Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande E-bokföring och moms?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96930
    JessicaH
    Deltagare

    Jag vill dubbelkolla att momsen stämmer, att jag har betalat in rätt summor sedan jag startade mitt företag.
    Jag använder Swedbanks e-bokföring och således kopplas alla transaktioner direkt mellan kontot och bokföringen (är alltid avstämt).

    Dock är jag orolig att det kanske inte blivit rätt i momsrapporterna eftersom jag köper in mina varor mestadels från Belgien.
    Detta går som “europabetalning” på mitt konto och enl. speedledgers konsulter (de som har bokföringstjänsten) blir detta rätt med momsen? Men jag har kollat lite och det ser ut som att det “blir” moms på dessa inköp i bokföringsprogrammet? Har varit i kontakt med Skatteverket som skickade mig en lista på mina redovisade momsperioder så att jag kan dubbelkolla. Det är inga stora belopp men vill ändå att det ska stämma så klart.

    Hur gör ni?
    Någon vänlig själ som kan hjälpa mig hur jag ska tänka när jag kontrollräknar detta månad för månad?

    #131776
    Majsan
    Deltagare

    När du handlar varor inom EU skall man räkna ut både ingående och utgående moms, dvs. beloppen tar ut varandra. Det är kanske därför det ser ut som om det är moms pålagt i bokföringssystemet.

    Jag har ingen aning om hur Swedbanks e-bokföring fungerar så det jag skulle lägga kruten på att kontrollera är om du även gjort avdrag för ingående moms med motsvarande belopp.

    Du måste kontrollera varje faktura och verifikation månad för månad och stämma av både ingående och utgående moms. Stämmer det inte så är det bara att göra en rättelse hos Skatteverket och justera i bokföringen. Smidigaste sättet, enligt mig, är att ta ut en lista från respektive momskonto och därefter bocka av posterna.

    Ett litet tips är att du lämnar dina skattedeklarationer via e-tjänsten. Då kan du snabbt och smidigt lämna, rätta och även kontrollera tidigare inlämnade skattedeklarationer.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.