Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köpt kamera från annat EU land, omvänd skatteskyldighet?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98016
    taam
    Medlem

    Tjo,

    Har köpt en kamera från Pixamania, ingen moms har faktureras och på fakturan står det en notis.

    “momsbefrielse i enlighet med artikel 138 i EU direktivet 2006/112/EG”

    …kollar man där står det i sin tur:

    Medlemsstaterna skall tillämpa undantag från skatteplikt för leverans av varor som av säljaren eller förvärvaren eller för säljarens eller förvärvarens räkning försänds eller transporteras ut ur respektive medlemsstats territorium men inom gemenskapen, om leveransen görs till en annan beskattningsbar person eller en icke beskattningsbar juridisk person som agerar i denna egenskap i en annan medlemsstat än den från vilken försändelsen eller transporten av varorna avgår.

    Men vad jag vet så är det ju omvänd skattskyldighet för inköp inom EU….och det näms ju inte alls där? ..eller är det det gör!? :confused:

    Ska jag redovisa moms för detta inköp eller inte?

    Tack och bock! :)

    #144089
    iesus
    Deltagare

    Hej Taam,

    Jag är visserligen inte alls speciellt bra på det där med bokföring, det sköter ekonomerna åt oss :D

    Men som jag förstår så, när du gör inköp från ett annat EUland så är det de som redovisar momsen, inte du.

    Precis som du säger så är det omvänt, inom sverige redovisar både säljare och köpare moms, du får den avdragen på nästa momsinbetalning eller “tillbaka” som man brukar säga. Inom EU så betalar du den helt enkelt inte från början och slipper det krånglet.

    #144092
    Dan
    Deltagare

    Jag får alltid svensk moms specad från Pixmania dock? hmm…

    De blir väl momsredovisningsskyldiga om man omsätter över gränsvärdet för inhemsk momsregistrering till ett EU-land?

    #144099
    GregerA
    Deltagare

    Vid handel med VAT-no inom EU så skall du redovisa dina inköp i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EU-land) i momsdeklarationen. På detta belopp beräknas moms som sedan dras av igen som ingående moms. Inga pengar utbyts.

    Moms vid EU-handel | Skatteverket [NS4 version]

    Svensk moms behöver de bara ta ut om de säljer till köpare utan giltigt VAT-no, och omsätter över gränsvärdet.

    #144100
    Per Nilsson
    Deltagare

    @GregerA 43151 wrote:

    Vid handel med VAT-no inom EU så skall du redovisa dina inköp i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EU-land) i momsdeklarationen. På detta belopp beräknas moms som sedan dras av igen som ingående moms. Inga pengar utbyts.

    Moms vid EU-handel | Skatteverket [NS4 version]

    Greger, en fråga.

    Vi importerar mkt. från USA och en del andra icke-eu-länder. Vi betalar då moms på dessa när de förtullas. Är det rätt att det ska vara så?

    #144103
    GregerA
    Deltagare

    @Per Nilsson 43152 wrote:

    Greger, en fråga.

    Vi importerar mkt. från USA och en del andra icke-eu-länder. Vi betalar då moms på dessa när de förtullas. Är det rätt att det ska vara så?

    Ja, vid import från land utanför EU skall du betala moms till Tullverket vid importen. Den drar du sedan av som ingående moms. I det fallet så utbyts alltså pengar.

    #144108
    Per Nilsson
    Deltagare

    @GregerA 43156 wrote:

    Ja, vid import från land utanför EU skall du betala moms till Tullverket vid importen. Den drar du sedan av som ingående moms. I det fallet så utbyts alltså pengar.

    Tack då förstår jag :)

    Jag har nollkoll på sådant där. Min fru + redovisningsfirman tar hand om sådant :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.