Idag fick jag en faktura som retade upp mig. Det är en organisatör av en mässa som jag deltagit på i många år. Mässan i november och 1a fakturan kom idag på halva beloppet. Ok så långt även om det är långt innan. Men fakturan som alltså kom idag ska vara betald 30 april (mindre än 1v betaltid) Dessutom stod det att 500:- + moms läggs på om datumen överskrids. Utöver det tas 30:- i faktureringsavgift oavsett när fakturan betalas.
Jag tänkte kontakta dem och fråga varför de kör så konstig/dålig stil, särskillt mot gamla kunder, men får de/företag skriva hur de vill i betalning på fakturan, som mindre än 1 v betaltid, avgifter mm.
Jag vet att fakturor ska vara som avtalat mellan kund och säljare, men när räknas de som avtalade i betaltid mm, finns någon praxis?
Själv är jag alltid för snäll när jag skriver fakturor och ger minst 14 dagar ibland mer vid trogna kunder.