Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Arbetssmarknadsavtal

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97065
    NO LINGO
    Deltagare

    Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen? När företaget växer kommer det upp frågor som man egentligen inte vill syssla med men som man förr eller senare måste ta ställning till tex fack- och arbetsgivarfrågor. Jag har nu två frågor om arbetsmarknadsavtal som jag behöver hjälp med att reda ut för mig själv.

    Fråga 1: Ni som är arbetsgivare inom ehandel är ni medlemmar i Svensk Handel? Svar med motivering uppskattas extra mycket :)

    Fråga 2: En samvetsfråga. Ska man gå emot sin politiska uppfattning för att få sälja? Om en kund kräver att vi som arbetsgivare har kollektivavtal för våra anställda på arbetsplatsen för att handla hos oss ska jag då teckna ett sådant trots att det egentligen strider mot mina principer. Påpekas bör att det är en potentiellt mycket stor affär. Hjälp mig. Vad tycker du?

    #133241
    Parvelito
    Deltagare

    1: Nu är jag inte arbetsgivare, men har till och från varit anställd som chef i företag som är det. Svensk Handel har en del bra avtal, annars är SAO bra.

    2; Om du är medveten om vad du tecknar för avtal och införstådd med vad det innebär så ser jag inga problem med att teckna kollektivavtal. Jag tycker dock det är väldigt överflödigt om det endast handlar om släkt, vänner och kortare timanställningar på avlöningslistan. Då har man som regel en mer pragmatisk syn på sådana frågor än kollektivavtalet. Kollektivavtal är också jobbiga att säga upp, så har man väl tecknat ett så är det som regel så att man har det sedan.

    #133245
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    vi är medlemmar i svensk distanshandel som numer ingår i svensk handel, så ja. Sedan har jag ingen motivering alls för vi halkade in på ett bananskal via trygg e-handel

    Man ska aldrig gå emot sin magkänsla eller sitt samvete, men frågan är vad det är som gör att du inte tycker om kollektivavtal? I många fall är de bra, bara man har koll på vad man avtalat. en princip man inte kan motivera är ingen bra princip att ha

    #133246
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har två anställda och inget kollektivavtal, försäkringar och pension osv är såklart löst och sen har dom även bättre län än kollektivavtalet så det är inga problem.

    Jag ser ingen mening att vara med så länge man har några anställda och man sköter sig, dom kan ju fortfarande vara med i facket.

    Tror mina anställda har det bättre hos mig utan ett kollektivavtal, men skulle någon av dom vilja ha det (har frågan en av mina anställda) så skulle jag nog tecknat mig.

    EDIT: Ja har du kunder som kräver detta så ska du helt klart ha det, bara att ringa handel=)

    @NO LINGO 31233 wrote:

    Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen? När företaget växer kommer det upp frågor som man egentligen inte vill syssla med men som man förr eller senare måste ta ställning till tex fack- och arbetsgivarfrågor. Jag har nu två frågor om arbetsmarknadsavtal som jag behöver hjälp med att reda ut för mig själv.

    Fråga 1: Ni som är arbetsgivare inom ehandel är ni medlemmar i Svensk Handel? Svar med motivering uppskattas extra mycket :)

    Fråga 2: En samvetsfråga. Ska man gå emot sin politiska uppfattning för att få sälja? Om en kund kräver att vi som arbetsgivare har kollektivavtal för våra anställda på arbetsplatsen för att handla hos oss ska jag då teckna ett sådant trots att det egentligen strider mot mina principer. Påpekas bör att det är en potentiellt mycket stor affär. Hjälp mig. Vad tycker du?

    #133247
    Joel
    Deltagare

    Det kan vara en rätt så intressant fråga även för dem som funderar på att anställa med anställningsstöd.

    Då kan det vara bra att veta att Arbetsförmedlingen kräver att man har ett kollektivavtal eller motsvarande. Det brukar då vara OK om man har Fora kollektivförsäkring.

    #133250
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har en som vi arbetsstöd på och vi har Fora och det är grönt ljus.

    @Joel 31242 wrote:

    Det kan vara en rätt så intressant fråga även för dem som funderar på att anställa med anställningsstöd.

    Då kan det vara bra att veta att Arbetsförmedlingen kräver att man har ett kollektivavtal eller motsvarande. Det brukar då vara OK om man har Fora kollektivförsäkring.

    #133253
    GregerA
    Deltagare

    Vi är medlem i Svensk Handel och har kollektivavtal med Unionen. D.v.s alla anställda hos oss klassas som tjänstemän. Fördelen med ett kollektivavtal är att man inte behöver avtala en massa detaljer med den anställde, såsom mertid, övertid, semester, sjuklön, mm, utan allt det är reglerat.


    @Kodmyran
    : bara för att man är medlem i Svensk Handel så har man inte automatiskt kollektivavtal. Man måste teckna ett särskilt anslutningsavtal för det, och då väljer man om man vill teckna för tjänstmän eller arbetare (eller båda).

    #133254
    Jimmys
    Deltagare

    Vi är medlem hos Svensk Handel, men har inget kollektivavtal med något fackförbund, dock använder vi oss av foraförsäkringen för personalen.
    Som Greger nämnde så är medlemskap hos Svensk Handel inte per automatik ett kollektivavtal, dock så kan man inte neka att teckna kollektivavtal med ett fackförbund och samtidigt vara medlem hos Svensk Handel.

    #133275
    NO LINGO
    Deltagare

    Tack alla för er input. Det gäller en förfrågan från en riktigt stor arbetstagarorganisation som vill ha ett avtal med oss för sina medlemmar därav frågan om vi har kollektivavtal eller inte. Har anmält att vi har FORA avtal för våra anställda så får vi se om de nöjer sig med det. Om inte så får jag väl ta den huvudvärken då men jag tror trots allt att det isf blir business first :)

    #133277
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @GregerA 31248 wrote:


    @Kodmyran
    : bara för att man är medlem i Svensk Handel så har man inte automatiskt kollektivavtal. Man måste teckna ett särskilt anslutningsavtal för det, och då väljer man om man vill teckna för tjänstmän eller arbetare (eller båda).

    Ja det vet jag, men jag tolkade det som att första frågan gällde om man var medlemmar i svensk handel och det är vi ju :-), inte om man hade kollektivavtal.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.