dig bokföring själv. Gå någon online kurs och välj tex SpeedLedger som bokföringsprogram, det blir inte enklare än så (deras support är helt fantastisk). Jag har kört dom i 6 månader, ska dock byta nu efter nyår men det hade jag inte kunnat göra om jag inte haft koll på bokföring (som jag numera tycker är riktigt jäkla roligt!)

    Jag kanske var otydlig, det var ju lite så jag hade tänkt mig! bara det att jag kommer behöva mycket hjälp i början! och jag VET att det bara skulle stjäla energi för mig i början om jag ska lära mig det. Fokus för mig nu är att få igång verksamheten, och vem vet en dag kanske jag “tar hem” bokföringen helt och hållet igen…men nu behöver jag hjälp!

    #184396
    Stefan72
    Deltagare

    Det behöver ju inte vara nån speciell? En vanlig redovisningsbyrå lär ju fungera? Jag har Fortnox och skaffar du nåt sånt som har bokföring och fakturering så har du typ 80% av jobbet gjort. Du har då all försäljning där och de övriga affärshändelserna kan läggas in av extern part löpande. Tittar du på Fortnox hemsida tex så kan man se vilka som arbetar med det. Då kan de lägga till dig och ni kan logga in på varsitt håll. När allt är inlagt så kan man själv sköta momsbiten, bara att printa ut rapporter och godkänna. Nu är det min sambo som bokför mitt löpande men det enda jag lejer bort är deklarationsbiten och “bokslutet”.
    Det enda man behöver hjälp med i början är ju att lägga upp kontoplanen så att det stämmer. Resten sköter ju sig självt. (förutom det som bokförs utanför all försäljning då)

    #184418
    kaiserkarl
    Deltagare

    @Stefan72 90962 wrote:

    Det behöver ju inte vara nån speciell? En vanlig redovisningsbyrå lär ju fungera? Jag har Fortnox och skaffar du nåt sånt som har bokföring och fakturering så har du typ 80% av jobbet gjort. Du har då all försäljning där och de övriga affärshändelserna kan läggas in av extern part löpande. Tittar du på Fortnox hemsida tex så kan man se vilka som arbetar med det. Då kan de lägga till dig och ni kan logga in på varsitt håll. När allt är inlagt så kan man själv sköta momsbiten, bara att printa ut rapporter och godkänna. Nu är det min sambo som bokför mitt löpande men det enda jag lejer bort är deklarationsbiten och “bokslutet”.
    Det enda man behöver hjälp med i början är ju att lägga upp kontoplanen så att det stämmer. Resten sköter ju sig självt. (förutom det som bokförs utanför all försäljning då)

    Det är så alltså? Att man ledigt kan sköta ca. 80% själv….har ju förstått att det nog skulle vara relativt enkelt med något bra program…men ok, då var det ändå ungefär som jag trodde! Tack för svaret!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.