Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra försäljning via faktura

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96654
    Stampelstugan
    Deltagare

    Jag erbjuder fr.o.m. igår mina kunder att betala på faktura via Klarna och nu trillade första fakturaordern in. Då blev jag helt plötsligt osäker…

    Jag bokför enligt kontantmetoden och jag har hittills bara fått betalt i förskott och därmed alltid bokfört direkt. Men hur gör jag nu? Behöver jag inte bokföra något alls innan jag fått betalt från Klarna? Det tar ju 4 veckor… 😮

    #128795
    Stampelstugan
    Deltagare

    66 visningar och inget svar? :confused:

    Kanske är det en för enkel fråga men då borde det också gå att ge ett enkelt svar, för mig som nybörjare är det nämligen inte alltid helt enkelt :rolleyes:

    #128797
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det kan också bero på att alla bokför på skilda sätt och att det finns flera sätt att göra det på. Vad en revisor godkänner är inte alltid vad en annan tycker. Jag bokför enbart när pengar kommer in från Klarna eftersom min revisor tycker det är bäst när jag inte har tillgång till pengarna, men jag vet att andra bokför när fakturorna skapas oavsett om man får tillgång till pengarna eller ej. Med andra order det finns nog inte lätt bra svara utan du bör kolla med din egen revisor

    #128799
    dunken
    Deltagare

    Jag bokför det också när pengarna kommer in så du behöver inte göra mer.
    Har precis haft revision så skatteverket har inte några invändningar mot det. I alla fall inte dom jag hade.

    #128801
    myon
    Deltagare

    Nu var det ett tag sen jag bokförde men har för mig att det finns två modeller. Faktura och kontantmodellen.
    Antingen bokför man när fakturan skrivs och blir då en kundfodran som förhoppningsvis övergår till försäljning så småningom.
    Eller så bokför man när pengarna kommer in som försäljning. Jag körde kontantmetoden och den kan man, om jag minns rätt, använda upp till X antal kronor i omsättning. Skatteverket har koll på det där.

    #128802
    bloggus
    Deltagare

    @Stämpelstugan 26225 wrote:

    Jag bokför enligt kontantmetoden…..

    +

    @dunken 26272 wrote:

    Jag bokför det också när pengarna kommer in så du behöver inte göra mer.
    Har precis haft revision så skatteverket har inte några invändningar mot det. I alla fall inte dom jag hade.

    =

    rätt väg att gå!

    #128805
    Stampelstugan
    Deltagare

    Se där ja, nu rasslade det till :D

    Tack för era svar!

    #129021
    henrik
    Deltagare

    Egentligen finns väl bara två sätt.

    Kontantmetoden = du bokför när pengarna kommer in på kontot.

    Fakturametoden = Du bokför när ordern skapas + när pengarna kommer in på kontot.

    Ovan gäller även om man använder klarna eftersom du skapar en händelse när ordern kommer. Sen om man har fordran mot kund eller klarna spelar egentligen ingen roll. Endast vid kontantmetoden klarar man sig med en bokföringspost.

    #129094
    Stampelstugan
    Deltagare

    @Overstreet 26604 wrote:

    Det ser lite problem ah!

    Say what?? :confused:

    #129104
    matt
    Deltagare

    För att få använda kontantmetoden krävs följande enligt skatteverket:
    1. Du är enskild näringsidkare.
    2. Du omsätter under 3 miljoner netto per år (exklusive moms).

    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/bokforingbokslut/bokforingvadkraverlagen.4.18e1b10334ebe8bc80005195.html

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.