Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Speedledger. Tid manuellt arbete?

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97434
    Big Mary
    Deltagare

    Hur lång tid tar det manuella arbetet per verifikat om jag använder Speedledger?
    Mina kunder kommer att betala med kort och är i huvudsak utländska.
    Varierar tidsåtgången beroende på val av kortlösning? Dvs sättet Certitrade dibs etc redovisar till mig.

    De bokföringsföretag jag talat med anslår manuell tidsåtgång per verifikat till 4-5 min med ledger. Stämmer det?
    När dessa firmor tar runt 630kr/h blir kostnaden i bästa fall 42kr per order!
    Det går inte när snittorder hos mig ligger på 300kr inkl moms.

    Visst, jag kommer börja med att göra detta arbete själv. Men ska ju ha en lösning som det går att leva med
    även när detta arbete måste lämnas bort.

    Så, hur lång tid tar det att utföra det manuella arbetet i mitt exempel?

    Kan ju också nämna att Speedledger inkommer med svar i samma fråga men att jag utgår ifrån att information
    i paritet med verkligheten finns här.

    #137165
    Parvelito
    Deltagare

    Jag skulle vilja påstå att om du kan det där med bokföring så torde du kunna köra en fakturajournal och en inbetalningsjournal per dag, och det brukar då handla om enstaka sekunder per order.

    #137168
    Big Mary
    Deltagare

    …och för mig som inte kan bokföring?

    Byråerna säger 4-5 min och visst förstår jag prutmån. Men gapet mellan 5 min och få sekunder är stort.

    #137169
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    På speedledger kan du inte riktigt köra så eftersom de inte finns något APi, men jag beräknar tidsåtgången till ett fåtal sekunder / verifikat. När jag bokför med ebokföring är skriva ut papper, sortera in i pärm och betala räkningar det som tar tid. själva bokföringsdelen går fort

    #137176
    Big Mary
    Deltagare

    Det låter alldeles utmärkt det Kodmyran :)
    Men för att göra det helt klart för en novis på området…betalning sker med kort, jag anv speedledger.
    Vad exakt återstår då manuellt att göra i denna digitala tidsålder?

    #137184
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    att skriva ut varje verifikat, stoppa i pärm, samt välja rätt konto att bokföra på och klicka ok

    #137186
    fotofyndet
    Deltagare

    @Big Mary 35615 wrote:

    Det låter alldeles utmärkt det Kodmyran :)
    Men för att göra det helt klart för en novis på området…betalning sker med kort, jag anv speedledger.
    Vad exakt återstår då manuellt att göra i denna digitala tidsålder?

    Det finns många sätt att göra det där på. Vi importerar alla våra ordrar i ett administrationssystem. Sedan gör vi fakturor på alla med fakturabetalning och alla postförskott. Sedan görs det kontantkvitton på alla kort- och direktbetalningar och alla förskottsbetalningar till vårt PlusGiro.

    Vid varje månadsslut gör vi en fakturajournal där alla fakturor och kontantkvitton är med, samt en inbetalningsjournal med alla inbetalningar på fakturor. Sedan bokförs dessa journaler med sin konteringssida, som sitter som ett verifikat i bokföringen. Allt annat, resten av journalerna och alla fakturor/kontantkvitton, ligger på en cd-skiva som sitter fast i pärmen. Att skriva ut x antal tusen fakturor och 24st journaler som är på 80-90 sidor per styck är… inte aktuellt.

    Har du AB bör du kolla med din revisor och komma överens med honom/henne.

    #137189
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @fotofyndet 35626 wrote:

    Det finns många sätt att göra det där på. Vi importerar alla våra ordrar i ett administrationssystem. Sedan gör vi fakturor på alla med fakturabetalning och alla postförskott. Sedan görs det kontantkvitton på alla kort- och direktbetalningar och alla förskottsbetalningar till vårt PlusGiro.

    Vid varje månadsslut gör vi en fakturajournal där alla fakturor och kontantkvitton är med, samt en inbetalningsjournal med alla inbetalningar på fakturor. Sedan bokförs dessa journaler med sin konteringssida, som sitter som ett verifikat i bokföringen. Allt annat, resten av journalerna och alla fakturor/kontantkvitton, ligger på en cd-skiva som sitter fast i pärmen. Att skriva ut x antal tusen fakturor och 24st journaler som är på 80-90 sidor per styck är… inte aktuellt.

    Har du AB bör du kolla med din revisor och komma överens med honom/henne.

    Ja, det finns många sätt, men med speedledger som hon frågar om finns inga möjligheter till import alls, det fungerar inte riktigt på samma sätt som i ett vanligt affärsystem.

    Där får du in inbetalningarna på ditt konto i banken oavsett om det är kort, faktura, direktbetalning eller vad det är, och då sparas de även direkt i bokföringsdelen, sedan i bokföringsdelen konterar du och klickar oftast bara ok, eftersom den minns hur du konterat tidigare. När du betalar ut pengar via din bank hamnar även utbetalningarna i bokföringsdelen, varvid du konterar dem och klickar ok. Sedan hur mycket du ska skriva ut av detta bestämmer du tillsammans med din revisor om du har en sådan.

    #137259
    Big Mary
    Deltagare

    @Kodmyran 35623 wrote:

    att skriva ut varje verifikat, stoppa i pärm, samt välja rätt konto att bokföra på och klicka ok

    Så härligt :) Låter smidigt OCH enkelt :)

    #137413
    Big Mary
    Deltagare

    Har betat av ett par av de bokföringsbyråer som är knutna till Speedledger i Sthlm.
    Där var det som sagt 4-5 min per verifikat för deras del.
    Då det går snabbt och är (påstått) enkelt att använda ledger gör jag den biten själv.
    Ja, fram till att det gär så bra att jag inte hinner förstås ;)
    Men för bokslut, ombildning till AB osv ska jag ha en bokföringsbyrå till hjälp.
    Frågan är vilken? Tips anyone?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.