Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Prestashop – Strul med Payson (faktura)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97646
    tomped
    Deltagare

    Hej!

    Har ikväll upptäckt ett stort problem gällande fakturabetalning genom Payson (Prestashop som plattform i mitt fall).
    När kund har fyllt i sitt personnr och postnr och bekräftat “betalningen” så redirectar Payson fel. Har provat både med Prestaworks modul och Paysons egna.

    Får felkod med Prestaworks modul: Fatal error: Call to a member function sendDataToPayson() on a non-object in
    /home/vaggurse/public_html/modules/payson/return.php on line 28
    (när jag slagit på debug i config-filen).

    Har inte kollat felkoden med Paysons modul, då denna endast provades som nödlösning.

    I båda fall så skapas en faktura i Paysons system, men med Prestaworks modul så skapas ingen order i Prestashop och med Paysons modul så skapas en order men med “betalningsfel” (kund får besked om att betalning gått fel trots att det egentligen är rätt).

    Någon som har samma problem? Eller har möjlighet att göra en testbeställning i sin egen butik och kontrollera om samma fel uppstår?

    Kan man få tag på Payson nu under helgen, eller det är bara till att bita i det sura äpplet och stänga av fakturafunktionen och vänta tills på måndag?

    Det ska tilläggas att fakturabetalning fungerade fint tidigare idag och att det fortsatt redirectas fint vid kortbetalning.

    #144481
    Alldo
    Gäst

    Konstigt värre. Har kollat lite på funktionen och det verkar innehålla data som ska till Payson för inläsning. Funktionen körs på din webbplats och bör inte ha något med själva Payson att göra.

    När du kör Paysons egna modul, har du då ipn-filen direkt i moduleskatalogen? (modules/ipn_payson.php)

    #144482
    tomped
    Deltagare

    Problemet uppstår alltså i Paysons interface – dvs man har redan bekräftat sin beställning på min sida och gått vidare till Paysons betalväxel.

    All data som ska till Payson följer med fint och problemet är som sagt när man ska tillbaka från Paysons interface till min butik.

    Finns ingen sådan fil som du nämner i Paysons egna moduls mapp. Men använder inte denna normalt sett, utan laddade hem den i panik för att ha ett alternativ. Inaktiverade den lika fort när jag upptäckte att även den felade.

    Edit: Jag har mindre koll på hur detta fungerar rent tekniskt :P

    #144484
    Alldo
    Gäst

    Om du har PS v1.4.x och använder modulen från Payson, som är för version 1.3.x – får du inga ordrar i PS – men pengatransaktionen går igenom.

    Har du provat version 1.0 för PS1.4.x hos Payson? Den finns på https://www.payson.se/sites/all/files/modules/payson_1.0_for_prestashop_1.4.zip

    Fungerar inte med massa attribut – men jag fick den att fungera annars.

    ipn_payson.php måste ligga rakt i /modules
    Så här:

    /modules/ipn_payson.php[/CODE][CODE]/modules/ipn_payson.php[/CODE]

    #144485
    tomped
    Deltagare

    Tack för ditt engagemang!

    Jag känner till den problematiken och använder därför Prestaworks modul (som alltid fungerat fint tidigare).

    Paysons egna modul har jag aldrig provat förrän ikväll – och då provade jag 1.0 för PS1.4.x (jag provade denna modul för att se om samma fel uppstod med denna – vilket det gjorde).

    Men som sagt, liknande fel uppstod med båda modulerna. Och vill gärna fortsatt använda Prestaworks modul, då jag vet att den fungerar. Har inte gjort några ändringar i min butik under dagen, därför är jag relativt säker på att felet är hos Payson.

    Behöver inte felsöka vidare med Paysons modul, för den använder jag normalt sett inte.

    Ska även tilläggas att jag avänder Paysons gamla API (har inte provat med det nya eftersom det inte är problem med kortbetalning).

    Har du en Prestashop-butik? Och isåfall använder du Payson-faktura?

    #144486
    Lufox
    Deltagare

    @vaggur 43571 wrote:

    Ska även tilläggas att jag avänder Paysons gamla API (har inte provat med det nya eftersom det inte är problem med kortbetalning).

    Men Payson faktura fungerar väl bara med nya API?

    #144487
    tomped
    Deltagare

    @Lufox 43572 wrote:

    Men Payson faktura fungerar väl bara med nya API?

    Jag har haft denna uppsättningen sedan jag startade för drygt ett halvår sedan och aldrig tidigare haft problem med fakturatjänsten.

    I Prestaworks modulinställning så har jag valt “use old agent integration”. Detta gäller kanske bara kortbetalning, så inte säkert det spelar någon roll. Ville bara nämna det.

    Edit: Jag har alltså inte problem med att få igång fakturabetalning, utan detta rör sig om ett fel som uppstått idag. Jag är mest nyfiken på om någon annan med Prestashop + Payson-faktura (egentligen oavsett vilken modul) har stött på samma fel.

    #144516
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag har även prestashop med payson och hade ett meddelande från kund som sa att loginlänken försvann och han ej kunde se sin order som han beställt. Men allt verkar funka nu. Hur går det för dig.

    #144523
    Knivbutik.se
    Deltagare

    Jag har bara använt Payson Faktura i några veckor men det har vid 3-4 tillfällen krånglat. Ibland så skapas en faktura hos Payson men ingen order i back office. Ibland så får jag payment error i back office men faktura skapas hos Payson.
    I de allra flesta fall så har det dock fungerat klockrent.
    Har kontaktat Payson vid flera tillfällen utan att få några riktigt bra svar.

    Använder Paysons egen modul.
    Har Prestashop 1.4.7.3

    #144525
    tomped
    Deltagare

    Fortsatt samma problem för mig. Inväntar svar från Prestaworks, som brukar kunna identifiera denna typ av problem :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.