Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande värdera riskkapital?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98467
    ngog
    Deltagare

    Hej!

    Har fyra investerare som tillsammans ska äga 40% av mitt bolag. HUR ska jag värdera deras kapital? Företaget har inga inventarier och ingenting av värde mer än själva idén.. Räknar man på uppskattad vinst första året, eller de 3 första åren, eller hur gör man? Alla siffror är ju “påhittade” liksom..
    Om vi antar att bolaget gör 1 miljon vinst första året, vad skulle då 100000 kr riskkapital vara värt i procent av ägande?

    Hoppas någon kan hjälpa mig!
    MVH/Daniel

    #148884
    Parvelito
    Deltagare

    Man måste börja skilja på en massa saker när man ser på riskkapitalets andel av ett företag. Det finns inga färdiga mallar eller formler. Men försök att beakta följande:

    – Hur stor är investerarnas risk? Ju tidigare de kommer in, desto större är risken för att det du vill göra inte fungerar.
    – Tillför investerarna något mer än “bara” pengar, t.ex. kunskaper som är branschspecifika eller kunskaper om hur man får företag att växa. Har de viktiga kontakter?
    – Hur mycket lön kommer du och närstående att ta ut för ert arbete?
    – Är idéen möjlig att genomföra utan att det tillförs riskkapital?
    – Vill du ha dem som delägare i ditt företag?
    – Kommer de att kunna hålla sams?

    Normalt så utgör ju storleken på kapitalinsatsen också en motsvarande ägarandel när man startar ett företag. Men i det här fallet så handlar det ju om att du har idéer och förhoppningsvis är mannen som skall göra det, och därför är det kanske rimligt att investerarna tillför kapitalet som behövs för en 40% ägarandel, och du behåller 60% för din idé och ditt arbete, och din lön år ett är 60% av vinsten.

    #148898
    ngog
    Deltagare

    Först och främst, tack för svaret!

    Ska försöka vara mer specifik.

    Jag behöver 400000 kr för att bygga företaget. (plattformen)
    Jag kommer själv att satsa 100000 kr, varav 50000 går till bolagsregistrering.

    Jag vill ha dem som delägare och de vill vara med och styra (till viss del)
    Jag kommer inte ta ut lön och kommer inte behöva anställa. Min lön blir utdelningen.

    Om det går enligt min kalkyl så räknar jag med ca: 1,5 milj uttagbar vinst år 2. Den lilla vinst som blir år 1, kommer antagligen läggas på marknadsföring år 2.

    Behöver inte skjuta till extra kapital längre fram.

    Kan jag göra upp ett avtal där jag får möjlighet att köpa ut en investerare om 5 år. Tex. Han satsar 100000 kr, äger 10% av bolaget , plockar (förhoppningsvis) 10% utdelning i några år, men år 5 köper jag ut honom för säg 300000kr?

    De som investerar är mina vänner, samt en nuvarande kollega. Och jag vill gärna bevara den relationen.. :)

    #148899
    Parvelito
    Deltagare

    Man kan naturligtvis skriva ett optionsavtal enligt din skiss, men om man på en investering av 100kkr får 150kkr om året i utdelning så skulle då inte jag vilja släppa den för 300kkr efter några år… Kanske skall det då vara 500-1000kkr för varje andel, för inte släpper ni hela företaget för 3Mkr om det blir en sådan vinstmaskin.

    Fördelningen som du beskriver ser inte orimlig ut, det ser ut ungefär så där när man pratar med professionella affärsänglar/riskkapitalister också. Däremot skall du kanske skriva in i avtalet att du från år tre skall ha en lön om du jobbar heltid med det där. Det är viktigt med tanke på pensionen och socialförsäkringar om det händer dig något.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.