Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Är jag ute och cyklar med min bokföring!? :/

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97970
    taam
    Medlem

    Hejsan gott folk!

    Bokföring är väll inga problem tänkte jag, läser lite och skaffar ett enkelt bokföringsprogram tänkte jag! :D

    Bokför med kontantmetoden och har gjort som följande…

    När jag en kund har gjort ett köp har den ju faktiskt betalat för mer än bara varan, tex:

    varor – 100kr
    fakturerings avgift – 50kr (om betalning m. faktura)
    frakt – 50kr

    Detta har jag nu buntat ihop och bokfört enligt följande:

    1930D – 500
    3010K – 400
    2611K – 100

    Samma “klumpa samman” -princip har jag använt när jag fått betalt från Klarna då kunden använt detta som betalningsalternativ. Dvs där har ju Klarna redan dragit av sin faktureringsavgift samt factoring avgift …då har jag bokfört endast den summa jag fått in på kontont enligt samma princip som ovan!

    Sen använder jag mig av ett tredjeparts företag som sköter mitt lager och orderhantering, på deras faktura står det uppdelat kostnaderna för lager, orderhantering och frakt etc och där har jag bokfört hela den fakturerade summan, i detta fall under 4600 “Legoarbeten, underentrepr”

    Är detta fel? …rent av olagligt?

    Måste jag bokföra de kunden betalar för frakt ock faktureringsavgift för sig på respektive konton? Måste jag även bokföra Klarnas avgifter trots att det aldrig direkt varit en kostnad för mig utan att dem drar den direkt? Samt måste jag dela upp kostnaderna för lager/order/frakt trots att allt ligger på en faktura och är en totaltjänst jag köper av tredjepart?

    Tacksam för svar! :)

    #143387
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, du behöver inte dela upp det tycker jag, det går ju bra att gå in på underlagen till bokföringen och se vad som avses. Men det är lite på gränsen till att inte följa god bokföringssed.

    Det du skall vara lite uppmärksam på är t.ex. bankavgifter som inte är momspliktiga, handel med utlandet etc. Att göra fel på grund av för summarisk bokföring med momsen är per definition ett skattebrott.

    Det du förlorar med det här är en bra egen kontroll på vad som kostar pengar, och vad som genererar pengar. När man kört något år och funderar över varför inte kontosaldot är högre är det svårt att börja räkna ut alla kostnader och intäkter och ställa dem mot varandra om man inte från början specat upp dem.

    #143388
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Klarnas avgift tror jag du bör bokföra eftersom det är något du betalar även om de dras direkt. Samma som bankavgifter som parvelito pratar om.

    #143392
    taam
    Medlem

    Tack för svaren! :)

    Angående ej momspliktiga banktjänster och moms vid handel/tjänster till och från utlandet, har en del sådana och dem har jag koll på och jag summerar endast min bokföring där dem i princip redan är summerade pga dess art och vad dem gäller.

    Men bokföringen av Klarnas inbetalningar till mig är dem i lagens namn felaktiga? Eftersom som Kodmyran säger det faktiskt är nått jag betalar trots att det dras direkt. För där är det ju isf en kostnad som jag inte bokför och således också ingående moms?

    #143394
    Parvelito
    Deltagare

    Det är inte olagligt att bokföra kostnaden direkt när den dras av, jag antar att du har någon form av underlag där det framgår vad som är avgift ifall Skatteverket om några år vill börja kontrollera det hela.

    Jag tycker du kan fortsätta så här, men måste vara extremt noggrann, för minsta lilla fel blir mycket svårare att hitta när allt är ihopklumpat.

    #143395
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @taam 42388 wrote:

    Tack för svaren! :)

    Angående ej momspliktiga banktjänster och moms vid handel/tjänster till och från utlandet, har en del sådana och dem har jag koll på och jag summerar endast min bokföring där dem i princip redan är summerade pga dess art och vad dem gäller.

    Men bokföringen av Klarnas inbetalningar till mig är dem i lagens namn felaktiga? Eftersom som Kodmyran säger det faktiskt är nått jag betalar trots att det dras direkt. För där är det ju isf en kostnad som jag inte bokför och således också ingående moms?

    Som jag uppfattar det ja, det är en kostnad och em ingående moms. Det bör bokföras.

    #143398
    taam
    Medlem

    @Parvelito 42390 wrote:

    Det är inte olagligt att bokföra kostnaden direkt när den dras av, jag antar att du har någon form av underlag där det framgår vad som är avgift ifall Skatteverket om några år vill börja kontrollera det hela.

    Jag tycker du kan fortsätta så här, men måste vara extremt noggrann, för minsta lilla fel blir mycket svårare att hitta när allt är ihopklumpat.

    Det finns det underlag i form av avräkningsnotan från Klarna. Men nu är det ju så att jag inte har bokfört den kostnaden alls, eftersom jag inte tänkt på den som en kostnad då den redan är dragen från summan jag får från Klarna och i ordets rätta bemärkelse aldrig betalar den.

    På avräkningsnotan som jag använder som verifikationsunderlag står den totala köpesumman som Klarna fakturerar kunden sen Klarnas avgifter till mig + moms som är avdragna samt den summan som blir kvar och betalas in på mitt konto, den summan har jag bokfört som en försäljning (1930D, 3010K, 2611K ) …dvs inget i bokföringen om klarnas avgifter till mig och ingående moms…det kan väll inte vara ok? Jag förklarade nog inte tydligt i början, kostnaden blir aldrig egentligen bokförd…eller? Missförstår vi varan här? :)

    @Kodmyran 42391 wrote:

    Som jag uppfattar det ja, det är en kostnad och em ingående moms. Det bör bokföras.

    Känns ju som det nu när jag börjar tänka efter men får motstridiga svar…

    #143399
    Parvelito
    Deltagare

    Summan blir densamma, men det kan ju vara bra att bokföra den ingående momsen och en högre utgående moms så att alla siffror blir rätt om Skatteverket gör en revision. Men jag ser inte att det du gör är olaglig, det blir bara efter en tid rätt så rörigt att hitta rätt.

    #143400
    taam
    Medlem

    Ok, kanon!

    Tack så mycket för svar och engagemang! :)

    #143406
    Majsan
    Deltagare

    Ursäkta men, om du skall bokföra enligt god redovisningssed skall samtliga kostnader bokföras i bolaget samt även den ingående momsen som belöper på klarnas kostnader. Märk väl – varje händelse skall bokföras enligt BFL.

    Om du inte bokför kostnaderna och momsen hur får du då din bokföring att gå ihop? 1510 kontot måste ju bli så totaltfel som det bara kan.

    Kvittot från kunden säger en sak och utbetalningen från Klarna säger något helt annat.

    Rätt att bokföra är t.ex.

    1510 K Kundfordran
    6570 D Bankkostnad
    2641 D Ingående moms
    1930 D Utbetald summa från Klarna

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.