Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring till Mac – iOrdning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97883
    Anton A
    Deltagare

    Är det någon därute som kör med iOrdning till Mac?
    Jag tycker att det verkar simpelt och snyggt. Nackdelen är väl att det inte finns någon koppling till själva ebutiken…

    #142372
    basse1985
    Deltagare

    Bokför du med det nu?

    Jag har letat efter ett bokföringsprogram till mac.. var på den här sidan men valde till slut att låta en redovisningsbyrå göra det.

    #142373
    Anton A
    Deltagare

    @basse1985 41282 wrote:

    Bokför du med det nu?

    Jag har letat efter ett bokföringsprogram till mac.. var på den här sidan men valde till slut att låta en redovisningsbyrå göra det.

    Naej, just nu kör jag i Excel :p
    Men är på jakt efter ett smidigt program nu.
    Har kollat på Fotnox, Specter osv. Dock så tycker jag att alla dem har ett riktigt dåligt gränssnitt. Jag har letat efter något som liknar Macens fantastiska gränssnitt. iOrdning är det bästa jag hittat än så länge. Dock så verkar det ju inte finnas någon koppling till de större ehandelslösningarna.
    Hur är det med priser för bokföringsprogram? (har ingen aning om sådant).
    Är 980kr ex moms dyrt eller billigt?

    #142379
    lenp
    Deltagare

    Använder iordning, snyggt o enkelt. Men inte till webbutiken, den har jag kopplad till Specter.

    #142380
    FredrikGust
    Deltagare

    Jag har ägnat rätt många timmar de senaste veckorna med att utvärdera lämpliga bokföringsprogram som funkar till Mac och man kommer rätt snart till ett vägval där man väljer mellan enkelt eller kraftfullt.

    Nu ska jag väl erkänna att jag i min yrkesroll kommer i kontakt med M3, IFS, SAP, Dynamics etc och därför troligtvis har en något annan syn på vad man kan och vill göra med sitt redovisningsprogram i en lite mindre verksamhet…

    Jag saknade i många program möjligheten att enkelt kunna importera mitt artikelregister från e-handeln och ett smidigt sätt att få över transaktionerna från e-handeln via någon form av minst halvautomatik.

    För Mac utvärderade jag iOrdning, Hansa och Unicell. Här är väl både Hansa och Unicell tillräckligt kraftfulla för att kunna det man vill kunna göra, men blir då rent licensmässigt rätt dyra för att få de funktioner jag är ute efter med möjligheter till fakturering.

    Det slutade med att jag återgick till att titta på de olika lösningarna via webbläsare och där tycker jag att Specter, Fortnox och e-conomic ändå passer rätt bra både med funktionalitet, integrationsmöjligheter och inte minst prisbilden. e-conomic har höjt sin månadsavgift till 100kr från 69kr med motiveringen att man får scanningen med.

    Bokföringsgränssnitt är väl egentligen aldrig särskilt bra, men eftersom jag har ägnat snart 20 år att implementera olika typer av gränssnitt och är en hejare på gamla IBM-grönskärmsverktyg och jag saknar de smidiga 5250-gränssnitten på AS400, så måste jag säga att e-conomic med sina kassaböcker där man har en chans att upptäcka ett fel även efter att man tryckt på knappen och kanske råkat föra fel bankkonto eller fått en debit/kredit fel, så ser man en sammanställning innan man bokför.

    Det som också fick det att bli e-conomic för det nystartade handelsbolaget är att API ingår gratis (och att jag händelsevis utvecklat en modul för att föra över fakturor från opencart och prestashop till just e-conomic) och att verktygen för att importera via excel är rätt goda.

    Ska man ha något som är riktigt smidigt att bokföra i som kostar helt klart hanterbara pengar och man kör PC skulle jag köpa BOQ. Här pratar vi smidig bokföring!

    Om du bokför dagskassor och inte planerar att använda moduler för lagerhantering, ekonomisk uppföljning och kombinationen med factoring och egen fakturering är nog iOrdning ett rätt bra val. I annat fall skulle då jag rekommendera ett av de onlinebaserade verktygen.

    mvh /Fredrik

    #142386
    Anton A
    Deltagare

    @FredrikGust 41290 wrote:

    Jag har ägnat rätt många timmar de senaste veckorna med att utvärdera lämpliga bokföringsprogram som funkar till Mac och man kommer rätt snart till ett vägval där man väljer mellan enkelt eller kraftfullt.

    Nu ska jag väl erkänna att jag i min yrkesroll kommer i kontakt med M3, IFS, SAP, Dynamics etc och därför troligtvis har en något annan syn på vad man kan och vill göra med sitt redovisningsprogram i en lite mindre verksamhet…

    Jag saknade i många program möjligheten att enkelt kunna importera mitt artikelregister från e-handeln och ett smidigt sätt att få över transaktionerna från e-handeln via någon form av minst halvautomatik.

    För Mac utvärderade jag iOrdning, Hansa och Unicell. Här är väl både Hansa och Unicell tillräckligt kraftfulla för att kunna det man vill kunna göra, men blir då rent licensmässigt rätt dyra för att få de funktioner jag är ute efter med möjligheter till fakturering.

    Det slutade med att jag återgick till att titta på de olika lösningarna via webbläsare och där tycker jag att Specter, Fortnox och e-conomic ändå passer rätt bra både med funktionalitet, integrationsmöjligheter och inte minst prisbilden. e-conomic har höjt sin månadsavgift till 100kr från 69kr med motiveringen att man får scanningen med.

    Bokföringsgränssnitt är väl egentligen aldrig särskilt bra, men eftersom jag har ägnat snart 20 år att implementera olika typer av gränssnitt och är en hejare på gamla IBM-grönskärmsverktyg och jag saknar de smidiga 5250-gränssnitten på AS400, så måste jag säga att e-conomic med sina kassaböcker där man har en chans att upptäcka ett fel även efter att man tryckt på knappen och kanske råkat föra fel bankkonto eller fått en debit/kredit fel, så ser man en sammanställning innan man bokför.

    Det som också fick det att bli e-conomic för det nystartade handelsbolaget är att API ingår gratis (och att jag händelsevis utvecklat en modul för att föra över fakturor från opencart och prestashop till just e-conomic) och att verktygen för att importera via excel är rätt goda.

    Ska man ha något som är riktigt smidigt att bokföra i som kostar helt klart hanterbara pengar och man kör PC skulle jag köpa BOQ. Här pratar vi smidig bokföring!

    Om du bokför dagskassor och inte planerar att använda moduler för lagerhantering, ekonomisk uppföljning och kombinationen med factoring och egen fakturering är nog iOrdning ett rätt bra val. I annat fall skulle då jag rekommendera ett av de onlinebaserade verktygen.

    mvh /Fredrik

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det uppskattas verkligen! :)

    Specter faller bort eftersom det är relativt dyrt, dålig gränssnitt och alla startavgifter (är allergisk mot dessa :P).
    Jag gillar inte alls Fortnoxs system, känns alldeles för mycket Windows hehe.

    Kikar just nu på E-conomics; ska köra deras demo.

    Såklart att det skulle vara smidigt att integrera något program till själva butiken. Är det någon som vet om man kan integrera E-conomics med Wikinggruppen?

    #142389
    Anton A
    Deltagare

    @skinza.se 41296 wrote:

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det uppskattas verkligen! :)

    Specter faller bort eftersom det är relativt dyrt, dålig gränssnitt och alla startavgifter (är allergisk mot dessa :P).
    Jag gillar inte alls Fortnoxs system, känns alldeles för mycket Windows hehe.

    Kikar just nu på E-conomics; ska köra deras demo.

    Såklart att det skulle vara smidigt att integrera något program till själva butiken. Är det någon som vet om man kan integrera E-conomics med Wikinggruppen?

    E-conomics användargränssnitt är väl inte direkt något att hurra över heller…
    Vad tycker du om det, som är Macanvändare? :)

    #142401
    FredrikGust
    Deltagare

    @skinza.se 41299 wrote:

    E-conomics användargränssnitt är väl inte direkt något att hurra över heller…
    Vad tycker du om det, som är Macanvändare? :)

    Jag accepterar att bokföringsprogram har taskiga gränssnitt, men att man i alla fall kan köra det i en snygg webbläsare! Ser hellre fördelarna med att automatisera det som kan automatiseras via APi och några klick på orderbilden inne i e-handeln.

    Utskrifterna funkar fint från Mac!

    #163920
    alpez
    Deltagare

    @skinza.se 41281 wrote:

    Är det någon därute som kör med iOrdning till Mac?
    Jag tycker att det verkar simpelt och snyggt. Nackdelen är väl att det inte finns någon koppling till själva ebutiken…

    hej

    såg din tråd

    jag undrar om nån provat Stelvio Bokföring mini Mac http://www.ct.se/
    295:- verkar vara ett juste pris för deras minsting bokföringsprogram

    tänkte skapa SIE filer direkt från (blivand) shop’en

    kikat lite på andra program men dom kräver det senaste senaste av macos och maskinvara, hade liksom tänkt ha min 2009 imac till admin.

    /Uno

    #164123
    Fruktsam
    Deltagare

    Jag har använt iOrdning i sex år nu. Tycker det är otroligt smidigt att jobba med. Visst, det har som alla andra sina brister, men överlag är det suveränt tycker jag.

    För ett år sen när jag startade nytt bolag så gick jag igenom alla tänkbara bokföringslösningar men kom ständigt tillbaka till iOrdning. Den enda nackdelen som jag ser det är att det är bundet till Mac och att man inte kan jobba flera i systemet samtidigt. Men det är ju sällan ett problem i mindre företag.

    Sedan finns det kanske inte några färdiga kopplingar till ehandelssystem, men det är relativt enkelt att utveckla egna. Antingen via AppleScript (som jag visserligen avskyr) eller kan man skriva plugins med hjälp av deras API.

    Jag har tidigare gjort en koppling mellan Textalk och iOrdning och det fungerade jättebra. Ska så småningom göra en koppling till OpenCart med, vilket nog går enklare eftersom jag hostar det själv och har lite mer kontroll.

    Men har man inte kunskapen att göra sådant eller pengarna att låta någon annan göra det så kanske det är bättre med ett system som har färdiga kopplingar.

    Vad det gäller priset så är det billigt tycker jag. Jämfört med molntjänsterna så är det ju en engångskostnad och blir på så vis billigare i längden även om man väljer att köpa uppgraderingar till nya versioner senare.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.