Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Fakturering-regler

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97971
    Ankis
    Deltagare

    Idag fick jag en faktura som retade upp mig. Det är en organisatör av en mässa som jag deltagit på i många år. Mässan i november och 1a fakturan kom idag på halva beloppet. Ok så långt även om det är långt innan. Men fakturan som alltså kom idag ska vara betald 30 april (mindre än 1v betaltid) Dessutom stod det att 500:- + moms läggs på om datumen överskrids. Utöver det tas 30:- i faktureringsavgift oavsett när fakturan betalas.

    Jag tänkte kontakta dem och fråga varför de kör så konstig/dålig stil, särskillt mot gamla kunder, men får de/företag skriva hur de vill i betalning på fakturan, som mindre än 1 v betaltid, avgifter mm.
    Jag vet att fakturor ska vara som avtalat mellan kund och säljare, men när räknas de som avtalade i betaltid mm, finns någon praxis?

    Själv är jag alltid för snäll när jag skriver fakturor och ger minst 14 dagar ibland mer vid trogna kunder.

    #143525
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns inga regler om betaltid, utan det är något som man får reglera med avtal och överenskommelser. Likaså är priser, boka-tidigt-rabatter och faktureringsavgifter något som helt regleras av avtal så länge ingenting är uppenbarligen oskäligt.

    #143550
    fredriktrane
    Deltagare

    Påminnelseavgift får högst vara 50:- och är inte momspliktig. Om de däremot formar det som “early bird” att betala tidigare så kan de göra som du beskriver.
    Har man dessutom inte avtalat betalningstid så får de inte skicka räntefaktura på de 30 första dagarna (därav oftast missen att man alltid skulle ha 30 dagar på sig). Detta är dock något som kan förhandlas bort och då gäller inte räntelagen.
    Det räcker inte heller att informera på fakturan att påminnelseavgift tillkommer – det skall göras i samband med att skulden uppkommer, dvs. när avtalet ingås.
    Det handlar helt enkelt om vad ni ingått för avtal…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.