Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande En nästan pinsam fråga från en nybörjare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97505
    ViPER
    Medlem

    Hej,

    Har för ett tag sedan tagit tag i att starta en egen liten firma och skall sälja lite via internet till privatpersoner i första hand.

    Efter många om och men så valde jag att köra på med Opencart och har nu suttit några veckor och pillat med inställningar, utseende osv. Hade vid detta tillfället inget specifik konto för just företaget men har nu införskaffat detta via handelsbanken samt även fixat ett bokföringsprogram i form utav Visma SPCS Avendo eEkonomi som har “direkt” koppling till handelsbanken osv.

    Men eftersom jag inte orkade vänta på att få företagskontot osv medans det fanns en del bra att ha moduler som jag behövde till OpenCart så köpte jag dessa med mitt privata paypal konto som i sin tur är kopplat till mitt privata visa och bankkonto.

    Jag har förstått att det inte är några problem egentligen och att det skall gå att bokföra köp som dessa men eftersom jag än är såpass orutinerad i bokföringstermer och liknande så vet jag inte riktigt hur jag går tillväga.

    Har läst en och annan bok i ämnet men ändå är man måttligt förvirrad med alla dessa Debt, Kredit, 93491 olika slags konton och annat som finns att välja på och ordna det hela med.

    Jag har förstått att jag troligen behöver göra en slags manuell verifikation i mitt bokföringsprogram och där göra en egen insättning på beloppet (konto 2018 som kredit) och sedan tyckte jag konto 5420 programvaror (debt här antar jag?) lät lämpligt men kanske är ute och cyklar?

    Kanske kan någon här guida mig i rätt riktning i form av information på internet men kanske även lämpliga böcker för nybörjare? Har tidigare läst en del men har varit gamla böcker så kan ju ändrats en del regler osv sedan omkring 2005 som dessa böcker är från.

    Hoppas någon vänlig själv kan hjälpa mig! ;)

    Mvh,
    Viper

    #140479
    Liniver
    Deltagare

    Du borde väl ha fått ngt typ av kvitto när du köpte modulerna? Använd dessa som verifikat och bokför detta som egen insättning. Sen undrar jag var modulerna är köpta? Kan vara värt att kolla upp momsregler om det är typ import av programvara, så att momsen bokförs korrekt.

    Jag själv körde OpenCart i början men struntade i att ta upp de få moduler jag köpte då jag inte orkade krångla med att kolla upp momsbokföringen :P

    #140480
    ViPER
    Medlem

    Hej,

    Ja det är just detta jag är lite fundersam till då modulerna är köpta via opencarts sida och finns ingen moms eller annat på kvitton etc. Det rör sig inte heller om några gigantiska summor så just nu är det lite som du säger att man inte riktigt orkar lägga tiden på det utan bara köra vidare och i framtiden om jag köper andra extensions osv köpa dom via företagets kort och konton.

    Men som sagt är det någon som vill lära upp hur man eventuellt gör detta så är ju det helt klart bäst antar jag. :)

    Mvh,
    Viper

    #140482
    Magnus
    Deltagare

    Har du betalar det via ditt privata bankkonto så går att printa ut en del av detta i kombination med mailet där du visar vad du har köpt.
    Då är det bara att bokföra detta som Egen insättning, momsen kan du glömma eftersom du då har köpt det av en “privatperson”.
    Alltid bra att bokföra alla Egna insättningar det kan bli en hel del som på sikt kan plockas ut som Egna uttag när tiderna blir goda!

    #140501
    ViPER
    Medlem

    Hej,

    Det var lite i dom banorna jag tänkte att det fungerade men blev lite osäker eftersom det som sagt inte finns momser eller skatter specificerade samt att det även är gjort via paypal.

    Nu till en annan fråga när jag nu tänkte ge mig på att bokföra detta, behöver jag bokföra det som köp med utländsk valuta? För kollar man på kontot som mitt visa kort är kopplat tills så står ju dragningarna bara rakt upp och ner i svensk valuta medans om jag tex loggar in på Paypal kan se att pengarna växlats till USD osv.

    Men eftersom sedan kvittona och mailen är ju specificerade i USD så kanske det rör ihop sig och blir fel?

    Får inhandla lite böcker på ämnet i veckan som kommer tror jag så man kan friska upp sitt minne lite och kanske lära sig ett och annat.

    Mvh,
    Viper

    #140503
    sandstrom
    Deltagare

    Enda skillnaden jmf med om du gör inköpet direkt mot ditt företag är att du bokför som en egen insättning istället. Det är klart att du kan dra momsen (om det nu finns moms på inköpet).

    Se det som att du lånar ut pengar till ditt företag.

    #140888
    ViPER
    Medlem

    När vi ändå är inne på bokföring här så har jag ett annat dilemma.

    Jag har köpt varor till mitt företag från ett annat företag i England, har angett mitt MOMS/VAT-nummer och på så sätt inte betalat någon moms. Dock betalades detta inköp via Paypal som är kopplat till mitt privata VISA och kostnaden inklusive frakt etc hamnade på 5618 kr som jag ser på kontoutdraget via banken.

    Hur lägger jag in detta i min bokföring på ett korrekt sätt? Måste man bry sig om tex växlingskurser etc som paypal tagit ut vid konverteringen från SEK till GPB? Behöver jag separera fram frakten osv?

    Min första tanke var att göra som exemplet nedan.

    4056 (Inköp varor 25% EG) 5618 kr Debet
    2615 (Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EG-Land, 25%) 1405 kr Kredit
    2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet) 1405 kr Debet
    2018 (Övriga egna insättningar) 5618 kr Kredit

    Eller blir detta helt åt skogen fel? Bifogar även nedan en länk till en skärmdump i Avendo eEkonomi där det ser ut som jag tänkt mig om det hjälper.

    Bokföringstest skärmdump

    Mvh,
    Viper

    #140892
    Parvelito
    Deltagare

    Det du skrivit ser rätt och riktigt ut.

    #140899
    ViPER
    Medlem

    @Parvelito 39678 wrote:

    Det du skrivit ser rätt och riktigt ut.

    Det känns lite skönt att höra att man förstått något då med andra ord! Då kanske jag helt enkelt skall våga trycka på godkänna knappen då.

    Hur bör man göra sedan då? Printa ut kvitto både från stället jag köpt på samt från paypal och banken att överföringen ägt rum och sedan stoppa allt detta tillsammans i en pärm? Eller räcker det med utdrag på från visa kortet?

    Mvh,
    Viper

    #140905
    Parvelito
    Deltagare

    Inköpskvittot och Paypalkvittot är det relevanta, så det bör du printa ut, märka med verifikationsnumret och sätta in i pärmen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.