Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Verifikation på egen insättning?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97639
    ogge_112
    Deltagare

    Läste följande i en artikel på en sida om företagande

    “Huvudregeln är att du alltid ska använda den ”handling” du får som verifikation. Det är särskilt viktigt att tänka på när uppgifterna erhålls elektroniskt. Bokföringslagen tillåter nämligen inte att du skriver ut uppgifterna på en skrivare och därmed förstör de elektroniska uppgifterna. De måste sparas även om du gör en pappersutskrift.

    Jag hade tänkt att skriva ut en verifikation på min insättning. Får man verkligen inte göra det eller är det jag som tolkar fel och vad bör jag isåfall göra istället?

    #139166
    Borje
    Deltagare

    Du kan skriva ut en verifikation men du måste kunna visa upp originalet (elektroniska i detta fallet) på begäran.

    #139170
    ogge_112
    Deltagare

    Räcker det med att den finns på mitt kontoutdrag eller vad är det som gäller?

    #139173
    Borje
    Deltagare

    Du måste spara det som är originaldokumentet. Alltså om du får en e-faktura så måste du spara den. Du kan skriva ut på papper för din referens men måste ha tillgång till originalet.

    Om du får en pappersfaktura måste du spara den. Du kan scanna den till pdf för att du vill ha det så men måste ändå spara originalet (pappersfakturan).

    #139176
    Parvelito
    Deltagare

    Bestämmelsen avser t.ex. PDF-dokument. Får du en faktura via PDF får du inte radera den filen, även om du skriver ut dokumentet, utan filen är en del av din bokföring. Banktransaktioner är det inga problem med, skriv ut dem som vanligt.

    #139180
    ogge_112
    Deltagare

    Tack ska du ha för klargörandet

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.